بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵
محمدی در همایش بانکداری شرکتی مطرح کرد:

ثبات مالی، محصول مشترک همکاری بورس و بانک

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: یکی از بحث‌هایی که همواره مطرح بوده بحث ثبات مالی است که بازار پول، بازار سرمایه و بازار بیمه باید با یکدیگر در راستای دستیابی به ثبات مالی کار کنند.
کد خبر : ۱۸۴۳۸۸
به گزارش بورس نیوز، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز در همایش بانکداری شرکتی، ‌با اشاره به اینکه تا دو دهه اخیر همه تصور می کردند که متغیرهای اسمی مانند حجم پول خنثی است و اثر حقیقی بر اقتصاد نخواهد داشت، تصریح کرد: متغیرهایی مانند دستمزد و حجم پول به نوعی متغیرهای نامینال شناخته می شوند.

شاپور محمدی در ادامه مطالب فوق، خاطرنشان کرد: این در حالی است که بحران 2008 نشان داد که اگر اتفاقاتی در بخش واقعی اقتصاد رخ دهد، این متغیرها می تواند بخش واقعی را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین لازم است که توجه ویژه ای به بخش مالی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در ادبیات مالی در خصوص بانک پایه و بازار پایه زیاد صحبت شده است، ادامه داد: اخیرا بحث های قانون پایه بودن بازارها مطرح شده است و انتظار می رود هر بخشی که ارزان تر تامین مالی را انجام دهد، مورد توجه قرار بگیرد.

دبیر شورای عالی بورس با بیان اینکه بانک و بازار سرمایه هر دو مهم هستند، گفت: هر بازاری که بتواند تامین مالی ارزان تری را برای شرکت ها انجام دهند، باید در آن مقطع خاص مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین ممکن است این محوریت در زمان دیگری تغییر کرده و اولویت ها عوض شود.

دکتر محمدی ادامه داد: بازار سرمایه در سال های اخیر تلاش زیادی برای تامین مالی از طریق انتشار اوراق کرده است. امسال 4 هزار و 500 میلیارد تومان تامین مالی از طریق انتشار اوراق در بازار سرمایه صورت گرفته که این رقم بدون در نظر گرفتن افزایش سرمایه ها است.

همکاری های مشترک بورسی و بانکی

دکتر محمدی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه شفاف ترین بازار در اقتصاد کشور به شمار می رود، تصریح کرد: تمامی اطلاعات شرکت های در تابلوهای بورسی منتشر می شود و نقدشوندگی در بازارها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی در ادامه با اشاره به پتانسیل های بورس کالا برای تامین مالی بیان کرد: بورس کالا نیز در بخش تامین مالی می تواند فعالیت بسیار خوبی داشته باشد. این بازار از طریق پیش فروش اوراق کالایی می تواند تامین مالی های خوبی انجام دهد.  

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بازار سرمایه و بازار پول در کنار هم می توانند خوب کار کنند، تصریح کرد:‌ عمدتا بحث ثبات مالی ناظر بر بحث ریسک فراگیر است و این بازار ها باید بتوانند ریسک فراگیر را مدیریت کنند. از همین رو سه نهاد بازار سرمایه و بانک و بیمه باید کنار هم باشند.

دکتر محمدی ابراز داشت: بانکداری شرکتی و تامین مالی شرکت ها از بازار سرمایه دو رویکردی هستند که از بازار پول و بازار سرمایه تامین می شود.

وی با اشاره همکاری بازار سرمایه و بازار پول گفت: یکی از بحث‌هایی که همواره مطرح بوده بحث ثبات مالی است که بازار پول، بازار سرمایه و بازار بیمه باید با یکدیگر در راستای دستیابی به ثبات مالی کار کنند.

لزوم کاهش هزینه تامین مالی

دکتر محمدی با تاکید بر اینکه مهمترین نیاز کشور کاهش هزینه تامین مالی است، گفت: اگر بازار سرمایه اوراقی منتشر کند که نرخ آن با نرخ سود سپرده‌ها هماهنگ نباشد، اثرگذار نخواهد بود.

وی ادامه داد: بانکداری شرکتی در حوزه این تعاملات می‌تواند معنا پیدا کند برای مثال تامین سرمایه در گردش به‌عهده بانک‌ها گذاشته شده اما بازار سرمایه از طریق انتشار اوراق مرابحه و اوراق اجاره تامین نقدینگی می‌تواند به این مسئله کمک کند.

رییس سازمان بورس ابراز داشت: شرکت ها معمولا آشنایی زیادی با تامین مالی ندارند و باید در این زمینه فرهنگ سازی مناسبی انجام شود تا جایگاه تامین مالی شرکت ها از طریق بازار سرمایه ارتقا یابد. در عین حال باید زمینه ای فراهم شود تا شرکت ها با حق انتخاب های متعدد روبرو باشند.

هماهنگی در قوانین بازارها

سخنگوی سازمان بورس ادامه داد: بحث یکسان سازی مقررات در بازارهای مالی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. باید بین بازار سرمایه و بازار مالی هماهنگی و یکسان سازی انجام شود.

دکتر محمدی خاطرنشان کرد: سهل گیری بیش از حد یعنی ریسک و سخت گیری بیش از حد، امکان تامین مالی آسان را از بین می برد، از این جهت باید یک توازن خوبی برقرار کرد.

وی با تاکید بر اینکه در تامین مالی چه از طریق بازار مالی و چه از طریق بازار سرمایه ، مساله نرخ بسیار با اهمیت است، افزود: باید بین نرخ تامین مالی و نرخ بخش واقعی اقتصاد هارمونی ایجاد شود.

کاهش زمان افزایش سرمایه

محمدی در پایان یادآور شد: یکی از تنگناهایی که بازار سرمایه را درگیر خود کرده است، محدودیت های قانون تجارت برای افزایش سرمایه، است. برای افزایش سرمایه زمان های 60 و 30 روزه درنظر گرفته شده است و اگر 30 روز هم امور اجرایی به طول بینجامد، فرایند افزایش سرمایه را طولانی می کند. باید این فرایند کوتاه سازی شود.

وی تصریح کرد: اخیرا مکاتباتی با مقامات دولتی برای امتیاز گیری  به لحاظ امکانات مالیاتی برای شرکت های بورسی صورت گرفته است. این شرکت ها شفاف ترین شرکت های کشور هستند که بخش عمده ای از ارزش افزوده کشور را تولید می کنند و بخش عمده ای از اشتغال را بر دوش دارند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز:‏

نقش دولت در جذب منابع باید نزولی شود / افزایش کدهای سهامداری از طریق سهام‌عدالت

بدترین سال سهام آمریکا در دهه اخیر رقم خورد؛

سقوط ۶ درصدی اس‌اندپی+ نمودار

با چشم‌انداز توافق تجاری آمریکا و چین؛

سهام آسیایی رشد کرد

ارسال نظر