بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
ساعت پنج‌ونیم عصر امروز نیم‌‎نگاهی دارد به بازارسازی خودرویی‌ها تا زخمی عمیق بر پیکره خصوصی‌سازی.
کد خبر : ۱۸۳۷۳۶
به گزارش بورس‌نیوز، شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با 642 واحد  افزایش نسبت به روز گذشته به 176458 واحد رسید. شاخص کل فرابورس نیز با افزایش 4 واحدی در پله 1914 واحد ایستاد. ارزش کل معاملات بورس و فرابورس به ترتیب 536 و 583 میلیارد تومان بود. نماد رمپنا، مبین و فارس بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای خساپا، وامید و خودرو بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل داشتند. شاخص کل هم وزن نیز 54 واحد افزایش یافت.  بیشترین ارزش معاملات را به ترتیب در گروه های بانکی، پتروشیمی و خودرویی شاهد بودیم.
در جریان معاملات امروز فزونی تقاضا بر عرضه را در نمادهای بزرگ بازار از گروه های پالایشی، پتروشیمی و فلزاتی شاهد بودیم و بسیاری از نمادهای پتروشیمی با تقاضای خوبی همراه شدند. پتروشیمی شیراز که در شش ماهه نخست سال موفق شد از زیان عملیاتی به سود برسد امروز با رشد تقاضا همراه شد و برای دقایقی صف خرید شد. شیراز یکی از صادرکنندگان بزرگ اوره است.  
از همان شروع بازار فشار عرضه در گروه های بانکی و خودرویی مشهود بود. 

هفت‌تپه‌‌ و فرار مسئولیت 
شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه یکی از قدیمی‎ترین کارخانه‎های تولید شکر در کشور به شمار می رود که امروز درگیر حواشی فراوانی است.
این ماجرای به خوبی نشان دهنده داستان غمبار خصوصی سازی در ایران است و اوضاع نابسامان شرکت ها تنها منحصر به شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه نمی شود. در سال های اخیر در همین استان خوزستان، کارگران «گروه ملی صنعتی فولاد اهواز» نیز داستانی مشابه داشته‎اند. 

خودروسازان در کورس حاشیه/ سهامداران در باد سود
 سهامداران امروز طبق وعده‌های آپشنی که قبلا خودروسازان به مشتریان کیلوکیلو به فروش می‌رساند، قول معجزه‌ای از نوع افزایش قیمت 100درصدی خودرو را داد، سهامدار که چنین معجزه‌ای را در کنار خاموش ماندن سازمان حمایت، تعزیرات، وزارت صمت و حتی شورای رقابت کاملا محتمل می‌دانست به استقبال سهام خودرویی‌ها رفت تا شاید در چنین فضایی بتواند بهترین نوسان را بگیرد.
در میان نارنجی‌پوشان جاده مخصوص تنها 60درصد افزایش قیمت داده و تیبا را 41 میلیون تومانی کردند، از همینجا تشکر ویژه‌ای با پیک می‌فرستیم به این دوستان اما یادمان رفت که به سهامداران گفته شود که قطعه‌سازان قطعه‌ای ندارند که تحویل دهند و تولید خودرو شاید تا دو هفته دوام داشته باشد ضمن آنکه تولید خودرو نیز 40درصد کاهش داشت، باردیگر از افزایش قیمت‌ها تشکر ویژه می‌کنیم.
جبران خسارت از عرضه اولیه شرکت سنگ‌آهن گهر زمین
شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا بیانیه‌ای داده که منافع حاصل از این عرضه را تاروز متعادل شدن سهم متقبل شده و به حساب حدود 1300 نفر از مشتریان خود که طبق بررسی های ما مشارکت آنها در عرضه اولیه محتمل بوده و از عرضه بازمانده اند واریز می شود، کاش خودروسازان یاد بگیرند.

سود تسعیر ارز بانک ملت
شنیده شده تا زمان تعیین بانک مرکزی و تعیین نرخ تسعیر ، امکان اعلام رسمی نیست اما سهامداران می توانند با در نظر گرفتن میانگین قیمت ارز در سامانه نیما یا سنا، تحلیلی از آثار مالی تسعیر ارز دارایی های ارزی بانک داشته باشند و اقدام به محاسبه تقریبی پیش بینی درآمد کنند.

متانول‌ساز و خبری برای پتروشیمی‌ها 
نرخ جهانی متانول از اول سال 2018 تا کنون رشد قیمتی این محصول را نشان می دهد اما در مقطع زمانی که قیمت نفت شروع به کاهش داشته، قیمت این محصول در پیروی از این قیمت کاهش پیدا کرده است. 
سیاست های کاهش میزان عرضه نفت سطح قیمت نفتی بالا رود و در راستای افزایش قیمت نفت، قیمت متانول جهانی افزایش داشته باشد و پتروشیمی های دارای صادرات متانول از حاشیه امن قیمتی برخوردار باشند.

بالاخره ارز
شعب ارزی بانک ها امروز دلار را 11 هزار و 936 تومان و یورو را 13 هزار و 666 تومان از مردم می خرند؛ شعب منتخب بانکی امروز قیمت فروش ارز مسافرتی را بدون کارمزد 14 هزار و 66 تومان اعلام کرده اند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر