بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
صنایع و فعالیت های مرتبط با نفت و گاز یکی از سودآورترین زمینه های فعالیت در حال حاضر است. از همین رو، تاپیکو در بخش های مختلفی سرمایه گذاری کرده و در بهترین ها حضور مستمر دارد. نگاهی به ساختار این شرکت با شرکت های داخلی و خارجی مؤید این موضوع است.
کد خبر : ۱۸۴۱۸۹

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، چهار شرکت بزرگ سرمایه گذاری در حوزه محصولات شیمیایی و پتروشیمی در بازار سرمایه حضور دارند که یکی از داراترین این شرکت ها، «شرکت سرمايه گذاري نفت و گاز و پتروشيمي تامين» است. 126 هزار میلیارد ريال دارایی، این شرکت را در جایگاه دوم پس از «فارس» قرار داده است.

«تاپیکو» در موضع برتر / هجوم سرمایه هایی از جنس سود

بر مبنای تحلیل فاصله ساختار دارایی، «تاپیکو» تنها 23 درصد از دارایی های خود را در بخش جاری قرار داده؛ در حالی که میانگین 3 شرکت دیگر حکایت از حجم 68 درصدی دارایی جاری نسبت به کل دارایی ها، دارد.

نسبت موجودی نقد به کل دارایی های این شرکت 0.7 درصد است که نزدیک به 2 درصد کمتر از میانگین گروه است و از این حیث رتبه سوم را دارد.

در این گروه، بیشترین میزان سرمایه گذاری کوتاه مدت از آن «تاپیکو» است که اغلب به سپرده های بانکی تعلق دارد.

بیشترین سهم از دارایی جاری به دریافتنی های تجاری اختصاص یافته است. اما گروه، دریافتنی های غیرتجاری سهم بسیار بالایی دارد. به طور کلی، حجم پایین دریافتنی های تجاری و غیرتجاری «تاپیکو» نشان از شرایط مطلوب وصول مطالبات و سرمایه در گردش دارد.

«تاپیکو» در موضع برتر / هجوم سرمایه هایی از جنس سود

در بخش سرمایه گذاری های بلندمدت نیز این شرکت بهتر از میانگین گروه عمل کرده است. به طور متوسط، 31 درصد از دارایی های گروه به این سرفصل اختصاص یافته اما «تاپیکو» حدود 77 درصد دارایی ها را برای آن کنار گذاشته است.

«تاپیکو» در موضع برتر / هجوم سرمایه هایی از جنس سود

«تاپیکو» در موضع برتر / هجوم سرمایه هایی از جنس سود

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، در میانگین گروه شاهد حرکت از سمت سرمایه گذاری های بلندمدت به سمت دارایی های جاری هستیم. این موضوع در «تاپیکو» برعکس بوده و تمرکز بر سرمایه گذاری های بلندمدت است. این شرکت از حیث مبلغ سرمایه گذاری، پس از «فارس» در رتبه دوم قرار دارد.

در ادامه تفاوت های ساختار دارایی «تاپیکو» با قدرتمند شرکت فعال در حوزه نفت و گاز منطقه، «سابیک» عربستان را ملاحظه می فرمایید.

«تاپیکو» در موضع برتر / هجوم سرمایه هایی از جنس سود

تفاوت عمده این دو شرکت در بخش دارایی های ثابت مشعود است. «تاپیکو» تنها 33 درصد از دارایی های خود را به این بخش اختصاص داده اما 52 درصد از کل دارایی های «سابیک» مربوط به این سرفصل است.

از حیث نقدینگی و موجودی نقد، شرکت عربستانی عملکرد بهتری نسبت به شرکت ایرانی دارد.

در مجموع، با توجه به بهره برداری از پروژههای مختلف خصوصا پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس با فروش سالانه بالغ بر 7 میلیارد یورو (با فرض قیمت نفت 70 دلار)، چشم انداز مثبت از قیمت سهام «تاپیکو» متصور هستیم. به سبب وجود پروژه های متنوع به ارزشی بالغ بر 12 میلیارد یورو، استمرار سودآوری دور از واقعیت نخواهد بود. شایان ذکر است که این شرکت متنوع ترین پرتفوی پتروشیمی با تولید 10 محصول از 12 محصول پتروشیمی مندرج در شاخص جهانی آیپکس، را دارا است.

افتتاح برخی از طرح های سرمایه گذاری از جمله پتروشیمی مرجان (با مالکیت 33 درصدی)، فاز دوم پتروشیمی ایلام (با مالکیت 17 درصدی) و بهره برداری کامل از فاز دوم و سوم طرح پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس (با مالکیت 49 درصدی) در سال 97 از جمله اتفاقات مهمی تلقی می شوند که بر سودآوری آتی «تاپیکو» نقش بسزایی ایفا خواهند کرد.

«تاپیکو» در موضع برتر / هجوم سرمایه هایی از جنس سود
اشتراک گذاری :
ارسال نظر