بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
در پی اعلام آتش‌بس میان چین و آمریکا صورت گرفت:

استقبال بازارهای جهانی از توافق اقتصادی

اعلام آتش بس دو کشور آمریکا و چین در خصوص جنگ تجاری و کاهش تنش های ایجاد شده طی این مدت، باعث شد آرامش خاطر به معاملات بسیاری از کالاهای مهم جهانی بازگردد. به همین سبب، امروز کالاهایی نظیر نفت، مس، روی، آلومینیوم و قلع تقاضای قابل ملاحظه ای را شاهد بوده و با رونق هرچه بیشتر معامله شدند.
کد خبر : ۱۸۴۳۵۲
به گزارش بورس نیوز، همانطور که تحلیلگران بین الملل پیش بینی می کردند، نتایج دیدار مقامات ارشد آمریکا و چین، سیگنال مثبتی به بازارها داد، تا بعد از مدت ها روز پرشکوهی برای کالاهای مهم جهانی آغاز شود. پیش تر اعلام شده بود، در حاشیه نشست G۲۰، روسای جمهور دو اقتصاد بزرگ دنیا با یگدیگر دیدار می کنند و سرنوشت جنگ تجاری چین و آمریکا در این مذکرات تا حد قابل توجه ای شفاف می شود.

بنابر مذاکرات صورت گرفته میان دونالد ترامپ و جی یانگ پینگ، دو طرف به آتش بس تا پایان مارس ۲۰۱۹ به توافق رسیدند. تحلیلگران بر این باورند، این موضوع می تواند فرصت کافی برای چین ایجاد کند تا ارزش یوآن در برابر شاخص دلار را تا حد قابل توجهی ارتقا دهد.در همین حال، امروز استارت فعالیت بازارهای جهانی در حالی زده شد، که شاخص دلار در مسیر نزولی قدم برداشت.

بنابر گزارش رویترز، امروز تقاضا برای دلار به عنوان یک دارایی امن تا حد قابل توجهی کاهش یافت. شاخص دلار تا کنون با افت ۰.۲۶ درصدی به ۹۶. ۸ رسیده است.

ارزهای اروپایی نیز امروز توانستند با قدرت بیشتری ظاهر شوند، برهمین اساس ارزش یورو و پوند در برابر شاخص دلار با رشد همراه شد. با این وجود کارشناسان بین الملل بر این باورند، سرنوشت برگزیت و موضوع تایید آن در پارلمان انگلستان می تواند در روزهای آینده مسیر ارزش گذاری پوند را دستخوش تغییرات جدی کند.

یکی دیگر از نشست های مهم حاشیه G۲۰، مربوط به دیدار مقامات ارشد دو کشور روسیه و عربستان است. در این نشست این دو کشور بزرگ تولید کننده نفت به توافق رسیدند که طی هفته های آتی حمایت لازم را از بازار نفت داشته باشند. کاهش تولید نفت که این دو کشور بر سر آن به اجماع رسیدند، در کنار موضوع آتش بس جنگ تجاری باعث شد تا نفت با قدرت هرجه بیشتر فعالیت امروز خود را آغاز کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ قیمت هر بشکه نفت خام برای تحویل در ماه فوریه با رشد ۵ درصدی در محدوده ۶۲ دلار و ۴۵ سنت قرار دارد. در معاملات امروز صبح نیز نفت خام با رشد ۳ درصدی فعالیت خود را آغاز کرد.

یکی از مهمترین واکنش ها را ، فلزات پایه به توافق آمریکا و چین داشتند. در حالیکه طی هفته های  اخیر تحت تاثیر فضای ابهام آلود نتایج این مذاکره، سرمایه گذاران وارد لاک احتیاطی شده بودند، امروز معاملات کامودیتی ها پررونق آغاز شد. پیرو این مذاکرات، دولت چین مقرر کرده است سطح خرید محصولات کشاورزی، انرژی، صنعتی و دیگر محصولات آمریکایی را به میزان معناداری بالا ببرد تا شکاف تجاری میان دو کشور از این طریق کاهش یابد، سیگنال مثبتی که می تواند تداوم روند صعودی فلزات پایه را تضمین کند.

از سوی دیگر افت قابل ملاحظه شاخص دلار آمریکا باعث شد بازار لندن در بسیاری از کالاها تقاضای مناسبی را به خود ببیند.

هم اکنون هر تن مس با رشد حدود ۲درصدی به قیمت ۶هزار و ۳۱۸ دلار رسیده است. روی نیز در بازار لندن رشد یک درصدی را تجربه کرد و هم اکنون در سطح ۲هزار و ۵۶۸ دلار قرار دارد. سرب نیز هزار و ۹۸۲ دلار در بازار لندن معامله شد. آلومینیوم نیز ۰.۷ درصد رشد داشت و به هزار و ۹۷۲ دلار ارتقا یافت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر