بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
درحالی‌که در تمام این سال‌ها مشتریان خودروهای داخلی از بی‌کیفیتی خودروهای تولید داخل نالیده‌اند، صنعت خودرو و قطعه کشور همیشه از ارزان بودن محصول خود گلایه داشته و جوابی برای بی‌کیفیت سازی خود به مشتری نمی‌دهند.
کد خبر : ۱۸۳۷۹۹

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، بحث و شایعه در مورد آینده خودرو و قیمت‌گذاری آن در 7 ماه گذشته به اوج خود رسیده است و این‌همه در حالی است که هیچ نکته‌ای در مورد افزایش کیفیت این خودروهای داخلی از سوی مسئولان ذی‌ربط بیان نمی‌شود.

در این میان قطعه سازان نیز هم‌صدا با خودروسازان داخلی بر طبل گرانی می‌کوبند و گویی دریافت طلب‌های میلیاردی از خودروساز همیشه بدهکار وابستگی کامل دارد با میزان دفاعی که این قطعه سازان از خودروسازان انجام می‌دهند.

در این میان یک سؤال اساسی باقی می‌ماند و آن اینکه آیا با بازگشت تحریم‌ها و خروج شرکای آسیایی و اروپایی از کشور، قطعه ساز ایرانی قادر به تأمین نیاز داخلی هست و آیا گران شدن خودرو به میزانی که ایشان دوست دارند بر این روند اثرگذار خواهد بود.

صنعت قطعه‌سازی نمی‌تواند نیاز خودروسازان را تأمین کند

جواب سؤال ما را آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان ‌همگن داد و گفت : صنعت قطعه‌سازی ایران قادر به تأمین نیاز داخلی نیست زیرا قطعه ساز ایرانی دارای 4 مشکل عمده هست که اگر حل نشود صنعت خودرو و قطعه با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

قطعه سازان یار دوازدهم خودروسازان و نه مردم/ مشکل کیفی سازی با گرانی حل می‌شود

وی ادامه داد: در صنعت قطعه‌سازی حدود 550 هزار نفر مشغول به کار بوده‌اند که با احتساب 150 هزار نفر شاغل در شرکت‌های خودروساز می‌توان گفت، صنعت خودرو در کشور حدود 700 هزار نیروی به کار دارد که از این تعداد فقط در صنعت قطعه‌سازی در سه ماه گذشته حدود سی هزار نفر نیرو به‌صورت مستقیم تعدیل و حدود 70 هزار نفر در حالت تعلیق به خانه رفته‌اند و منتظر بهبود شرایط برای بازگشت به کار هستند.

این فعال صنعت قطعه در داخل و خارج کشور تصریح کرد: قطعه‌سازی امروز در کشور 4 مشکل عمده دارد که هرچه سریع‌تر ظرف یک هفته آینده باید از طرف دولت و مسئولان رفع شود، نخست اینکه چون قیمت خودرو دستوری است و افزایش پیدا نکرده حالا قطعه ساز با رشد بیش‌ازحد قیمت‌ها در تولید مواجه است، دوم اینکه نقدینگی به‌شدت پایین آمده و برای تولید تیراژ مشابه سال گذشته باید سه برابر نقدینگی داشته باشیم که متأسفانه با عدم وصول مطالبات از شرکت‌های خودروساز این مهم میسر نشده است.

وی افزود: مشکل سوم قطعه‌سازی ، تأمین نشدن مواد اولیه در داخل و از خارج است که متأسفانه شرکت‌های تأمین‌کننده مواد اولیه در داخل این مواد را فقط در بورس کالا و آن‌هم به‌صورت نقدی ارائه می‌کنند و دو تا سه ماه بعد آن را تحویل می‌دهند.

محبی نژاد خاطرنشان کرد: مشکل چهارم درزمینهٔ خریدهای اعتباری قطعه سازان از خارج بوده که در سال گذشته انجام‌شده و حالا اگر با تحریم‌های موجود شرایطی فراهم شود که بتوانند این بدهی را پرداخت کنند باقیمت ارز امروز همه این شرکت‌ها ورشکسته خواهند شد.

