بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵
اگر قرار است تعامل میان صنایع بالادستی و پایین‌دستی اصلاح شود، ابتدا باید برای کاهش تورم، کم کردن نقدینگی و تثبیت ‏قیمت ارز برنامه‌ریزی شود.‏
کد خبر : ۱۸۳۶۳۰

به گزارش بورس نیوز، یکی از مشکلاتی که در چند ماه گذشته صنایع پایین‌دستی پتروشیمی را با مشکلات بسیار روبه‌رو کرد، تغییر قیمت مواد اولیه و محاسبه قیمت‌های جدید با دلار آزاد بود.

صنایع پایین‌دستی تا قبل از این شک قیمت مواد اولیه، با کمبود نقدینگی روبه‌رو بودند و این افزایش قیمت مواد اولیه، عملاً ادامه حیات این گروه تولیدی را با مشکل روبه‌رو کرده است.

دولتی‌ها بر این عقیده هستند که نوسانات قیمت ارز دلیل اصلی این آشفتگی در صنعت پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی است.

اکبر ترکان یکی از مدیران فعال در صنعت پتروشیمی است که ریاست هیات مدیره شستا را نیز بر عهده دارد. شستا یکی از سهامداران عمده صنعت پتروشیمی است که در زمان خصوصی‌سازی‌های ابتدای دهه 90 شمسی از حوزه تأمین اجتماعی با جهشی بزرگ به صنعت پتروشیمی پا نهاد.

ترکان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن قبول وجود مشکل در تعامل میان پتروشیمی‌ها و صنایع تکمیلی و پایین‌دستی، گفت: علت این وقایع اخیر در صنعت پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی تغییر و نوسان مداوم قیمت ارز بود که از سال گذشته کلید خورد و در سال 97 نیز با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد.

وی ادامه داد: به‌هرحال وقتی قیمت ارز چند برابر می‌شود یعنی قیمت مواد اولیه و محصول تکمیلی نیز رشد پیدا خواهد کرد و این مهم طبیعی است اما خوشبختانه در ماه‌های گذشته، با تلاش‌های دولت، قیمت ارز ثابت نگه‌داشته شد که این مهم در صورت وجود نقدینگی مناسب می‌تواند به تثبیت بازار منتج شود.

رئیس هیات مدیره شستا  با اشاره به این موضوع که وقتی نقدینگی بالا می‌رود، تورم افزایش خواهد یافت تصریح کرد: ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز در درازمدت عملی نیست و سیاستمداران باید برای تغییر این وضعیت و کم کردن شک‌های قیمتی در بازار که باعث کاهش قدرت خرید مردم نیز خواهد شد، از افزایش نقدینگی جلوگیری کنند که این مهم برنامه‌ریزی نیاز دارد.

وی افزود: وقتی به‌صورت دستوری جلوی افزایش قیمت ارز گرفته شود، این اتفاق نتیجه‌ای جز واکنش تصاعدی بازار و تغییر یک‌باره قیمت‌ها نخواهد داشت. وقتی نقدینگی اضافه می‌شود، باید مطمئن باشید که آثار این افزایش پول‌های سرگردان، در یک دوره زمانی خاص خود را با افزایش قیمت ارز و سایر کالاهای سرمایه‌ای نشان می‌دهد.

زیان بانک‌ها از پرداخت سود 20 درصدی

ترکان با توجه به تصمیم بانک مرکزی برای افزایش سود سپرده‌گذاری ضمن انتقاد از این اتفاق گفت: جریان افزایش نقدینگی باید متوقف شود اما افزایش سود بانکی راه درست این مهم نیست زیرا بانک‌ها قرار است به مردم سود 20 درصدی پرداخت نمایند حال اینکه سود تولیدی 7 درصد است یعنی 13 درصد سود پرداختی به مردم، واقعی نیست و در یک نقطه به زیان انباشته سیستم بانکی منتج می‌شود.

وی تأکید کرد: وقتی سود پرداختی واقعی نباشد، باعث می‌شود تا فردی که ابتدای سال یک حواله 100 میلیون تومانی سپرده‌گذاری کرده است، در انتهای سال 120 میلیون تومان پس بگیرد درحالی‌که این سود باید 7 میلیون تومان باشد و این اتفاق باعث می‌شود تا خود سیستم بانکی باعث افزایش نقدینگی در کشور بدون تولید شود.

 

مصاحبه از محمد علی رفیعی

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان کرد:

استفاده از توان داخل برای تامین تجهیزات صنعت پتروشیمی

در پی فرارسیدن روز صنعت پتروشیمی؛

تبریک معاون وزیر نفت به مناسبت روز صنعت پتروشیمی

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت:

انتظار درآمدزایی سریع دانش‌بنیان‌ها را نداریم

ارسال نظر