بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶
رییس انجمن صنایع خوراک دام گفت: در حال حاضر قیمت آمریکا برای تجار ایرانی مناسب تر است و در دوسال اخیر واردات دانه از این کشور بیشتر شده است.
کد خبر : ۱۸۳۱۶۳

به گزارش بورس‌نیوز، مجید موافق قدیری با اشاره به هشدارهای مطرح شده درباره خرید سویا از آمریکا با وجود آغاز تحریم‌ها، اظهار کرد: قیمت کنجاله سویا و دانه وارداتی از مبدا آمریکا، به دلیل کیفیت بالای محصولات، همیشه بالاتر از اوکراین، برزیل وآرژانتین بوده به همین دلیل تجار ایرانی رغبت کمتری به واردات این محصولات از آمریکا داشتند.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با بیان اینکه جنگ تجاری ایالات متحده و چین در این زمینه به نفع ایران تمام شد، گفت: دلیل این ادعا هم این است که آمریکا تعرفه صادراتی از چین دریافت میکند و چین به سمت خرید از دیگر کشورها از جمله برزیل و آرژانتین رفت که این موضوع باعث بالا رفتن قیمت دیگر تولید کنندگان شده است.

قدیری ادامه داد: بنابراین در حال حاضر قیمت آمریکا برای تجار ایرانی مناسب تر است و در دوسال اخیر واردات دانه از این کشور بیشتر شده است.

رایزنی با کشورهای جایگزین برای واردات نهاده‌های دامی

وی با اشاره به اینکه میزان واردات انواع دانه‌های روغنی در شش ماهه اول امسال ۱.۵میلیون تن به ارزش بیش از هفتصد و هشتاد و دو میلیون دلار بوده است، اضافه کرد: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۳۵ درصد و از نظر ارزش ۳۱ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: میزان واردات دانه سویا یک میلیون و ۴۶۵ هزار تن به ارزش ٧٠٥ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۴۹ درصد رشد و از نظر ارزش ۵۴ درصد رشد داشته است.

قدیری افزود: میزان واردات کنجاله سویا در شش ماهه اول امسال ٥٣٦ هزار تن به ارزش ۲٣٩ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد از نظر وزن کاهش و از نظر ارزش ۱۳ درصد کاهش داشته است.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران تصریح کرد: تحریم‌های جدید خللی در روند واردات انواع نهاده‌های دامی تولید خوراک دام و دانه سویا از آمریکا و دیگر کشورهای جهان نخواهد داشت. زیرا وزارت خزانه‌داری آمریکا و وزارت امورخارجه آمریکا در ١٢ اکتبر قانونی را وضع کردند که واردات ایران در خصوص کالاهای غذایی و دارویی از تحریم‌ها معاف شده است.

وی اضافه کرد: با این حال نباید فراموش کنیم که تحریم‌های بانکی ایران ارتباطی به این قانون ندارد و باعث افزایش قیمت تمام شده کالاها خواهد شد. ضمن اینکه این افزایش قیمت شامل بیمه و حمل و نقل نیز خواهد بود.

قدیری با بیان اینکه چالش بعدی که در حال حاضر فعالین اقتصادی را نگران کرده است عدم دسترسی به سیستم‌های بانکی بین المللی است، گفت: همچنین این مساله که کدامیک از بانکها قرار است با ایران کار کنند. زیرا بانکهایی که تاکنون در ایران و با ایران فعالیت میکردند در لیست تحریم‌ها قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: سوْال مهم دیگر این است که آیا اروپا و نظام مالی اس پی وی میتواند جایگزینی برای سوئیفت باشد؟

قدیری با اشاره به اینکه ما روی گزینه‌های دیگر به عنوان تامین‌کننده نهاده‌های دامی و دانه سویا در حال بررسی و رایزنی هستیم، اضافه کرد: در حال حاضر جدی ترین گزینه‌ها که طی چند روز گذشته مذاکراتی با آنها صورت گرفته رومانی، اوکراین، هندوستان، استرالیا و آفریقای جنوبی هستند.

وی افزود: این کشورها تمایل خودشان را اعلام کرده‌اند و تا چند ماه آینده دام‌ها و طیور ایرانی مزه ذرت و جو این کشورها را خواهند چشید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر