بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
با کاهش قیمت نفت و به تبع آن، افت درآمدهای دولت، بانک ها جور بخشی از این کمبود را کشیدند و همواره وصول مطالبات بانک ها از دولت یکی از دغدغه های اصلی بوده است. حال سوال این است کدام بانک بیش از همه از دولت و بانک مرکزی طلبکار است؟!
کد خبر : ۱۸۳۴۵۲

به گزارش واحدسنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز،سیستم بانکی کشور با سه معضل بزرگ کمبود سرمایه، بدهی دولت و مطالبات معوق غیرجاری دست و پنجه نرم می کند. طبق آخرین اطلاعات مالی بانک ها، دولت بیش از 75 هزار میلیارد تومان به بانک های حاضر در بورس اوراق بهادار تهران بدهکار هستند.

تسویه بدهی‌های دولت و بانک مرکزی از چند جهت اهمیت دارد که علاوه بر شفافیت ترازنامه بانک‌ها، امکان وام گیری بیشتر و بهتر برای بخش خصوصی نیز فراهم می شود. به علاوه،بانک‌ها می‌توانند این منابع را در جهتتولیدو تجارت به خدمت بگیرند.

بر اساس بررسی های انجام شده، در میان بانک های بورسی، تنها 5 بانک ازدولتمطالبه دارند که از این حیث، بانک تجارت با رقمی حدود 37 هزار میلیار تومان در صدر جدول ایستاده است. پس از آن، بانک های صادرات با 26 هزار میلیارد تومان و بانک ملت با 11 هزار میلیارد تومان قرار گرفته اند. بانک سینا و پست بانک رقم بسیار ناچیزی از دولت طلبکار هستند. دیگر بانک ها هیچ گونه مطالباتی از دولت ندارند.

دست دولت در جیب بانکی‎ها / طلبکارترین بانک‎ها را بشناسید


اشتراک گذاری :
ارسال نظر