بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
قطعه سازان در مدت اخیر همواره خواهان افزایش نرخ فروش به سبب رشد هزینه های تولید بوده اند. در کنار آن، وصول مطالبات خود از خودروسازان نیز به معضلی بزرگ بدل شده که نتایج آن در امر هزینه مالی نمود پیدا می کند. این شرایط برای «خمحور» با اندکی تفاوت ایجاد شده است.
کد خبر : ۱۸۴۴۹۷

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «توليد محور خودرو» با معضل واردات بی رویه برخی قطعات خودرو که توان تولید آن را دارد، روبروست. علاوه بر این، با توجه به این که مواد اولیه مصرفی عمدتا شامل فولاد و ورق می شود، نوسانات مکرر و خارج از کنترل، امکان انقعاد قراردادهای خرید و فروش به قیمت مشخص را به مخاطره انداخته است.

«خودرو» حامی ارشد «خمحور» / انباشت قطعات در انبارهای این قطعه ساز

به علاوه، با تشدید شرایط بحرانی خودروسازان، دست قطعه سازان از وجوه فروش کوتاه تر شد و شاهد انباشته شدن روزافزون دریافتنی ها هستیم. از سویی دیگر، این موضوع سبب شد تا این شرکت ها نیز در پرداخت بدهی های خود نیز عاجر بمانند.

بر اساس تحلیل فاصله ساختار بدهی شرکت «توليد محور خودرو» بیشترین حجم بدهی ها در بخش پرداختنی های غیرتجاری قرار دارد که فاصله حدود 31 درصدی نسبت به میانگین گروه را به معرض نمایش می گذارد.

بخش اعظم پرداختنی های غیرتجاری به شرکت ایران خودرو ارتباط دارد که در حال تعیین تکلیف است. مبلغ این بخش مربوط به دریافتی «خمحور» طی سال های گذشته از شرکت ایران خودرو است.

«خودرو» حامی ارشد «خمحور» / انباشت قطعات در انبارهای این قطعه ساز

پرداختی های تجاری سهم 16 درصدی از کل بدهی های «خمحور» دارد و در گروه 57 درصد را تشکیل می دهد. غالب بدهی های تجاری مربوط به تامین کنندگان کالا و خدمات است.

از نقاط مثبت در خصوص «خمحور» می توان به کاهش حجم تسهیلات مالی در دوره های اخیر نام برد. در سال 95 این بخش 33 درصد بدهی ها را تشکیل می داد اما در پایان شهریور ماه سال 97 به 19 درصد رسید. البته همچنان نسبت به میانگین گروه 9 درصد بالاتر است.

روند هزینه های مالی در طی 7 سال اخیر را مشاهده می کنید که کاملا در کانال نزولی قرار دارد.

«خودرو» حامی ارشد «خمحور» / انباشت قطعات در انبارهای این قطعه ساز

از 18 میلیارد ريال هزینه های مالی دوره جاری 5 میلیارد ريال سود و جرائم تاخیر بوده که به موجب کمبود نقدینگی و عدم وصول بخشی از مطالبات، به شرکت تحمیل شده است. بنابراین، در جهت سودآوری و تامین منابع مالی مورد نظر، باید تدابیری در زمینه افزایش نرخ و مقدار فروش، وصول مطالبات و تسویه تسهیلات، اندیشیده شود.

مزایای پایان خدمت کارکان «خمحور» 9 درصد بالاتر از میانگین گروه است که نشان از بالاتر بودن میانگین سنی نیروی کار دارد.

یکی از نکات جالب توجه، کاهش قابل ملاحظه 67 درصدی دریافتنی های تجاری در نیمه نخست سال جاری است. شرکت توانسته بخش زیادی از مطالبات خود از شرکت ایران خودرو دیزل را در مدت مذکور تسویه کند. از آنجا که در بخش موجودی کالا و مواد افزایش قابل ملاحظه مشاهده می شود، به نظر می رسد، وجود دریافتنی از بابت وصول مطالبات، در این بخش مصرف شده است. البته افزایش موجودی کالا ناشی از راکد ماندن کالاهای ساخته شده است و باید همت بیشتری در خصوص اخذ سفارش فروش انجام گیرد.

«خحمور» با سرمایه 420 میلیارد ريالی، 187 میلیارد ريال زیان انباشته دارد؛ اما ظاهرا نگرانی از این بابت وجود ندارد. چرا که می تواند با افزایش نرخ فروش محصولات و به دنبال آن رشد درآمدها، بخشی از این زیان را پوشش دهد.

در این شرایط، ورود به بازار خودروهای جدید و تولید محصولات نو، در کنار مذاکره با شرکت ZF جهت همکاری مشترک، از جمله اقدامات «خمحور» جهت پیشبرد اهداف خود است که می توان به مرور چشم انداز روشنی را برای خود ترسیم کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر