بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷
مدیر شرکت استرالیایی مشاوره و بازرگانی بین‌المللی «اس‌بی‌آی‌مارکتس»، درباره خروج قطر از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: این تصمیم می‌تواند هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ سیاسی درست باشد.
کد خبر : ۱۸۴۵۱۱

به گزارش بورس‌نیوز، سم باردن، مدیر شرکت استرالیایی مشاوره و بازرگانی بین‌المللی «اس‌بی‌آی‌مارکتس»، روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۳ آذرماه) درباره خروج قطر از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: این تصمیم می‌تواند هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ سیاسی درست باشد.

سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر اعلام کرده که این کشور ژانویه ۲۰۱۹ از اوپک خارج می‌شود.

باردن با مطرح کردن این دیدگاه که باقی ماندن در اوپک امتیازی برای قطر به همراه ندارد، افزود: قطر در قیاس با دیگر اعضای اوپک یک تولیدکننده کوچک نفت است و حفظ مناسبات با اوپک در سطوح وزارتی و اجرایی مستلزم زمان زیادی است که برای قطر به‌صرفه نیست.

وی ادامه داد: قطر باید تمرکز خود را بر گاز معطوف کند نه نفت، زیرا چشم‌انداز جهانی گاز روشن‌تر از نفت است.

این کارشناس بازرگانی اظهار کرد: قطر به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز مایع طبیعی (ال‌ان‌جی)، مقر مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) است و با توجه به عضویت روسیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز در این نهاد، قطر اکنون می‌تواند به تعمیق همکاری‌هایش با مسکو و نیز تهران بپردازد.

باردن با این استدلال که روسیه و ایران به همراه چین و دیگر کشورهای آسیایی با هدف در امان ماندن از خطر تحریم‌ها احتمالا از معامله با دلار فاصله خواهند گرفت، تصمیم قطر مبنی بر خروج از اوپک را به لحاظ اقتصادی و سیاسی تصمیمی منطقی دانست.

وی گفت: قطر با خروج از اوپک می‌تواند نفت ایران را در بازارهای آسیا و اروپا عرضه کند و این اقدام می‌تواند عرضه را به میزان چشمگیری افزایش دهد یا سهم دیگران را در بازار نفت از آن قطر کند.

این کارشناس افزود: این اقدام می‌تواند با هماهنگی روسیه و چین به عنوان بخشی از راهبرد کلی تامین بودجه و اجرای ابتکار عمل «یک کمربند، یک جاده» که بزرگ‌ترین پروژه زیرساخت در جهان است، صورت بگیرد.

به عقیده وی، این اقدام‌ها به احتمال زیاد فروپاشی نظام تجارت با دلار آمریکا را تسریع می‌کند؛ تحولی که به نفع صلح و تجارت آزاد جهانی خواهد بود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر