بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶
در بازارهای جهانی؛

پلاتین ارزان‌ می‌شود

بازار جهانی پلاتین حدود نیم میلیون اونس مازاد عرضه در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ خواهد داشت که نشان می‌دهد قیمت این فلز ارزشمند همچنان نزدیک به پایین‌ترین رکورد ۱۰ سال اخیر خواهد ماند.
کد خبر : ۱۸۴۱۶۱
به گزارش بورس نیوز، شورای سرمایه‌گذاری پلاتین جهان (WPIC) در جدیدترین گزارش سه ماهه خود، رقم مورد پیش‌بینی برای مازاد عرضه پلاتین در سال جاری را از ۲۹۵ هزار به ۵۰۵ هزار اونس بالا برد و تقاضای ضعیف برای جواهرات پلاتین را عامل این وضعیت شمرد و اعلام کرد بازار این فلز ۴۵۵ هزار اونس مازاد عرضه در سال ۲۰۱۹ خواهد داشت.

ترور ریموند - مدیر تحقیقات WPIC اظهار کرد: میزان عرضه در سال ۲۰۱۹ رشد خواهد کرد اما تقاضا رشد بیشتری خواهد داشت و مازاد عرضه را اندکی کاهش می‌دهد.

قیمت پلاتین در اوت به پایین‌ترین میزان در ۱۰ سال گذشته سقوط کرد و از ابتدای امسال تاکنون ۹ درصد کاهش قیمت داشته است.

وضعیت بازار پلاتین از کمبود شدید عرضه در اوایل دهه جاری، به مازاد عرضه تغییر یافته که نتیجه کاهش استفاده این فلز گرانبها از سوی خودروسازان، جواهرسازان و سرمایه‌گذاران بوده است. میزان تقاضا از ۸.۵ میلیون اونس در سال ۲۰۱۳ به ۷.۵ میلیون اونس در سال میلادی جاری کاهش پیدا کرده است.

به گفته ریموند، روند کاهش تقاضای خودروسازان در سال آینده کندتر خواهد شد در حالی که تقاضای سرمایه‌گذاران برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ بهبود خواهد یافت و مصرف صنعت و سرمایه‌گذاران رشد قوی‌تری پیدا می‌کند و تقاضا را مجموعا ۲ درصد بالا می‌برد.

بر پایه گزارش WPIC، تقاضا از سوی خودروسازان برای پلاتین که در مبدل‌های کاتالیستی کاهش آلایندگی استفاده می‌شود و ۴۰ درصد از مصرف پلاتین را تشکیل می‌دهد پس از کاهش ۷ درصدی در سال ۲۰۱۸، یک درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش خواهد یافت زیرا فروش خودروهای دیزلی در اروپا آهسته‌تر می‌شود.

شورای سرمایه‌گذاری پلاتین جهان انتظار ندارد سال آینده میزان قابل توجهی از پالادیوم جایگزین پلاتین شود که اکنون حدود ۳۰۰ دلار ارزان‌تر از پالادیوم است. پلاتین سال گذشته برای نخستین بار از سال ۲۰۰۱ ارزان‌تر از پالادیوم شد.

انتظار می‌رود تقاضا برای پلاتین در ساخت جواهرات پس از افت ۲ درصدی در سال ۲۰۱۸، یک درصد در سال ۲۰۱۹ رشد کند.

مصرف پلاتین در صنعت نیز پس از رشد هشت درصدی در سال ۲۰۱۸، چهار درصد در سال ۲۰۱۹ رشد می‌کند و تقاضای سرمایه‌گذاری برای شمش و سکه پلاتین از ۱۲۵ هزار اونس در سال جاری، دو برابر می‌شود.

در بخش عرضه، WPIC اعلام کرد تولید بالاتر معادن آفریقای جنوبی و آمریکای جنوبی و بازیافت فزاینده، میزان عرضه را ۲ درصد در سال آینده افزایش می‌دهد در حالی که میزان عرضه امسال یک درصد کاهش خواهد داشت.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
به منظور برگشت ارز حاصل از صادرات صورت گرفت؛

تاثیر بخشنامه جدید بانک مرکزی بر صادرات

درپی اظهارات رییس بانک مرکزی آمریکا؛

روند قیمت طلا افزایشی شد

ارسال نظر