بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲
قطر از سال 1961 عضو اوپک بوده است

خروج قطر از اوپک به بهانه تقویت گاز

وزیر انرژی قطر در یکی از توئیت هایش نوشته است: این تصمیم نشان از تمایل قطر برای تمرکز و تلاش بیشتر در برنامه توسعه و افزایش تولید گاز طبیعی خود است.
کد خبر : ۱۸۴۴۷۹

قطر در برابر تولیدکننده‌هایی مانند عربستان و عراق، یک عضو حاشیه‌ای بیشتر نیست. او روزانه حدود 600 هزار بشکه نفت تولید می‌کند، در حالی که همه اعضای اوپک بیش از 27 میلیون بشکه تولید می‌کنند.

به گزارش بورس نیوز، قطر از اوپک خارج می‌شود تا بیشتر روی گاز تمرکز کند. سی ان ان گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است. حالا اوپک یکی از قدیمی‌ترین اعضای خود را از دست‌ خواهد داد.

طبق این گزارش، روز دوشنبه، این کشور کوچک غنی از گاز اعلام کرد که اول ژانویه این کارتل نفتی را بعد از نزدیک به 60 سال ترک می‌کند. بعد از این خبر، شرکت نفتی دولتی این کشور، قطر پترولیوم، در رشته توئیت هایی اعلامیه‌ها و بیانیه‌هایی منتشر کرد.

سعد شریده الکعبی، وزیر انرژی قطر در این مورد یکسری توئیت کرده است. در یکی از این توئیتها او نوشته است: این تصمیم نشان از تمایل قطر برای تمرکز و تلاش بیشتر در برنامه توسعه و افزایش تولید گاز طبیعی خود است.

قطر در 18 ماه گذشته در تحریم و محاصره دیپلماتیک و اقتصادی همسایگان عرب خود از جمله اعضای اوپک عربستان سعودی و امارات متحده عربی قرار داشته است. در پاسخ به این فشارها، قطر تولید گازش که در واقع مبنای اصلی اقتصادش است را افزایش داد.

اوپک هیچ نقشی در بازار جهانی گاز طبیعی ندارد. البته که قطر هم در اعلامیه خود هیچ اشاره‌ای به اختلافات با کشورهای دیگر خلیج‌فارس نکرده است. او به جای این صحبت‌ها، تاکید روی برنامه‌هایی برای عرضه گاز در جهان دارد. صادرات گاز طبیعی قطر، در حال حاضر حدود 30 درصد از تقاضای گاز جهانی را تشکیل می‌دهد.

الکعبی گفته است: دستیابی به استراتژی بلندپروازانه ما بدون شک نیاز به تلاش، تمرکز، تعهد برای حفظ و تقویت موقعیت قطر به عنوان پیشرو در تولید گاز طبیعی دنیا دارد.

* تولیدکننده حاشیه‌ای اوپک

قطر در برابر تولیدکننده‌هایی مانند عربستان و عراق، یک عضو حاشیه‌ای بیشتر نیست. او روزانه حدود 600 هزار بشکه نفت تولید می‌کند، در حالی که همه اعضای اوپک بیش از 27 میلیون بشکه تولید می‌کنند.

اما با این حال این حرکت، در زمان بحرانی اوپک، یک حرکت تعجب آور است. اعضای اوپک و دیگر تولیدکنندگان اصلی نفت جهان هفته جاری در وین دیدار می‌کنند تا درباره کاهش تولید برای افزایش قیمت‌ها به توافق برسند.

نگرانی درباره عرضه بیش از حد نفت باعث کاهش قیمت شده است. در اکتبر، معاملات آتی نفت امریکا رکورد چهارساله را زد و به 76 دلار در هر بشکه رسید، اما الان قیمت این نفت 53 دلار در هر بشکه است.

با این حال بعضی کارشناسان می گویند: تصمیم قطر برای خروج از اوپک عجیب است، اما بعید است تأثیر قابل توجهی در بازار نفت داشته باشد.

*یک شکست برای اوپک

قطر اولین کشور خاورمیانه است که از سال 1960 که این کارتل راه اندازی، می‌خواهد از اوپک خارج شود. دیگر کشورهای جهان هرکدام طی این مدت به اوپک وارد و خارج شده‌اند. اندونزی سال 2009 اوپک را ترک کرد، اما سال 2016 دوباره به این کارتل پیوست. گابن هم سال 2016 بعد از غیبت 20 ساله، دوباره به اوپک پیوست.

اوپک اخیراً در آفریقا با کنگو و گینه استوایی ثبت نام‌هایی داشته است. به این ترتیب با این اعضای جدید، جای خالی قطر هم پرخواهد شد.

15 عضو اوپک، مجموعاً 44 درصد از نفت خام جهان را تأمین می‌کنند. هدف این کارتل، نظارت بر بازار و تصمیم به افزایش و کاهش تولید نفت به منظور حفظ قیمت‌های پایدار و عرضه است.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در پی ضعف بازارهای سهام در جهان اتفاق افتاد؛

کاهش قیمت نفت به خاطر بحران بازار سهام

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:

معافیت ایران و ونزوئلا از کاهش تولید

ارسال نظر