بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
عضو هیئت مدیره «دالبر» در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

پیش‌شرط های افزایش ظرفیت صنعت دارو/ اقدامات دالبر جهت خرید مواد اولیه

این شرکت از قبل به قیمت تحمل هزینه های مالی سنگین خرید مواد اولیه داشته و تا پایان سال موجودی مواد اولیه در اختیار داریم.
کد خبر : ۱۸۳۳۸۲
به گزارش بورس‌نیوز، ظاهرا بازار دارو هم از گزند تحریم ها در امان نمانده و نگرانی ها بابت کمبود دارو در سال آینده در حال جدی شدن است. گفته شده دغدغه بانک‌های خارجی از جریمه شدن موجب شده در همکاری و تجارت با ایران با منشاء مالی یا تقاضا، بسیار محتاطانه رفتار ‌کنند و برخوردهای سختگیرانه با چارچوب سخت باعث شده که مبادلات ایران فارغ از ماهیت کالا از جمله غذا و دارو، با مشکل روبرو شود. البته در این میان برخی مسئولان هم خوشبین بوده و محدودیت ها را فرصتی برای شکوفایی صنعت ارزیابی می کنند.

الیاس کهزادی عضو هیئت مدیره شرکت البرز دارو «دالبر» در گفتگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: طرح این موضوع که تحریم ها فرصتی برای شکوفایی صنایع خواهد بود، چندان منطقی به نظر نمی رسد. افزایش ظرفیت صنعت دارو مشروط به در اختیار داشتن مواد اولیه و زیرساخت هایی است. 
وی ادامه داد: در شرایطی که بسیاری از شرکت‌ها از جمله البرز دارو با حداکثر ظرفیت خود تولید می‌کنند، بدون انتقال تکنولوژی و ماشین آلات جدید نمی‌توان ظرفیت تولید را افزایش داد.

وی افزود: اگر چه این روزها مشکلاتی گریبانگیر صنعت دارو شده و واردات را دشوار کرده، ولی ریشه مشکلات را باید در داخل کشور جست‌و‌ همه چیز را به تحریم‌ها گره نزد. مواد اولیه صنعت دارو جزو اولویت های گروه یک است؛ ولی این اولویت شامل ماشین آلات و "سایر" مواد اولیه مورد نیاز شرکت ها نشده و دچار مشکل شده ایم. تخصیص ارز مورد نیاز شرکت های داروساز برای واردات ماشین آلات به راحتی انجام نمی شود. از سوی دیگر برای واردات باید پرداخت ها نقد انجام شود و در شرایطی که دوره وصول مطالبات صنعت دارو بسیار طولانی است، خرید نقدی فشار مضاعفی به شرکت ها تحمیل خواهد کرد. 

کهزادی تاکید کرد: اگر تدابیر لازم اندیشیده شده و مقامات داخلی همکاری بیشتری با صنایع داشته باشند و مشکلات داخلی حل شود و مطالبات دارویی ها پرداخت شود، بازار دارو دچار مشکل جدی نخواهد شد. اما تداوم روند فعلی می تواند سبب کاهش تولید و عرضه دارو در ماه های آینده شود.

کهزادی در رابطه با وضعیت «دالبر» اظهار داشت: این شرکت از قبل به قیمت تحمل هزینه های مالی سنگین خرید مواد اولیه داشته و تا پایان سال موجودی مواد اولیه در اختیار داریم. تلاش می شود خرید بیشتری صورت گیرد که برای نیمه اول سال ۹۸ هم موجودی مواد اولیه داشته باشیم. حدود ۵۰ درصد مواد اولیه شرکت، به واردات وابسته است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
به منظور ایجاد اشتغال مستقیم برای افراد؛

تامین مالی پروژه‌های دارویی بزرگ توسط بانک صنعت و معدن

به منظور ایجاد اشتغال مستقیم برای افراد؛

تامین مالی پروژه‌های دارویی بزرگ توسط بانک صنعت و معدن

ارسال نظر