بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
فشار ترامپ برای جلوگیری از کاهش عرضه نفت عربستان

متشنج بودن بازار نفت

حتی عربستان هم نمی‌تواند منانع از رشد رکود در بازار نفت شود.
کد خبر : ۱۸۳۲۶۲

به گزارش بورس نیوز، حتی عربستان هم نمی‌تواند منانع از رشد رکود در بازار نفت شود. بازار خرسی نفت این روزها سرمایه‌گذاران را نگران کرده است، سی‌ان‌ان گزارشی درباره کاهش قیمت نفت و افزایش عرضه آن منتشر کرده است.

طبق این گزارش، قیمت نفت ایالات متحده روز دوشنبه بعد از اینکه عربستان سعودی اعلام کرد قصد دارد به دلیل مازاد عرضه میزان تولید را کاهش دهد، افزایش یافت. اما این بالا رفتن قیمت کمی بعد محو شد و برای اولین بار از ماه فوریه قیمت نفت به زیر 60 دلار رسید.

طی 11 روز متوالی قیمت نفت خام همچنان رو به کاهش است که طولانی‌ترین کاهش را نشان می‌دهد. افت تاریخی قیمت نفت این بازار را تبدیل به بازار خرسی کرده است.

افت قیمت نفت در روز دوشنبه باعث ایجاد شک و شبهه در میان سرمایه‌گذاران شد که آیا عربستان سعودی قادر خواهد بود به سرعت عرضه نفت خام را کاهش دهد.

به گفته بن کوک، مدیر شرکت BP Capital Fund Advisors، این کار احتیاج به زمان دارد.

بازار خرسی نفت به دلایل مختلفی به اینجا رسیده است که بخشی از آن شامل نگرانی از رشد اقتصاد جهانی است که بازار سهام را لرزانده است. داوجونز روز دوشنبه 602 واحد کاهش یافت و نزدک هم حدود 3 درصد افت را تجربه کرد.

یکی دیگر از نگرانی‌ها این است که تولید نفت ایالات متحده همین طور رکوردهای بالاتر را ثبت می‌کند و موجب پیشی گرفتن از تقاضا شده است. علاوه بر این گفته می‌شود دولت ترامپ رویکردی نرم تر از چیزی که انتظار می‌رفت درباره تحریم‌های ایران اعمال کرده است. ایالات متحده با دادن معافیت موقت برای کشورهایی مانند چین، هند و سایر کشورها برای خرید نفت از ایران باعث شده نگرانی‌ها درباره تحریم‌های ایران و کاهش عرضه نفت کاهش یابد.

عربستان سعودی روز دوشنبه اعلام کرد قصد دارد از ماه دسامبر میزان تولید نفت را نیم میلیون بشکه در روز کاهش دهد. انتظار می‌رود که اوپک و دیگر متحدانش هم سال آینده تولید را کاهش دهند.

خالد الفلیح، وزیر انرژی عربستان روز دوشنبه اعلام کرد که اوپک و متحدانش متوجه شدند که باید هرچه زودتر تعادل را به بازار برگردانند.

همین خبر قیمت نفت را به 61.28 دلار در هربشکه افزایش داد. البته این فروش قبل از این بود که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا مخالفتش با عربستان سعودی برای تعادل در بازار را ابراز کند.

ترامپ در توئیتی نوشت: امیدوارم که عربستان سعودی و اوپک میزان تولید نفت را کاهش ندهند. قیمت نفت براساس عرضه باید خیلی کاهش یابد.

هنوز مشخص نیست که ابراز نظر ترامپ می‌تواند باعث تغییر استراتژی عربستان شود یا خیر. ترامپ اوایل سال جاری بارها و بارها، اوپک را به دلیل افزایش قیمت‌ها متهم کرده بود. بعد از آن عربستان سعودی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، تولید خود را بیشتر کرد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر