بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

بازگشت سودآوری پترویی‌ها/ تاثیر افت نفتی‌ها به دیگر گروه‌های بازار

کاهش قیمت نفت باعث شده تا شرکت‌های پالایشگاهی آسیب ببیند اما زمانی که بازار با آسیب مواجه شود، طبیعتا تنها یک صنعت افت نخواهد کرد و این قرمزپوشی دامان دیگر صنایع را هم می‌گیرد.
کد خبر : ۱۸۳۸۲۱

حمیدرضا دانش کاظمی مدیرعامل کارگزاری آتیه‌ در گفت‌وگو با بورس‌نیوز درخصوص قرمزپوش شدن بازار طی معاملات روز جاری اظهارکرد: کاهش قیمت نفت یکی از مهم‌ترین عوامل قرمزپوشی بازار بوده چراکه نفت سرمنشاء درآمدهای ارزی و ریالی کشور بوده ضمن آنکه سهم پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها در بازارسرمایه را نمی‌توان نادیده گرفت.

وی ادامه داد: همین مسئله باعث شده تا شرکت‌های پالایشگاهی آسیب ببیند اما از طرف دیگر، با نگاهی بلندمدت به این قضیه می‌توان اینگونه ارزیابی کرد که به لحاظ سودآوری و البته به لحاظ ارزش، سرمایه‌گذار در انتهای سال با EPS می‌تواند ارزش پول خود را تامین کرده و ضرر فعلی را جبران کند.

کارشناس بازارسرمایه افزود: سقوط قیمت نفت، محصولات پتروشیمی مانند اوره، آمونیاک، متانول و غیره را به شیب نزولی سوق داده و پتروشیمی‌ها نیز دیگر متضرر کاهش طلای سیاه شده‌اند.

دانش کاظمی اضافه کرد: وزنه سنگینی که این دو گروه در بورس داشته را نمی‌توان کتمان کرد و فرآیند کاهش قیمت نفت، تاثیر سنگینی بر شاخص‌های کلان بازارسرمایه کشور می‌گذارد.

وی درخصوص منفی شدن پتروشیمی پارس و نفت اصفهان نیز گفت: این دو پتروشیمی نیز به‌خاطر تاثیرپذیری از محصولات پتروشیمی روند نزولی را به‌خود گرفته و با افت شاخص مواجه شده‌اند.

کارشناس بازارسرمایه در ادامه درخصوص افت شاخص‌های فولادی نیز اینگونه اظهارکرد: زمانی که بازار با آسیب مواجه می‌شود، طبیعتا تنها یک صنعت افت نمی‌کند و به دیگر صنایع نیز سرریز می‌شود حتی صنایع بانکی که اخبار خوبی از سوی رئیس‌کل بانک‌مرکزی کسب شد و حتی با وجود مصاحبه‌های معاونت بانک ملت، انتظار بر آن بود که گروه بانکی‌ها میلیون‌ها صف خرید داشته باشد.

وی افزود: در ساعات نخست معاملات امروز نیز روند بدین گونه بوده اما هنگامی که ماهیت کل بازار روبه افول حرکت می‌کند حتی آنهایی که اخبار خوب داشتند نیز آسیب دیده در حالی که انتظار می‌رفت که صف سنگین خرید داشته باشند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر