بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

علامت سوال بر نرخ ارز آزاد 98 / نسخه جبران کاهش درآمدهای نفتی

کارشناس بازار سرمایه گفت: درصورت فروش یک میلیون و 400 هزار بشکه‌ای نفت با قیمت هر بشکه 60 دلار در سال آینده درآمدهای نفتی دولت کاهش می یابد.
کد خبر : ۱۸۴۴۹۸
Image result for ‫بودجه‬‎

به گزارش بورس نیوز، لایحه بودجه سال 98 که چند روز پیش توسط اعضای هیات دولت تصویب شد اکنون در انتظار ورود به مجلس به سر می‌برد اما در حال حاضر حدس و گمان‌ها و شایعات فراوانی در خصوص درآمد کشور در سال آینده مطرح می‌شود.

افزایش 14 درصدی درآمدهای نفتی یکی از شایعاتی بوده که پس از تصویب بودجه در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود اما این امر با توجه به عواملی همچون اعمال تحریم‌ها و کاهش میزان تولید طلای سیاه در کشور کمی دور از انتظار است.

در این خصوص علی ابراهیمی سروعلیا مدیرعامل کارگزاری بانک ملی به بورس نیوز گفت: روز گذشته رییس کل بانک مرکزی قیمت 5700 تومان را به‌عنوان نرخ دلار بودجه سال آینده مطرح کردند اما قطعا این نرخ مختص بازار آزاد نخواهد بود.

وی با بیان اینکه گمانه زنی‌ها حاکی از فروش حدود یک میلیون و 400 هزار بشکه نفت به قیمت 60 دلار براساس لایحه بودجه سال آینده خواهد بود، افزود: در اینصورت در سال آینده شاهد کاهش درآمدهای نفتی دولت خواهیم بود اما ممکن است که از طریق افزایش صادرات غیرنفتی این کمبود جبران شود.

ابراهیمی با بیان اینکه کاهش درآمدهای نفتی، درآمدهای عمرانی کشور را نیز دستخوش تغییراتی می‌کند، گفت: این امر تبعات منفی برای بورس به همراه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه تا زمان تصویب نشدن بودجه همه پیش‌بینی‌ها در حد گمانه‌زنی محسوب می‌شوند، تاکید کرد: درصورت فروش یک میلیون و 400 هزار بشکه‌ای نفت با قیمت هر بشکه 60 دلار در سال آینده درآمدهای نفتی دولت کاهش می یابد.

ابراهیمی با بیان اینکه افزایش قیمت نفت به صورت فاندامنتال در بازار نفت تاثیرگذار خواهد بود، افزود: کاهش عرضه نفت در صورت تصویب اوپک به صورت بنیادین بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تعیین نرخ دلار 5700 تومان برای بودجه سال آینده جذابیتی برای بازار سرمایه به همراه نخواهد داشت، افزود: در اینصورت شاهد تاثیرات منفی ناشی از تصویب بودجه در بورس خواهیم بود بنابراین نرخ واقعی دلار باید بین 4200 تا نرخ دلار بازار آزاد در نظر گرفته شود.

ابراهیمی بابیان اینکه لایحه بودجه هفته آینده تقدیم مجلس می‌شود، گفت: اگر نرخ دلار تعیین شده برای بودجه 8000 تومان باشد شاهد رشد برخی سهم‌ها از جمله بانک‌ها خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر