بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷
پوشش وام مسکن به ۱۷ درصد ارزش ملک رسید

بازار خزان اوراق تسهیلات مسکن

بررسی بازار اوراق تسهیلات مسکن نشان می دهد با توجه به کاهش پوشش دهی تسهیلات مسکن به ۱۷ درصد ارزش ملک برای وام ۹۰ میلیونی، بسیاری از متقاضیان خرید مسکن تمایلی به استفاده از این ابزار ندارند.
کد خبر : ۱۸۳۸۵۹
به گزارش بورس نیوز، اگرچه هنوز آمار بازار مسکن در آبان ماه اعلام نشده، اما بر اساس آنچه مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران از وضعیت بازار مسکن در ۲۰ روز نخست آبان ماه اعلام کرد، این بازار همچنان در رکود تورمی به سر می برد.

رکود تورمی حاکم بر بازار مسکن که سبب افزایش ۸۳.۱ درصدی قیمت این کالا در مهر ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل شده، بر بازار خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن نیز تأثیر منفی گذاشته و سبب شده تا این برگه ها در بازار فرابورس هم با کاهش قیمت و هم کاهش حجم خرید و فروش مواجه شوند.

بر اساس اعلام شرکت فرابورس ایران، در ۲۰ روز نخست آبان ماه امسال، تنها ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار برگه تسهیلات مسکن به ارزش ۷۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خرید و فروش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر حجم ۱۰ درصد و از نظر ارزش معاملاتی، ۲۹ درصد کاهش داشته است که نشان دهنده کاهش تمایل خریداران مسکن به استفاده از اوراق تسهیلات مسکن برای خرید واحد مسکونی است.

همچنین یکی دیگر از دلایل کم شدن تمایل مردم به خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن، کاهش میزان پوشش دهی وام مسکن از محل اوراق تسهیلات مسکن به کمتر ۳۰ درصد است.

بر اساس آنچه دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از بازار مسکن در مهر ماه گزارش داد، میانگین هر متر مربع واحد مسکونی در تهران ۸ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان بوده است. بنابراین قیمت یک واحد ۶۰ متری در تهران، ۵۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان محاسبه می شود. اگر خریدار از سقف وام مسکن زوجین از محل اوراق تسهیلات (۱۶۰ میلیون تومان) استفاده کند، میزان پوشش دهی این وام، تنها ۳۰ درصد و در صورت استفاده از سقف وام مسکن فردی در تهران (۹۰ میلیون تومان) میزان پوشش دهی این تسهیلات ۱۷ درصد خواهد بود.

در معاملات دیروز فرابورس، هر برگه تسهیلات مسکن همچنان در کانال زیر ۶۰ هزار تومان باقی ماند؛  به گونه ای که برگه های اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین و اردیبهشت ۹۶ (تسه ۹۶۰۱ و تسه ۹۶۰۲) ۵۶ هزار و ۱۱۱ تومان تا ۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان خرید و فروش شد.

برگه های اوراق تسهیلات مسکن صادره در مرداد سال گذشته (۹۶۰۵) نیز در رقم ۵۷ هزار و ۸۰۰ تا ۵۸ هزار تومان معامله شد.

با توجه به اینکه تاریخ انقضای هر برگه تسهیلات مسکن از زمان صدور، ۲ سال است، برگه هایی که تاریخ انقضای آنها در ماه های آذر، دی و بهمن امسال قرار دارد (تسه ۹۵۰۹، تسه ۹۵۱۰ و تسه ۹۵۱۱) با کمترین قیمت در بازار سرمایه و به ارزش ۵۴ هزار تومان معامله شدند.

با این حال گرانترین برگه های تسهیلات مسکن به اوراق صادره در نیمه دوم امسال (تسه ۹۷۰۷ و تسه ۹۷۰۸) به ارزش ۶۰ تا ۶۱ هزار تومان تعلق دارد. اما به نظر می رسد بسیاری از دارندگان اوراق تسهیلات مسکن صادره در ماه های اخیر با توجه به کاهش استقبال خرید از این اوراق در بازار مسکن از عرضه آنها خودداری کرده اند. بیشتر برگه هایی که در حال خرید و فروش هستند، به ماه های پایانی سال ۹۶ تعلق دارند.

حجم برگه های خرید و فروش شده در معاملات دیروز نیز افت چشمگیر تمایل به استفاده از این ابزار را نشان می دهد؛ به گونه ای که تعداد اوراق تسهیلات مسکن معامله شده دیروز به صورت اوراق صادره در شهریور ۹۶ (تسه ۹۶۰۶) ۴۷ برگه، مهر ۹۶ (۹۶۰۷) ۱۰۲ برگه، اردیبهشت ۹۶ (۹۶۰۲) ۴۶ برگه و تیر ۹۶ (۹۶۰۴) ۱۰۴ برگه بود.

با توجه به اینکه میانگین قیمت هر برگه تسهیلات مسکن ۵۵ هزار تومان در نظر گرفته می شود، برای دریافت تسهیلات مسکن از محل اوراق در تهران، زوجین می بایست برای دریافت وام ۱۶۰ میلیون تومانی، ۱۲۰ برگه به ارزش ۱۳ میلیون ۲۰۰ هزار تومان از دارندگان این برگه ها خریداری کنند. این در حالی است که میانگین قیمت این اوراق در مهر ماه سال گذشته ۶۵ هزار تومان بود که هر زوج برای دریافت وام ۱۶۰ میلیون تومانی باید ۱۲۰ برگه به ارزش ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برگه خریداری می کرد که نشان می دهد از ارزش معاملاتی این برگه ها در حال حاضر ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کاسته شده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر