بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۹
سخنگوی شورای نگهبان از مصوبه جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اعضای این شورا خبر داد.
کد خبر : ۱۸۳۳۹۶
به گزارش بورس نیوز،  عباسعلی کدخدایی وی در این برنامه درباره نقش شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری گفت: قانون اساسی در اصل 99 وظیفه نظارت را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است و این شورا در رابطه با انتخابات مجلس و خبرگان تائید و یا عدم تائید کاندیداها را بررسی می‌کند. در حالی که در انتخابات ریاست جمهوری تنها کاندیداهای واجد شرایط را بر اساس اصل 115 قانون اساسی به وزارت کشور معرفی می‌کند و تائید و رد صلاحیتی را انجام نمی‌دهد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره  اینکه آیا کهولت سن موجب رد صلاحیت کاندیداها می‌شود، عنوان کرد: در قانون به چنین موردی اشاره نشده است؛ اما مدیر توانا و مدبر یکی از شرایط احراز صلاحیت است که موضوع سن این اصل را تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه در بسیاری از موارد، اعضای شورای نگهبان به‌صورت یکپارچه به افراد کاندید رأی ندادند، افزود: در بین اعضای شورای نگهبان نیز میان بررسی و تائید صلاحیت افراد کاندید  اختلاف نظر وجود دارد.

وی ادامه داد: از ابتدای کار شورای نگهبان تا الان فعالیت در این حوزه شغل محسوب نمی‌شود و هیچ منع قانونی برای داشتن دیگر پست‌های دولتی وجود نداشت؛ اما به تازگی بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، نباید اعضای شورای نگهبان پست و مقام رسمی دیگری را داشته باشند.

کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان در بحث انتخابات هیچ‌گاه جناحی عمل نکرده است، گفت: شورای نگهبان در موضوع بررسی صلاحیت کاندیداها، علل عدم صلاحیت آنان را محرمانه نگه می‌دارد و تنها برای شخص داوطلب بازگو می‌کند؛ زیرا حفظ آبرو و اعتبار افراد اصلی اساسی در شورای نگهبان است.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: اگر فردی در چند دوره برای انتخابات کاندیدا شود، شورای نگهبان برای هر دوره بررسی‌های خود را انجام می‌دهد و بررسی سوابق یک کاندیدا و تائید آن در یک دوره به معنای تائید صلاحیت همیشگی آن فرد نیست چرا که قضاوت صورت گرفته تنها مختص به همان دوره است.

وی در برنامه بدون توقف درباره  نحوه بررسی صلاحیت افراد گفت: پرسش از چهار قوای کشور، تحقیقات محلی و ارزیابی گزارشات بخشی از فرایند بررسی صلاحیت افراد کاندیداها است.

گفتنی است، برنامه ترکیبی_چالشی «بدون توقف» با تهیه کنندگی و کارگردانی محمدرضا نجارزاده از شنبه تا چهارشنبه در ساعت 19:20 از شبکه سه سیما پخش می شود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تحلیلگر بازار ارز در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

دستکاری نرخ ارز، اتفاق تکراری چند دهه

کارشناس حوزه پتروشیمی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

زیانی در جیب اقتصاد/ باج‌گیری سیاسی‌ها تمامی ندارد

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

حفظ ارزش دارایی، مهمترین اولویت در سرمایه‌گذاری

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دغدغه قطع همکاری با اروپا/ بازار سرمایه تحت الشعاع ریسک های احتمالی

ارسال نظر