بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹
کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه به دلیل اینکه بیشتر به سمت دولتی‌ها تمایل پیداکرده‌اند، به بخش خصوصی کمک چندانی نمی‌کنند و این‌یکی از ‏مشکلات بازار سرمایه ایران است.‏
کد خبر : ۱۸۴۰۰۲

بورس نیازمند تزریق خصوصی‌های واقعی/ مانور بازار بر اطلاعات حسابرسی نشده بانک‌ها

سید علی محمودی مدیرعامل کارگزاری بورس ابراز در گفت‌وگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان این مطلب گفت: بازار سرمایه در کشور ما کاملاً دولتی بوده یعنی نقش پررنگ دولت در این بازار کاملاً قابل‌لمس است. در هیچ کجای دنیا، دخالت دولت‌ها در فعالیت‌های بازرگانی، صنعتی و خدماتی مثبت نبوده است و ایران نیز از این مهم مستثنا نیست.

وی ادامه داد: سهام در گردش بازار ایران 10 تا 15 درصد است؛ این اعدا و ارقام اساساً شاخصه و ویژگی یک بازار سرمایه قوی نیست که دلیل آن به خاطر حضور دولتی‌ها و خصولتی‌ها در این بازار است.

محمودی خاطرنشان کرد: تمام بازار سرمایه کشور ما از بالا تا پایین دولتی است. شورای بورس دولتی، هیئت‌مدیره منتخب دولت، بورس، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی هم دولتی هستند و البته سپرده‌گذاری‌های فعال در این بازار نیز تقریباً همه دولتی هستند.

وی با اشاره به دولتی بودن معاملاتی که توسط کارگزاری‌ها انجام می‌شود گفت: وقتی همه‌چیز دولتی است، چه تحلیلی می‌شود روی آن کرد یعنی نمی‌شود گفت که بورس مطابق تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال رو به رشد است یا رو به افول.

مدیرعامل کارگزاری بورس ابراز در مورد سبز بودن بیشتر شاخص‌ها در معاملات امروز گفت: بورس ما مشکل دارد و دلیل ریپ زدن برخی نمادها هم همین است؛ بانک‌های حاضر در بورس تنها به دلیل اطلاعات غیر معتبر و حسابرسی نشده که در اختیار بازار گذاشته‌اند سبز هستند وگرنه شرایط ایشان نیز بهتر از سایر مجموعه‌ها نیست.

وی افزود: امیدوارم بانک‌ها با تجدید ارزیابی بتوانند سهم خوبی از بازار به دست آورند اما؛ این را باید بدانید که هیچ کارگزار و تحلیلگری نمی‌تواند از روی اطلاعات غیر معتبر نظر بدهد و کارشناسی کند. اطلاعاتی که در حال حاضر از بانک‌ها در اختیار داریم نامعتبر است.

این فعال بازار سرمایه در مورد نمادهای خودرویی نیز گفت: ما در خودرو مزیت اقتصادی نداریم اما؛ در لوازم‌یدکی و قطعات خودرو این مزیت وجود دارد. البته بنده به‌عنوان شخصی که در بازار سرمایه فعال هستم و باید به مشتریان خود مشاوره بدهم، به‌هیچ‌عنوان خرید و سرمایه‌گذاری در نمادهای خودرویی را توصیه نخواهم کرد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بورس ابراز در پایان بیان کرد: صنعت خودرو کشور تنها به دلیل انحصاری بودن توانسته 4 چرخ بسازد و به مردم بفروشد اما؛ این صنعت بدون رانت دولتی، مزیتی ندارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر