بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱
کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

طرح‌های توسعه‌ای، سور پالایشی‌ها به نفت/ خوراک ارزان کِی به کار می‌آید!

به‌هرحال این انتقاد که برخی صنایع مانند پتروشیمی، خوراک ارزان‌قیمت در اختیار داشته و سود حاصل از تبدیل خوراک ارزان‌قیمت به محصولات باارزش افزوده بالاتر و صادرات آن، به جیب عده‌ای محدود می‌رود انتقادی به‌جا است.
کد خبر : ۱۸۳۳۳۷

به گزارش بورس‌نیوز،با معاف شدن ۸ کشور از فهرست تحریم‌های نفتی ایران، دغدغه‌ها بابت افت صادرات نفت خام کاهش یافت؛ ولی هنوز نحوه انتقال پول نفت در هاله‌ای از ابهام است. 

گفته می‌شود در دوره تحریم‌های قبلی حجم قابل‌توجهی کالای غیرضروری ازجمله سنگ‌پا و سنجاق‌قفلی به‌جای پول نفت واردشده البته ظاهراً صادرات فرآورده‌های پالایشی و پتروشیمی، به‌مراتب راحت‌تر از صادرات نفت خام خواهد بود.

محمدعلی صادقی کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: صادرات نفت خام با صادرات فرآورده‌های پالایشی و پتروشیمی که پایه نفتی دارند، شرایط کاملاً متفاوتی دارد.؛ به‌هرحال فرآورده‌های پالایشی صادراتی ایران، عمدتاً محصولات نهایی یا نیمه‌نهایی هستند و ازآنجاکه بخش عمده صادرات به هند و آفریقا و چین انجام می‌شود، محدودیت‌هایی که برای نفت خام در نظر گرفته‌شده را نخواهند داشت بنابراین می‌توان گفت صادرات فرآورده‌های پالایشی و پتروشیمی به‌مراتب راحت‌تر از صادرات نفت خام انجام خواهد شد.

وی افزود: ظرفیت تولید نفت خام ایران ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است که از این میزان یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در داخل کشور مصرف می‌شود و مابقی هم باید صادر شود؛ با توجه به اینکه ۸ کشور از تحریم‌های نفتی معاف شده‌اند و بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت جهان هم جزو این ۸ کشور هستند، احتمال اینکه صادرات نفت ایران کاهش یابد کم است و مسلماً با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان نفت خام موردنیاز این ۸ کشور را تأمین کرد و نگرانی بابت کاهش حجم صادرات نفت خام نداشت.

صادقی در رابطه با احتمال واردات کالا به‌جای وجه فروش نفت گفت: به‌هرحال اگر درازای فروش نفت خام، نتوان ارز را به کشور انتقال داد، ناچار به واردات کالا به‌جای پول نفت خواهیم بود؛ این اتفاق در دوره‌های قبل نیز رخ‌داده اما نکته حائز اهمیت آن است که در پاره‌ای موارد کالایی که به‌جای پول نفت وارد کشور شده کالای ضروری و موردنیاز کشور نبوده و یا مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شده است. بنابراین اگر قرار باشد بازهم به‌جای پول نفت، کالا وارد شود بهتر است در این مورد مراجع ذیصلاح ازجمله بانک مرکزی را هم مداخله دهیم و کار بهتر مدیریت شود.

این فعال حوزه انرژی، ضمن تأکید بر اینکه تحریم‌ها می‌تواند فرصت باشد اظهار داشت: تحریم‌ها می‌تواند فرصتی برای شکوفایی برخی صنایع داخلی ازجمله صنعت پتروشیمی و پالایشی باشد؛ مشروط بر آنکه بتوانیم از تکنولوژی برتر کشورهای معاف از تحریم مانند هند برای توسعه صنایع استفاده کنیم.

صادقی تصریح کرد: به نظر می‌رسد تحت تأثیر تحریم‌ها، سرمایه‌گذاری در صنایع تولیدی کاهش خواهد داشت و یا برخی صنایع دیگر کاربرد چندانی نداشته باشند، این شرایط را فرصتی ارزیابی می‌کنم که اگر دولت با درایت بیشتر وارد عمل شود بتوان اقداماتی در جهت پیشبرد صنایع با تکنولوژی برتر و راندمان بالاتر انجام داد؛ این زمان، مناسب‌ترین زمان برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در صنایع به‌خصوص صنعت پتروشیمی و پالایشی است و امیدواریم از این فرصت به نحو احسن استفاده شود.

وی در پاسخ به انتقادات به تخصیص خوراک ارزان‌قیمت به صنعت پتروشیمی گفت: به‌هرحال این انتقاد که برخی صنایع مانند پتروشیمی، خوراک ارزان‌قیمت در اختیار داشته و سود حاصل از تبدیل خوراک ارزان‌قیمت به محصولات باارزش افزوده بالاتر و صادرات آن، به جیب عده‌ای محدود می‌رود انتقادی به‌جا است. نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باید با فرمولی منطقی تعیین شود که منافع ملی در آن لحاظ شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر