بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
نگاهی به صنعت خودروسازی ایران و مقایسه آن با کشورهایی همچون کره جنوبی، به خوبی بیانگر درجا زدن و حال بیمار این صنعت است. این بیماری دلایل گوناگونی دارد که در نظرسنجی انجام گرفته راهکارهای درمان آن به چالش کشیده شد.
کد خبر : ۱۸۳۴۱۳

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی بورس نیوز، یکی از بزرگترین مشکلات صنعت خودرو، وابستگی به شرکت های خارجی است؛ موردی که در زمان تحریم ها به شدت به چشم آمد. از طرفی دیگر، بازار خودرو در ایران کاملا انحصاری است و تا به امروز با بازی های سیاسی سعی در حفظ این انحصار شده و فرصت عرض اندام از بخش خصوصی را گرفته اند. به علاوه، چرخه پول ساز و آسان مونتاژ راه را برای نوآوری بسته و دولت با اعمال تعرفه های بالا، رقبای خودروسازان داخلی را از صحنه بیرون می کنند. Related image

بر اساس نظرسنجی صورت گرفته از 575 نفر، 71 درصد راهکار خروج صنعت خودروسازی کشور از وضعیت کنونی و افزایش کیفیت محصولات به همراه قیمت مناسب و عادلانه را در «آزادسازی واردات خودرو» می دانند.

اتحاد همه جانبه برای نجات خودروسازان / آزادسازی قیمت یا واردات

دولتیان حضور بالایی در صنعت خودروسازی دارند؛ در حالی که نه می‌توانند مسیر واردات را برای همیشه مسدود نگه دارند و نه توانایی حضور دائم در عرصه تولید خودرو را دارند. بنابراین باید ضمن توسعه خصوصی سازی، درگاه واردات خودرو را بازتر کرد تا بازار خودرو به حلقه رقابتی نزدیک شود.

نزدیک به 19 درصد راهکار درمان وضعیت کنونی صنعت خودرو را «آزادسازی قیمت ها» عنوان کرده اند. موضوعی که مدتی است به بحث روز خودروسازان بدل شده و زمزمه هایی از اجرای آن به گوش می رسد. آزادسازی قیمت خودرو اگر با کاهش تعرفه خودروهای وارداتی همراه شود، علاوه بر کمک به این صنعت در جهت افزایش کیفیت، بازار را نیز از وجود دلالان پاک می کند.

«اعطای ارز دولتی به خودروسازان و قطعه سازان» سهم 6 درصدی در این نظرسنجی دارد. نوسانات نرخ ارز و عدم ارائه ارز دولتی به قطعه سازان، مشکلات فراوانی را ایجاد کرده و هزینه‌های تولید را افزایش و کیفیت را کاهش داده است.

در شرایطی که خودروسازان با معضل تسویه تسهیلات بانکی و هزینه مالی بالا مواجه هستند، 4 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی، «اعطای تسهیلات ارزان» را راهکار خروج از رکود می دانند.

در مجموع باید گفت، در صورتی که آزادسازی قیمت خودرو در شرایط غیررقابتی وارد فاز عملیاتی شود، رکود بیش از گذشته دامن می گستراند و حتی کاهش تعرفه واردات بدون آزادسازی قیمت ها، نتیجه ای جز شکست نخواهد داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عضو هیات رئیسه کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس اظهار کرد:

تعیین تکلیف بانک‌ها و تسهیل گیرندگان در بودجه 98

سرپرست سازمان توسعه تجارت تشریح کرد:

اهمیت مدیریت منابع ارزی در شرایط فعلی

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

قیمت خودرو باید به قیمت بازار نزدیک شود

ارسال نظر
نظرات بینندگان
صادق راستگو
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۴
مهمترین راهکار عدم مصادره هزاران شرکت و بنگاه و اموال از دست صاحبان اصلی در سال 57 بوده است و شک نکنید راه نجاتی وجود ندارد . این مریض مدت ها ست که دچار فلج عضلانی شده و با پمپاتژ نقدینگی در کالبد آن به منظور جلوگیری از بیکاری
هزاران نفر فقط زنده مانده است . جز هدر دادن منابع ملی فایده دیگری ندارد