بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
کارشناس بازار ارز در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

بازار تشنه ارز تک‌نرخی/ نزدیکی نرخ‌های ارز گامی برای اصلاح نرخ‌های بازار

کارشناس بازار ارز گفت: زمانی نظام ارزی کشور اصلاح می شود که تفاوت قیمت ها به صفر رسیده و نظام تک نرخی بر بازار ارز حاکم شود.
کد خبر : ۱۸۳۹۹۶
بازار تشنه ارز تک‌نرخی/ نزدیکی نرخ‌های ارز گامی برای اصلاح نرخ‌های بازار
به گزارش بورس نیوز، خبر راه اندازی بازار معاملات آزاد ارز و حواله های ارزی که چندی پیش رییس کل بانک مرکزی با انتشار پیامی در یکی از شبکه های اجتماعی آن را منتشر کرد حواشی متعددی را به همراه داشت و کارشناسان نظرات مختلفی را در این زمینه مطرح می کنند، برخی معتقدند که ایجاد این بازارها موجب کاهش میزان نقدینگی در دیگر بازارها شده و اختلال در آن ها ایجاد می کند اما از سویی دیگر برخی از کارشناسان معتقدند این امر موجبات کنترل بهتر نرخ ارز را فراهم می کند.

در این خصوص اصغر سمیعی کارشناس بازار ارز به بورس نیوز گفت: ریاست پیشین بانک مرکزی از ابتدای آغاز فعالیت در دولت یازدهم وعده تک نرخی شدن ارز را مطرح کرد و حال حاضر وعده آقای همتی نیز نزدیک کردن نرخ های متفاوت موجود در بازار به یک دیگر بوده که این امر قدمی برای اصلاح بازار ارز محسوب می شود اما باید دید که آیا تحقق این وعده امکانپذیر خواهد بود؟

سمیعی با اشاره به اینکه چند نرخی بودن نرخ ارز موجب ایجاد رانت و فساد می شود، افزود: هرچه تفاوت بین نرخ های ارز کمتر باشد میزان رانت نیز کاهش می یابد.

کارشناس بازار ارز ادامه داد: زمانی نظام ارزی کشور اصلاح می شود که تفاوت قیمت ها به صفر رسیده و نظام تک نرخی بر بازار ارز حاکم شود.

وی خاطرنشان کرد: در نرخ دیگر محصولات مانند حامل های انرژی نیز باید تجدید نظر شود تا از این طریق قیمت ها به واقعیت نزدیک تر شوند.

سمیعی با بیان اینکه قیمت یعنی علامت که علامت غیر واقعی باعث گمراهی فعالان اقتصادی و مردم خواهد شد، ادامه داد: وقتی محدودیت ایجاد می کنیم یعنی بازار موازی و سیاه را به رسمیت می شناسیم.

وی تصریح کرد: صراف ها در زمان فروش ارز ملزم به گرفتن انبوهی از مدارک هستند که در اینصورت اگر قیمت خرید با بازار سیاه یکسان باشد چگونه می تواند قیمت فروش با شرایطی که برای خریدار در نظر گرفته می شود با بازار آزاد یکسان باشد؟ مگر اینکه صرافان مجاز هم حاضر شوند قیمت خرید خود را تا سطح بازار سیاه افزایش دهند که این روند و رقابت نابرابر ادامه خواهد یافت.

سمیعی با اشاره شعار "بساط رانت را از بازار ارز بر می چینم" که توسط رییس کل بانک مرکزی مطرح شد، گفت: تحقق این وعده قدمی مثبت در مسیر اصلاح بازار محسوب می شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
با هدف جذب مخاطب کودک و نوجوان صورت می‌گیرد؛

همراه اول حامی رسمی جشنواره «کودک آنلاین»

ارسال نظر