بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
پورمحمدی در نخستین همایش ملی بانکداری شرکتی تاکید کرد:

خبرهای خوش از تهاتر بدهی بانکی با مطالبات از دولت/ رستگاری در بودجه 98

گام بلندی برای تسویه وجوه و مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی شکل گرفت که بر این اساس، بدهکاران بانکی می‌توانند با ارائه مطالبات خود از دولت، این بدهی را به بانک منتقل کرده تا بانک‌ها مطالبات را از بانک‌مرکزی خواسته تا بانک‌مرکزی این وجوه را با دولت تسویه کند .
کد خبر : ۱۸۴۳۲۸

خبرهای خوش از تهاتر بدهی بانکی با مطالبات از دولت/ رستگاری در بودجه 98

به گزارش خبرنگار بورس‌نیوز، حمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور در نخستین همایش ملی بانکداری شرکتی گفت: بازار پولی و مالی به‌عنوان دو همزاد یکدیگر شناخته شده که یکی تحت مدیریت بانک مرکزی و دیگری تحت مدیریت برنامه و بودجه قرار دارند.

وی ادامه داد: هرزمان حال یکی از این نهادها بد شود، حال دیگری نیز بد خواهد شد و این دو تاثیر مستقیم بر روی عملکرد یکدیگر دارند؛ زمانی‌که به دلیل عملکرد بانک‌ها تورم در کشور ایجاد می‌شود بار سنگینی بر دوش سازمان برنامه‌و‌بودجه برای فراهم کردن حقوق کارمندان و حمایت از طرح‌های دولتی ایجاد می‌شود و عکس این قضیه نیز اگر این سازمان خوب عمل نکند و کسری بودجه بر دولت تحمیل شود این کسری از سوی بانک مرکزی تامین و ایجاد تورم مضاعف خواهد کرد.

پورمحمدی با اشاره به تایید و تصویب بودجه 98 در دولت از برداشته شدن تمامی تکالیف بانک‌ها در قالب بودجه به جز موارد خاص خبر داد و افزود: دولت به عنوان بزرگ‌ترین بازیگر میدان پولی‌‌مالی تماما آگاه بوده که فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد بر روی کل سیستم اثر خواهد گذاشت؛ به همین دلیل در بودجه 98 فشار را از روی سیستم بانکی کشور برداشته، از منافع و منابع خود گذشت و حتی نرخ ارز را در بودجه سال 98، 5700 اعلام کردیم.

معاون اقتصادی سازمان برنامه‌وبودجه کشور ادامه داد: قرار بر این است که بازار و مارکتی ایجاد شود تا دارندگان این اوراق بهادار بتوانند از دریافت سود و اصل پول خود در سررسید مطمئن شوند.

پورمحمدی تصریح کرد: بانک مرکزی موظف شد عملیات بازار گاز را کلید بزند تا اگر بانکی قرار است از بانک مرکزی خط اعتباری دریافت کند با ارائه این اوراق بهادار این مهم ممکن شود.

وی تامین سرمایه را یکی از مهم ترین دغدغه دانست و افزود: قیمت مواداولیه و هزینه‌های بنگاه‌های اقتصادی افزایش پیدا کرده است و نظام بانکی باید برای کمک به حل مشکل مالی تولیدکنندگان خدمات ارائه دهد که برای این مهم نیز در بودجه 98 پیش بینی‌هایی شده است.

معاون اقتصادی سازمان برنامه‌وبودجه کشور درخصوص تهاتر بدهی‌های بنگاه‌های اقتصادی کشور نیز اظهارکرد: بسیاری از شرکت‌های خصوصی، تعاونی و پیمانکاری بخاطر شرایط اقتصادی درگیر بدهکاری‌های فراوانی بوده اما از سوی دیگر این شرکت مطالبات فراوانی را از دولت دارند بنابراین درگیر دوحاشیه بزرگ ضد تولید شده‌اند که از یک‌سو فشار بانک‌ها به این تولیدکنندگان معضلات فراوانی از جمله ممنوع‌الخروجی، قرارگیری در لیست مشتریان بدحساب و ممنوعیت دریافت دسته‌چک و غیره را باید به جان بخرند و از طرف دیگر با عدم تسویه دولت مواجه هستند.

وی اضافه کرد: در همین راستا گام بلندی برای تسویه وجوه و مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی شکل گرفت که بر این اساس، بدهکاران بانکی می‌توانند با ارائه مطالبات خود از دولت، این بدهی را به بانک منتقل کرده تا بانک‌ها مطالبات را از بانک‌مرکزی خواسته تا بانک‌مرکزی این وجوه را با دولت تسویه کند تا از این پس بخش خصوصی، تعاونی و نهادهای تولیدی درگیر مشکلات بدهکاری به بانک و طلبکاری از دولت نباشند.

وی درباره برنامه دولت برای اتمام طرح‌های نیمه تمام گفت: تا آن روز 76 هزار طرح نیمه تمام در دولت ثبت شده که برای اتمام آنها به مشارکت عمومی و خصوصی نیاز داریم. زیرا دولت منابع مالی کافی برای این طرح‌ها ندارد.

معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه یکی ازمشکلات موجود برای مشارکت بخش خصوصی در طرح‌های دولتی را نبود توجیه اقتصادی در طرح‌های مذکور دانست و افزود: در برنامه بودجه سال 98 قرار بر این شد که طرح‌ها از شمول هر گونه قیمت گذاری معاف شوند و دولت حق نداشته باشد برای فروش این خدمات قیمت دستوری تعیین کند.همچنین قرار بر این شد تا 10 درصد یارانه از سوی دولت به طرح‌های مذکور پرداخت شود.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: تمامی طرح‌های مشارکتی خصوصی و دولتی از مالیات معاف و حداقل بیمه سهم کارفرما از ایشان دریافت می‌شود.

وی درباره چگونگی دریافت تسهیلات توسط مجریان طرح‌های مشارکتی گفت: ازاین پس دولت صد در صد ریسک و تضمین تسهیلات دریافتی را تضمین می‌کند و این بدان معنی است که ما یک گارانتی حاکمیتی به بانک‌ها می‌دهیم.

معاون اقتصادی سازمان برنامه‌وبودجه کشور بحث مسکن را یکی از موارد مهم بودجه سال 98 عنوان کرد و افزود: در سال گذشته 100 هزار واحد مسکونی برای سرمایه گذاری دولت هدف‌گذاری شد که بودجه آن 3800 میلیارد تومان بود اما برای سال آینده این هدف‌گذاری، 300 هزار واحد خواهد بود که در بافت‌های فرسوده شناسایی و همچنین زیرساخت‌های لازم برای این مجموعه‌ها تامین می‌شود.

وی از تعیین بودجه 18 هزار میلیارد تومانی برای توسعه بخش کشاورزی کشور درسال 98 خبرد اد و گفت: کشت گلخانه ای، پرورش ماهی در قفس، بحث آبیاری تحت فشار و باغداری در مزارع شیب‌دار از مهمترین طرح‌های تحت حمایت بودجه مذکور خواهند بود.



اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد:

قطعی بودن افزایش حقوق 400 هزار تومانی به علاوه 10درصد

در مرکز پژوهش های مجلس انجام شد؛

بررسی لایحه بودجه سال 1398 کل کشور

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خبر داد:

کسر مالیات از دارایی‌ها متناسب با قیمت واقعی

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت:

رقم سرانه یارانه هر ایرانی 11 میلیون تومان در سال

ارسال نظر