بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷
شناسایی سود زمانی امکانپذیر است که نقد یا شبه نقد باشد. فعلا اوراقی منتشر نشده و مادامی که اوراق منتشر نشده نمی توان سودی شناسایی کرد
کد خبر : ۱۸۳۷۳۸
به گزارش بورس نیوز ظاهرا قرار است ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانک ها از دولت و پیمانکاران و سایر بدهکاران با بدهی بانک ها به بانک مرکزی در قالب اوراق اسناد خزانه تهاتر شود.

جلال الدین شهپر کارشناس ارشد اعتبارات بانک کارآفرین در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر تهاتر احتمالی بدهی دولت و پیمانکاران به بانک ها با مطالبات بانک مرکزی از بانک ها بیان کرد: طبق بند "و" تبصره ۵ قانون بودجه ۹۷ مقرر شده مطالبات بانک ها از دولت و پیمانکاران با بدهی بانک ها به بانک مرکزی تهاتر شود. این مصوبه فقط شامل چند بانکی که از دولت مطالبات قابل توجهی دارند، نیست و بانک های خصوصی را هم در بر خواهد گرفت؛ چرا که اگر چه بعضی بانک ها از جمله بانک کارآفرین مستقیما طلبی از دولت ندارد، اما برخی مشتریان بانک های خصوصی، پیمانکارانی هستند که از دولت مطالباتی دارند و به دلیل آنکه دولت بدهی خود را پرداخت نکرده این پیمانکاران از سیستم بانکی تسهیلات اخذ کرده و بازپرداخت نکرده اند. 

وی افزود: این تهاتر از طریق انتشار اسناد خزانه انجام خواهد شد. اثر این اتفاق را بر سودآوری بانک ها در کوتاه مدت مثبت ارزیابی نمی کنم. در نظر داشته باشید که شناسایی سود زمانی امکانپذیر است که نقد یا شبه نقد باشد. فعلا اوراقی منتشر نشده و مادامی که اوراق منتشر نشده نمی توان سودی شناسایی کرد. طبق استانداردهای بانکی موسوم به IFRS شناسایی سود تعهدی دیگر انجام نمی شود و این موضوع در کوتاه مدت اثر منفی بر سودآوری بانک ها دارد. دولت هم سابقه مثبتی در پرداخت زودهنگام بدهی های خود ندارد.  

این کارشناس بانکی در رابطه با احتمال اعمال سیاست های انقباضی جهت کنترل بازارها بر عملکرد بانک ها اظهار داشت: رشد حجم نقدینگی، موجی از افزایش قیمت در کالاها و خدمات ایجاد کرده و حتی اگر نرخ ارز کاهش یابد، بعید است که قیمت کالاهای مختلف کاهش یابد. در این شرایط، اعمال سیاست های انقباضی و افزایش سود بانکی راهکار مناسبی نبوده و به افزایش نرخ تورم ختم خواهد شد. 

شهپر در خاتمه تصریح کرد: رکود اقتصادی بانک ها را هم تحت تاثیر قرار داده است. اگر امکان برقراری مراودات پولی و بانکی با اروپا فراهم شود، بسیاری از مشکلات اقتصادی و نیز بانک ها برطرف خواهد شد. رونق تولید و استمرار تولید جریان گردش پول بانک ها را هم بهبود خواهد بخشید و این، بهترین اتفاق ممکن در نظام بانکی خواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر