بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
اگر نرخ ارز بتواند برای چند ماه ، سطح با ثباتی را در سه ماهه پایانی امسال و سه ماهه ابتدای سال آینده نشان دهد آن وقت تورم به یک عامل مهم در رشد سود آوری شرکت های ریالی تبدیل شده و خود می تواند عقب ماندگی شرکت های این بخش را جبران کند.
کد خبر : ۱۸۴۳۶۱
تصویر مرتبط

به گزارش بورس نیوز، بخش عمده بازار در ماه های باقیمانده از سال  همچنان بر محور صنایع صادرات محور حرکت خواهد کرد؛ این امر البته ممکن است با تغییر فاز بازار همراه باشد.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب گفت: برآیند چند ماه اخیر بازار سرمایه شرایط خوبی را نمایش می دهد؛ واقعیت این است که اقتصاد ما در ماه های گذشته دچار یک "بیش واکنشی "به ویژه در مورد نرخ ارز و سکه شد و بهای این دو بیش از حد طبیعی رشد کرد.

وی افزود: همین امر باعث شد که تن به یک اصلاح دردناک در آن بازارها داده شود و قیمت های نزدیک به 20هزار ریال دلار اینک به کمتر از 12هزار ریال رسیده است.

دارابی یادآور شد: مساله ای که در بازار سرمایه در یک ماهه اخیر رخ داده ، البته برای سرمایه گذاران سنگین است. اما باید در نظر داشته باشیم بازار سرمایه یک بازار بلند مدت ارزیابی می شود و با دید بلند مدت نوسان های کوتاه مدت بازار را می توان در نظر نگرفت.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: سرعت رشد تقریبا 100درصدی بازار در مدت کوتاه 5ماهه خیلی سریع بود و به همین خاطر این رشد سریع تحت تاثیر توقف بازارهای ارز و سکه و همچنین کاهش قیمت جهانی نفت و البته نگرانی از تاثیرات تحریم قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عمده توجه بازار به سمت چند مساله و ابهام پیش روی بازار است، نخستین ابهام جدی را در مورد لایحه بودجه سال آینده کشور و المان های مهم آن از جمله نرخ پیش بینی شده برای ارز، میزان خصوصی سازی،مالیات ها و عوارض قانونی دانست و گفت: لایحه بودجه مهمترین سند اقتصادی دولت است و گرایش دولت به سمت اقتصاد متمرکز ممکن است در لایحه بودجه به مشکلاتی برای بازار منجر شود.

دارابی افزود: موضوع دیگر بحث در مورد نفت و قیمت کالاهای بازار جهانی است این فاکتور هم به دلیل سهم مهم گروه های پتروشیمی – پالایشی – فلزی و معدنی در بازار سرمایه ما از اهمیت برخودار است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد:  به نظر می رسد بازار پس از به جمع بندی رسیدن در این دو مورد که خود آنها موضوع تحریم ها و نرخ ارز را نیز روشن خواهند ساخت می تواند برای دور بعدی حرکت به جمع بندی برسد.

وی خاطرنشان کرد: یک نکته دیگر را هم باید اضافه کرد و آن مساله گرایش به صف نشینی در بورس است ؛چه در رشد بازار و چه در افت آن بازار شاهد حاکمیت جو صف فروش و صف خرید است و به صورت مشخص با صف خرید یا فروش شدن چند نماد خاص کل بازار در مدار این حرکت قرار می گیرد که این البته همان مشکل قدیمی فقدان یا کمبود تحلیل و معضل دامنه نوسان کوچک و حجم مبنا در بازار است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص گزارش های 9 ماهه هم اظهار داشت: هنوز برای ارزیابی گزارش های 9ماهه زود است، چون تحریم ها در میانه آبان شروع شده است ولی تحریم ها قطعا برخی شرکت های بزرگ بورس را مورد تاثیر قرار می دهد.

