بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
تشدید عرضه کلی در بازارهای نفت در روزهای اخیر

عدم اطمینان از اتمام فروش عمده نفت در بازار

تشدید عرضه کلی در بازارهای نفت در روزهای اخیر، هنگام نوشتن این متن در روز چهارشنبه به یک مکث کوتاه افتاده است اما اغلب معامله‌گران در شتاب حرکت تهاجمی بازار که طی دو جلسه معاملاتی گذشته رخ داده است، باقی می مانند.
کد خبر : ۱۸۳۴۰۶
به گزارش بورس نیوز، در طی سه سال گذشته فاجعه ای نظیر آنچه که در روز سه شنبه در حرکت منفی بازارهای نفت رخ داد، مشاهده نشده بود. اما حقیقتی که در ادامه مسیر باید قبول کنیم این است که معامله گران متوجه تهدید مهمی مبنی بر این شده‌اند که کاهش رشد جهانی در سال 2019 تقاضا برای کالاهایی مانند نفت را تضعیف خواهد کرد. ترس از کاهش تقاضا برای نفت مانند کاتالیزوری برای تشدید فروش عمل می کند که روز گذشته اتفاق افتاد.

علی‌رغم اینکه نفت خام برنت و WTI هر دو پس از رسیدن به قله‌های چهار ساله خود در چند هفته گذشته، به میزان قابل ملاحظه‌ای فراتر از 20٪ کاهش داشته اند، اما این امکان وجود دارد که بازارهای نفت هنوز در انتهای روند فروش قرار نگرفته اند. علت این امر آن است که تقاضا برای نفت یک مسئله بسیار پیچیده است که در هر برهه‌ای از زمان مورد تجدید نظر قرار می گیرد اما یک توافق انجام شده وجود دارد که تقاضا برای نفت در سال آینده کمتر از میزان عرضه خواهد بود.

معنی این امر در ابعاد وسیع‌تر آن است که معادله عرضه بیش از حد و تقاضا که کاملا بر فضای نوسانات بازار نفت از نیمه دوم سال 2014 تا اواخر سال 2017 و حتی در زمان های اخیر چیره شده است، در سال آینده نیز بار دیگر نقش مهمی را در تعیین قیمت نفت ایفاء خواهد کرد.

همچنین این معادله عرضه و تقاضا بطور قابل توجهی فراتر از جریان اخبار در مورد تحریم موقت نفت ایران و یا حتی اظهارات ترامپ درباره اوپک از طریق توییتر می باشد زیرا تاثیر فاکتور تقاضا کاملا بر روی احساسات جهانی اقتصاد متمرکز است.

از سوی دیگر احساسات جهانی اقتصادی، همچنان تحت تأثیر چندین عامل بی‌ثباتی خارجی مانند ضعف طولانی مدت بازارهای نوظهور به دلیل قدرت گرفتن دلار و تنش های تجاری بین ایالات متحده و چین قرار دارد.

اینها فقط دو مورد از چندین موضوعی است که سبب شده است موسساتی مانند صندوق بین المللی پول پیش بینی های رشد جهانی را برای سال آینده کاهش دهند اما اخباری مانند این موضوعات که اقتصاد آلمان برای اولین بار از سال 2015 کاهش یافته است، ما را به ارزیابی مشکلات چندگانه‌ای وا می دارد که انتظار می رود اقتصاد جهان در آینده با آن مواجه خواهد شد.

این امر به طور طبیعی موجب نگرانی‌های بیشتری در مورد کاهش تقاضای نفت خواهد شد که قیمت آن را افزایش خواهد داد و به همین دلیل است که احتمالا برای اقتصاد جهانی بهتر است که قیمت نفت در سطح تاریخی قبلی باقی بماند و به قله‌های چهار ساله خود بازنگردد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر