بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
یکی از ممرهای درآمدی شرکت های سرمایه گذاری، فروش سهام است اما در زمانی که بازار سرمایه حال و روز چندان خوشی ندارد، انتظار می رود بیش از گذشته به بازار و سهام خود وفادار باقی بماند. بررسی سه شرکت سرمایه گذاری، نکات جالب توجهی را حکایت می کند.
کد خبر : ۱۸۳۷۴۴

بر اساس بررسی های واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت های سرمایه گذاری به شدت به عملکرد زیرمجموعه های خود وابسته هستند؛ بنابراین انتخاب درست در امر سرمایه گذاری اجتناب ناپذیر است.

اغلب درآمدهای این شرکت ها از محل سود نقدی زیرمجموعه ها و فروش سهام حاصل می شود. در بررسی که بر روی آخرین اطلاعات صورت مالی سه شرکت سرمایه گذاری «خوارزمی»، «پردیس» و «آتیه دماوند» انجام گرفت، مشخص شد دو شرکت «پردیس» و «آتیه دماوند» برای درآمدزایی بیش از هر چیز بر فروش سهام تمرکز دارند. در صورتی که «وخارزم» از محل سود سهام ارتزاق می کند و وفاداری بیشتری به سهام تحت تملک خود دارد.

درآمدهایی از جنس فروش در «واتی» / «وخارزم» وفادار به بازار

63 درصد از کل درآمدهای عملیاتی«وخارزم» به درآمد سود سهام اختصاص دارد؛ در حالی که این حجم در «پردیس» 34 درصد و «واتی» 19 درصد است.

در بین این سه شرکت، «پردیس» از منظر سود فروش سرمایه‏ گذاری ها بیشترین حجم از درآمدها را از این بخش کسب می کند. «واتی» در مدت 9 ماه گذشته از سال مالی جاری، 52 درصد درآمدهای خود را با فروش سهام به دست آورده است.

نکته جالب توجه سهم بالای هزینه های فروش، اداری و عمومی در «واتی» نسبت به دو شرکت دیگر است.

با توجه به این که شرکت های سرمایه گذاری جهت اخذ وام از بانک با محدودیت های بسیاری مواجه هستند، هیچ رقمی در مقابل هزینه مالی «پردیس» و «واتی» درج نشده است. اما به دلیل این که «وخارزم» سهامدار بانک های کشور شناخته می شود و در این صنعت سرمایه گذاری زیادی کرده، توانسته از این موضوع به نفع خود استفاده کند و تسهیلات از بانک ها دریافت نماید.

درآمدهایی از جنس فروش در «واتی» / «وخارزم» وفادار به بازار

اشتراک گذاری :
ارسال نظر