دارابی با اشاره به تقسیم بندی بازار سهام به سه دسته شرکت های بسیار بزرگ،متوسط و کوچک در موضوع تحریم گفت: در بخش بسیار بزرگ ها که میزان ارتباط و تبادلات آنها با اقتصاد جهانی زیاد است قطعا تحریم تاثیراتی را خواهد داشت که طیف وسیعی از تاثیرات مثبت و منفی خواهند بود؛ کما اینکه پیش از دور اخیر تحریم ها مثلا گروه خودرویی تاثیراتی را شاهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: بازار منتظر است دریابد ارزیابی از تاثیرات مثبت و منفی تحریم چه نتیجه ای را برای شرکت ها به همراه می آورد.

وی افزود: در همین حال موضوع مهم دیگر تورم است؛ تورم 5.5 درصدی مرداد ماه و 6.1درصدی شهریور ماه باعث شده است نقطه به نقطه تورم به 31.4 درصد در شهریور ماه برسد که قطعا این تورم یک وضعیت متورم را در صورت های مالی ایجاد می کند که تاثیرات آن در گزارش فصل پاییز و زمستان، مهم ارزیابی می شوند.

دارابی در ادامه گفتگو با سنا، در پاسخ به سوالی درخصوص صنایع برتر در سه ماهه پایانی سال اظهار داشت: بخش عمده بازار همچنان بر محور صنایع صادرات محور حرکت خواهد کرد؛ این امر البته ممکن است با تغییر فاز بازار همراه باشد. یعنی شاید بازار در این زمینه رفتار متفاوتی را نسبت به شرکت های بزرگ و متوسط نشان دهد . در همین حال در بخش شرکت های ریالی نیز بحث تورم مهم است.

این کارشناس بازار سرمایه  افزود: شاید بتوان گفت اگر نرخ ارز بتواند برای چند ماه ، سطح با ثباتی را در سه ماهه پایانی امسال و سه ماهه ابتدای سال آینده نشان دهد آن وقت تورم به یک عامل مهم در رشد سود آوری شرکت های ریالی تبدیل شده و خود می تواند عقب ماندگی شرکت های این بخش را جبران کند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چگونه می توان بورس را به عنوان گزینه اول سرمایه‌گذاری و محل جذب نقدینگی ها حفظ کرد، گفت: بخش عمده تحقق این هدف در حوزه مدیریت بازار قرار دارد که در رایزینی با دولت در بحث هایی نظیر اجرای اصل 44 و خصوصی سازی،عدم تحمیل فشار غیر عادی به شرکت های بورسی نظیر آنچه در مورد نرخ خوراک پتروشیمی ها یا گاز واحدهای صنعتی رخ داده و همچنین فرهنگ سازی برای حضور بلند مدت و تشویق این نوع حضور در بازار قرار می گیرد.

دارابی در پایان تاکید کرد: سیاست های کلان مدیریت بازار و دولت باید چنین هدف گیری را داشته باشد که نقدینگی در بازار سرمایه حضور پیدا کند؛ البته در حال حاضر محور اصلی در اقتصاد کشور بانک ها هستند اما یک تفاوت نسبت به گذشته وجود دارد و آن اینکه در گذشته بانک ها بخشی از منابع را به بورس تزریق می کردند، اما اینک با توجه به سیاست های دولت در واگذاری دارایی ها و عدم سرمایه گذاری جدید بانک ها این بخش جای خود را به فروش دارایی داده است؛ از این رو جبران مسیر خروجی نقدینگی از بازار و ایجاد بازیگران جدید به جای بازیگران قبلی داری اهمیت است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس سازمان صمت استان سمنان گفت:

صدور یکهزار و 96 فقره جواز صنعتی در سمنان

وزیر امور اقتصادی و دارای عنوان کرد:

حل مشکلات ساختاری بانک‌ها، نیازمند عزم جدی

رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ و ماهی البرز خبر داد:

تخم‌مرغ‌های ترکیه‌ای در راه ایران

ارسال نظر