بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز؛

دلایل بنیادی برای افت شاخص بورس وجود ندارد

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار دچار ابهام و بی اعتمادی شده و دلایل بنیادی برای افت شاخص بورس وجود ندارد.
کد خبر : ۱۸۳۹۲۹

به گزارش بورس نیوز، در جریان معاملات امروز بازار سرمایه تعداد یک میلیارد و 411میلیون سهم و حق‌تقدم به‌‌ارزش 583میلیارد تومان در 122هزار نوبت مورد معامله قرار گرفت و شاخص بورس نیز با افت 4 هزارو 789 واحدی در ارتفاع 166هزار و 459 واحد قرار گرفت.

شاخص بازار اول نیز با کاهش 3 هزارو 760 واحدی در پله 122 هزارو 820 ایستاد و به دنبال آن شاخص بازار دوم نیز با کاهش 8417 واحدی به 330 هزارو 709 واحد دست یافت.

در این خصوص سید جلال صادقی شریف مدیرعامل کارگزاری امید سهم به بورس نیوز گفت: بی اعتمادی که توسط برخی از افراد حقیقی یا حقوقی ایجاد شده مهم ترین دلیل افت بازار محسوب می شود بعنوان مثال افزایش نرخ محصولات زامیاد و تکذیب آن نوعی بی اعتمادی را در بازار ایجاد می کند.

وی افزود: وقتی در سامانه کدال اطلاعیه افزایش قیمت محصولات منتشر می شود اما دیگر رسانه ها تکذیب می کنند و شرکت صحت خبر را تایید می کند بی اعتمادی در بازار رواج می یابد.

صادقی شریف با اشاره به اینکه امروز سهم‌های دلاری روند اصلاح را در پیش گرفتند، افزود: بازار شرایط مناسبی برای خرید پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و پالایشگاهی‌ها دارد.

وی ادامه داد: برخی شرکت ها مانند فولاد مبارکه گزارش های مطلوبی را منتشر کرده اند اما به نظر می رسید که که این مجموعه ها نیز  کمی تحت تاثیر جوسازی قرار گرفته و به همین دلیل شاخص آنها نیز منفی شد.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: خوشبختانه شرکت زامیاد اطلاعیه افزایش نرخ محصولات خود را تایید کرده بنابراین انتظار می رود که شاخص بازار فردا وضعیت بهتری را تجربه کند.

وی با اشاره به قرمز پوشی سهام پتروشیمی ها تصریح کرد: کاهش قیمت جهانی نفت یکی از عوامل مهم در قرمزپوشی سهام پتروشیمی ها محسوب می شود.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه فولاد مبارکه جزو سهم‌های دلاری محسوب می شود،گفت: سهام این شرکت علی‌رغم اینکه گزارش ماهیانه آن وضعیت مطلوبی را نشان می دهد به دلیل کاهش قیمت دلار با افت مواجه شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این بازار باید کمی سهامداری کرد.

صادقی شریف در خصوص وضعیت سهام بانک ملت و تجارت نیز تصریح کرد: این سهم ها بخشی از افزایش نرخ خود را پیش‌خور کردند اما تاکنون تکلیف تجدید ارزیابی دارایی‌ها در این بانک‌ها مشخص نیست یعنی قطعا می‌توانند از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها افزایش سرمایه دهند.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: سهام بانک ها هنوز با مشکلات ناشی از بلاتکلیفی در تعیین نرخ تسعیر ارز دست و پنجه نرم می کنند.

وی با تاکید براینکه بازار دچار ابهام بوده و کمی بی اعتمادی وجود دارد، افزود: دلایل بنیادی برای افت شاخص بورس وجود ندارد به همین دلیل سهام کگهر نیز روند منفی را در پیش گرفت.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر