بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹
«کچاد» به عنوان یکی از غول‎های معدنی کشور، برنامه‎های گسترده‎ای همچون ورود به خاک استرالیا را در دست اجرا دارد. بررسی ساختار فروش از تغییرات مثبت حکایت و چشم انداز روشنی را تصویرسازی می کند.
کد خبر : ۱۸۳۳۳۵

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، پس از شرکت گلگهر، شرکت معدني و صنعتي چادرملو به عنوان دومین شرکت معدنی بزرگ و مطرح کشور شناخته می شود. بررسی تحلیل فاصله ساختار فروش نیز مؤید جایگاه دومی این شرکت است.

طرح های این غول معدنی به بار نشست / «کچاد» دست در دست دو فولادساز بزرگ

بر اساس تحلیل فاصله ساختار فروش، از نظر مبلغ درآمد فروش و سودآوری رتبه دوم را دارد. نکته قابل توجه که در خصوص «کچاد» به چشم می خورد، بهای تمام شده بالا است که نسبت به میانگین گروه، بیش از 16 درصد فراتر رفته است. البته روند بهای تمام شده در دوره اخیر بهبود یافته و انتظار می رود این مهم تا پایان سال ادامه داشته باشد.

طرح های این غول معدنی به بار نشست / «کچاد» دست در دست دو فولادساز بزرگ

مواد اولیه مصرفی به دلیل پیوستگی زنجیره تولید به طور کامل توسط شرکت ایجاد و مصرف می گردد. ساختار بهای تمام شده «کچاد» نشان از افزایش سهم مواد مستقیم مصرفی دارد. با توجه به این که تولید فولاد وارد چرخه شده، مهمترین ماده مصرفی شرکت، آهن اسفنجی است که در دوره های قبل محلی از اعراب نداشته است.

این شرکت جهت تامین ماده معدنی سنگ آهن و استمرار تولید کنسانتره در بلندمدت، به دنبال اخذ مجوز بهره برداری از سنگ آهن آنومالی است. در صورت عدم تحقق این موضوع، خرید از تامین کنندگان داخلی و خارجی جایگزین می شود. شایان ذکر است که هزینه تولید آحاد «کچاد» از پایین ترین هزینه های تولید در گروه است. با راه اندازی کارخانه احیاء، بهای تولید فولاد تا 7 میلیون ريال در هر تن کاهش می یابد.

طرح های این غول معدنی به بار نشست / «کچاد» دست در دست دو فولادساز بزرگ

حاشیه سود ناخالص در دوره های گذشته رو به کاهش بوده اما در دوره مالی 97 توانسته مجددا خود را بالا بکشد و برآورد می شود این حرکت ادامه یابد. به این ترتیب، اثرات اقدامات جهت کاهش بهای تمام شده به خوبی و به زودی نمود پیدا خواهد کرد.

طرح های این غول معدنی به بار نشست / «کچاد» دست در دست دو فولادساز بزرگ

در بخش سایر درآمدهای عملیاتی و سرمایه گذاری، «کچاد» از میانگین گروه خود جلوتر است و سهم بیشتری از فروش در این بخش ها قرار گرفته است. با توجه به ورود نقدینگی از محل سرمایه گذاری ها، فضای بهتری برای ادامه امور خواهد داشت.

به گزارش آبسیم، کارخانه احیاء و استفاده از محصول آهن استفنجی به عنوان ماده اولیه کارخانه تولید فولاد، تا اواخر آذر ماه راه اندازی می شود. به این ترتیب علاوه بر افزایش درآمدها و تکمیل چرخه تولید، بخشی از هزینه ها نیز حذف می گردد. «کچاد» قصد دارد با مشارکت «کگل» و «هرمز» شرکت های جدید جهت استفاده از ذخایر معادن سنگ آهن استرالیا را تشکیل دهد. همچنین احداث کارخانه های گندله، آهن اسفنجی و فولاد در منطقه آزاد مکران با مشارکت «کگل» و «فولاد» در برنامه کاری قرار دارد.

میوه این تغییرات و برنامه ها به بار نشسته و این شرکت معدنی بزرگ را در کانال صعود قرار داده است. همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، از سال 94 سود خالص روند رو به رشد به خود گرفته و با توجه به تحقق 84 درصد سود خالص دوره 12 ماهه سال 96 در 6 ماهه سال 97، انتظار می رود «کچاد» سال جاری را با تعدیل مثبت قابل توجه و ادامه روند صعودی به پایان برساند و با توجه به در دست داشتن طرح های گوناگون، چشم انداز روشن‎تری برای این شرکت می توان متصور شد.

طرح های این غول معدنی به بار نشست / «کچاد» دست در دست دو فولادساز بزرگ
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
نسبت به دوره مشابه سال مالی گذشته حسابرسی شد؛

کسب سود خالص ایران ترانسفو

نسبت به دوره مشابه سال مالی گذشته رخ داد:

کسب سود خالص شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ارسلان دولتخواه
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
سهامدار عمده ازسهام حمایت کافی ندارد