بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز مطرح کرد:

سقوط شاخص در پی عبور از سربالایی افزایش نرخ ارز

کارشناس بازار سرمایه گفت: ثبات در نرخ دلار، اعمال تحریم ها و کاهش قیمت نفت مهم ترین عوامل برای افت شاخص بورس محسوب می شوند اما رشد قابل توجه ای که برخی سهم ها در طی شش ماهه اول سال تجربه کردند نیز موجبات کاهش قیمت آن ها را فراهم کرد.
کد خبر : ۱۸۴۰۷۸

به گزارش بورس نیوز، فعالان بازارسرمایه امروز به معامله یک میلیارد و 568میلیون سهم و حق‌تقدم به‌‌ارزش 457میلیارد تومان در 132هزار نوبت پراختند که در نهایت شاخص بورس با افت 3427واحدی در ارتفاع 163هزار و 772واحد قرار گرفت که در این زمینه نمادهای فولاد، کگهر و وبملت نقش مهمی ایفا کردند اما در مقابل فخوز، فایرا و غبشهر با رشد خود مانعی برای افت بیشتر شاخص ایجاد کردند.

در این خصوص علیرضا قدرتی مدیرعامل کارگزاری نماد شاهدان به بورس نیوز گفت: سقوط بی سابقه قیمت نفت در مدتی کوتاه، مهم ترین دلیل برای افت شاخص بورس محسوب می شود.

وی با بیان اینکه این امر تاثیرات زیادی برای سایر محصولات پتروشیمی و کامودیتی‌ها نیز به همراه داشت، افزود: از سوی دیگر مبهم بودن آینده تحریم‌ها و تاثیر آن بر میزان فروش شرکت‌ها نیز موجبات افت شاخص بورس را فراهم کرده است.

قدرتی کاهش و ثبات در نرخ دلار را یکی دیگر از عوامل کاهش قیمت سهم ها دانست و افزود: تثبیت قیمت ارز برخلاف انتظار فعالان بازار بود که نزدیک بودن به زمان تعیین تکلیف بودجه و ارائه آن از سوی دولت به مجلس و اثرات بودجه بر عملکرد سال آینده شرکت ها تاثیرات زیادی را برای پتروشیمی ها به همراه داشت.

کارشناس بازار سرمایه با تاکید براینکه ثبات در نرخ دلار، اعمال تحریم ها و کاهش قیمت نفت مهم ترین عوامل برای افت شاخص بورس محسوب می شوند، ادامه داد: رشد قابل توجه و مناسبی که برخی سهم ها در طی شش ماهه اول سال تجربه کردند نیز موجبات کاهش قیمت آن ها را فراهم کرد.

وی کاهش حجم ورود نقدینگی به بازار را یکی دیگر از عوامل افت شاخص دانست و افزود: انتظار می رود که در این زمینه فعالان بازار حمایت های لازم را انجام دهند.

قدرتی با بیان اینکه به تبع افت شاخص بورس سهم های سودآور نیز تحت تاثیر قرار می گیرند، ادامه داد: نوسانات جزو لاینفک بازار سرمایه محسوب می شوند اما باید سهام خوب را با نگاه میان‌مدت و بازه زمانی مناسب انتخاب کنیم.

کارشناس بازار سرمایه افزود: برخلاف تصور برخی افراد میزان تولید، فروش و نرخ فروش محصولات شرکت ها مطلوب بوده و ادامه این روند پتاسنیل مناسبی را برای رشد سهم ها ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه شرایط بازار در حال حاضر مناسب نیست و انگیزه ای برای خرید وجود ندارد، افزود: ابهاماتی پیش روی سرمایه‌گذاران وجود دارد که مانع از خرید سهام می شود اما این مسائل در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف می شوند.

قدرتی افزود: سرمایه‌گذاران باید به دقت روند تولید و فروش شرکت‌ها را بعنوان مهم ترین عامل برای انتخاب سهام مورد ارزیابی قرار دهند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر