بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
رییس هیات مدیره شرکت آرمان آتی گفت: بازار سرمایه ایران از نظر تعداد سرمایه‌گذار حقیقی یعنی افرادی که معاملات روزانه مکرر انجام می‌دهند در میان پرتعدادترین سرمایه‌گذاران قرار دارد.
کد خبر : ۱۸۳۲۱۰

به گزارش بورس‌نیوز، علی اسلامی بیدگلی، در خصوص عبور از ریسک‌های سیستماتیک در بازار سهام گفت: بازار سرمایه ایران از نظر تعداد سرمایه‌گذار حقیقی یعنی افرادی که معاملات روزانه مکرر انجام می‌دهند در میان پرتعدادترین سرمایه‌گذاران قرار دارد، همچنین حجم معاملات این گروه نیز در ابعاد و اندازه‌های بزرگ است. در این صورت طبیعی است تاثیر پذیری این بازار از این نوع ریسک‌ها زیاد باشد.

وی در ادامه افزود: تجربه نشان داده در بسیاری از موارد، تاثیرپذیری بورس از ریسک‌های سیستماتیک قبل از وقوع آن رخداد مشاهده شود. اگر به روند معاملات قبل از 13 آبان و انتخابات میان دوره ای آمریکا توجه کنیم، می‌بینیم با نزدیک شدن به تاریخ مد نظر، بازار عکس‌العمل خاصی به این موضوع نشان نداد، زیرا پیش از این اتفاقات بورس واکنش کوتاه‌مدتی به این رخدادها داشته است.

اسلامی بیدگلی در مورد اثر این تحریم‌ها در بازار سرمایه گفت: در حال حاضر سیاست‌های آمریکا در خصوص به صفر رساندن صادرات نفت ایران محقق نشده است. از سوی دیگر طی روزهای اخیر اعضای اوپک در نشست‌های زیادی به جلوگیری از افت قیمت نفت تاکید کرده‌اند. با این تفاسیر به نظر می‌رسد که طی ماه‌های آتی شاهد رونق قابل توجهی در بخش صادرات نفت در کشور باشیم.

رییس هیات مدیره شرکت آرمان آتی در بخش دیگری از اظهاراتش به تبیین سیاست‌های جدید ارزی وزارت اقتصاد اشاره کرد و گفت: در علم اقتصاد روش‌های مختلفی برای کنترل پول ملی یک کشور در برابر ارزهای بین‌المللی وجود دارد، به عنوان مثال سال‌هاست بسیاری از کشورهای عربی از روش ارز شناور آزاد برای کنترل پول ملی از آن استفاده می‌کنند. مثلا نرخ درهم در برابر دلار سال‌هاست در محدوده خاصی قرار دارد و تغییر چندانی نداشته است.

وی افزود: در اقتصاد ایران طی سال‌های گذشته سیستم ارز شناور مدیریت شده، مورد استفاده قرار گرفته شده است. با این وجود این روزها به دلیل وجود چندین مبنا برای تعیین نرخ ارز شرکت‌ها با مشکلات متعددی مواجه اند.

اسلامی بیدگلی با اشاره به مزیت‌های شبکه نیما گفت: با توجه به اظهارات مقامات مسئول طی روزهای اخیر به نظر می‌رسد شبکه ارزی نیما می‌تواند یکی از مبناهای اصلی اعلام نرخ برای شرکت‌ها باشد. اگر تصمیمی اتخاذ شود که طی آن یک مبنای مشخص برای صورت‌های مالی بنگاه‌ها در نظر گرفته شود، بدون شک شفافیت مالی شرکت‌ها تا حد زیادی افزایش می‌یابد.

این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از اظهاراتش از ورود موج‌های جدید نقدینگی به بازار سرمایه خبر داد و گفت: خوشبختانه بازار ارز و سکه در هفته‌های اخیر از نوسان خیلی محدودی برخوردار بوده است، در این صورت باید انتظار داشته باشیم بخش دیگری از سرمایه‌های سرگردان به بخش مولد و بازار سرمایه وارد شود.

وی افزود: در این بین به این موضوع نیز باید توجه شود که دولت مشوق‌هایی را برای سرمایه‌های هدایت شده به سمت بازارهای مالی رسمی تنظیم کند تا شاهد حضور هرچه بیشتر مردم باشیم.

اسلامی بیدگلی همچنین بیان کرد: در شرایط فعلی بازار سرمایه به یک آرامش نسبی رسیده است. بنابراین باید منتظر بمانیم گزارش‌های ماهانه و فصلی شرکت‌ها منتشر شود . با انتشار گزارش‌های 9 ماهه می‌توانیم شاهد رشد نسبی قیمت‌ها در بسیاری از شرکت‌ها باشیم .

وی در پایان گفت: نباید در ماه‌های آتی انتظار رشد‌های هیجانی در بورس تهران را داشته باشیم. اما این چشم‌انداز محتمل است که بازدهی بورس تهران از دیگر بازارهای مالی رسمی پیشی بگیرد و محل امن سرمایه‌گذاری در کشور شود.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر