بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
در شرایط اقتصاد رکودی، درآمدزایی و سودآوری امری سخت تلقی می شود؛ به خصوص در وضعیتی که بانک های کشور با عملکردی زیان بار به فعالیت های خود ادامه می دهند. در چنین اوضاعی، بانک پارسیان با تغییر مسیر، به دنبال سودآوری رفته است.
کد خبر : ۱۸۴۲۳۲

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، یکی از بانک هایی که نسبتا عملکرد مناسبی رقم زده و خود را در دایره سودآوری نگه داشته، بانک «پارسیان» است.

در شرایطی که برخی بانک های بزرگ زیان های سنگین را حمل می کنند، این بانک تا پایان نیمه نخست سال جاری 3287 میلیارد ريال سود انباشته دارد که نسبت به ابتدای سال رشد قابل ملاحظه 155 درصدی را نشان می دهد.

بانک پارسیان بر اساس تحلیل فاصله ساختار دارایی ها از میانگین گروه که شامل 9 بانک دیگر است، به نظر می رسد از شرایط بهتری برخوردار است.

مطالبات این بانک از بانک مرکزی نزدیک به 9 درصد کل دارایی ها را تشکیل می دهد که اندکی کمتر از میانگین گروه است.

مطالبات از بانک ها و سایر موسسات همانند مطالبات از بانک مرکزی در دوره های اخیر روندی کاملا صعودی دارد و حتی از میانگین گروه نیز فراتر رفته است.

ساختاری بر پایه ارز / متنوع سازی پرتفوی درآمدزایی در «وپارس»

از سوی دیگر، برخلاف بسیاری از بانک ها، بانک «پارسیان» از دولت هیچ گونه مطالباتی ندارد و مطالبات خود از سایر اشخاص دولتی را نیز به صفر رسانده است.

اما بیشترین بخش دارایی ها با حضور 60 درصدی، در مطالبات از اشخاص غیردولتی خلاصه شده که در گروه 45 درصد دارایی ها مختص این سرفصل است.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور، «وپارس» به منظور کنترل مطالبات معوق، به سمت طرح های کلان ملی نظیر میادین نفتی، طرح های آب رسانی و ناوگان حمل و نقل حرکت می کند. همچنین به منظور جلوگیری از بروز ریسک تمرکز در پرتفوی تسهیلات بانک، به دنبال تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط و دانش بنیان رفته است.

در مجموع، مبلغ دارایی های «وپارس» اندکی بالاتر از میزان بدهی ها قرار گرفته که تا حدودی از بابت ایفای تعهدات، آسوده خاطر است. این نکته مثبت، در برخی بانک ها همچون بانک تجارت، مشاهده نمی شود و بدهی ها فراتر از دارایی ها گام برداشته اند.

«وپارس» در بخش ارز عملکرد خوبی داشته و در 6 ماهه نخست سال جاری با اتکا به درآمدهای این بخش، توانسته از شناسایی زیان بگریزد و رنگ سود را ببیند.

با توجه به رشد منابع بانک در سال آتی پیش بینی می گردد مانده تسهیلات بانک افزایش یابد. به علاوه، ضمن تلاش به منظور بهبود سهم خود از بازار پول، بر جذب منابع ارزان قیمت متمرکز شده تا سهم بانک از درآمدهای مشاع افزایش یابد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بحران در موسسات مالی و اعتباری ادامه دارد؛

زیان‌آوری «ملل» در 6ماهه نخست سال جاری

بحران در موسسات مالی و اعتباری ادامه دارد؛

زیان‌آوری «ملل» در 6ماهه نخست سال جاری

ارسال نظر