البته محبی نژاد توضیح نداده است که چرا صنعت قطعه در همه این سال‌ها نتوانسته است از فرصت‌های به‌دست‌آمده بهره ببرد و تنها با اجرای جلسات شو گونه روزهای پسابرجام را از دست داد؟

درحالی‌که قطعه ساز و خودروساز برای مشتریان داخلی خواب‌های گرانی دیده‌اند اما گویی در همین صنعت هنوز مشکلاتی وجود دارد که تعدد انجمن‌ها نیز نتوانسته بر روی آن تأثیری بگذارد. اصلی‌ترین مشکل صنعت خودرو و قطعه از دیدگاه خود قطعه سازان انحصار است.

انتقاد از وجود جریان انحصار در صنعت خودرو 

سید مرتضی مرتضوی رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با انتقاد از وجود جریان انحصار در صنعت خودرو کشور اظهار داشت: بر اساس اصل 44 قانون اساسی واگذاری صنایع در اختیار دولت است اما در استراتژی صنعت خودرو و در جریان خصوصی‌سازی خرید سهام خودروسازان باید توسط جمیع قطعه سازان صورت گیرد و به لحاظ قانون نباید قطعه سازانی که سهام‌دار هستند عضو هیئت‌مدیره خودروسازان شوند چراکه این مسئله موجب شده بسیاری از این شرکت‌ها به‌صورت انحصاری عمل کرده و قطعات خود را در شرکت‌های خودروساز به فروش برسانند.

قطعه سازان یار دوازدهم خودروسازان و نه مردم/ مشکل کیفی سازی با گرانی حل می‌شود

وی ادامه داد: متأسفانه در جریان واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی نوعی انحصار ایجادشده که باید با آن برخورد جدی صورت گیرد ازاین‌رو انجمن قطعه سازان در تلاش است تا از انحصار در صنعت خودرو جلوگیری کند تا برخی از واحدهای کوچک قطعه‌سازی در کشور تعطیل نشود.

مرتضوی که در ظاهر رقیب محبی نژاد در انجمن همگن اما در اصل رفیق در صنعت قطعه هست افزود: برخی از خودروسازانی که در این سال‌ها وارد بخش خصوصی شده‌اند عملکرد انحصاری را در پیش گرفتند و اجازه فعالیت و همکاری با بسیاری از قطعه سازان را نمی‌دهند.

وی ادامه داد: باید واگذاری باقی سهام خودروسازان در راستای تشکیل این کنسرسیوم به قطعه سازان واگذار شود تا همه قطعه سازان کشور سهمی در این صنعت داشته باشند.

نه‌تنها از زبان این دو عضو انجمن‌های تخصصی قطعه بلکه از کلام تمام ذی‌نفعان تنها چیزی که به‌عنوان راهکار برای خروج از بن‌بست فعلی بیان می‌شود، گرانی، گرانی و گرانی است یعنی اگر پراید در کارخانه بشود 40 میلیون تومان ‌همه مشکلات صنعت قطعه حل می‌شود! چگونه؟ کسی جز خود مدعیان این مهم جوابش را نمی‌دانند.

چه تعهدی وجود دارد که با گرانی 100 درصدی خودرو، قطعه ساز و خودروساز به‌جای ساخت محصول بی‌کیفیت، تغییر موضع داده و به‌جای حرف زدن و شعار دادن، فکری برای کیفیت محصول خود کنند؟

قطعه سازان یار دوازدهم خودروسازان و نه مردم/ مشکل کیفی سازی با گرانی حل می‌شود

این همان ترسی است که مردم نیز دارند یعنی همه چیز گران شود و در کیفیت محصول اثر معکوس بگذارد.


گزارش از محمد علی رفیعی


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران خبر داد:

تسویه با قطعه‌سازان رنگ حیات بگیرد/زنگ خطرقطعه‌سازان به آسمان رفت

مشکل مضاعف قطعه سازان به دلیل یک اعتصاب؛

کسی به فکر قطعه ساز نیست

ارسال نظر