بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
وزیر نفت گفت: ایران همیشه از اوپک و مواضع آن برای ثبات بازار حمایت کرده است، اما در این مقطع همانطور که پیشتر نیز گفتم تا زمانی که ایران با تحریم روبه‌روست در هیچ توافقی برای تولید شرکت نمی‌کند.
کد خبر : ۱۸۴۵۳۶

به گزارش بورس‌نیوز، بیژن زنگنه، دقایقی پیش هنگام ورود به هتل کمپینسکی در جمع خبرنگاران درباره مواضع ایران در نشست ۱۷۵ اوپک اظهار کرد: ایران همیشه از اوپک و مواضع آن برای ثبات بازار حمایت کرده است، اما در این مقطع همانطور که پیشتر نیز گفتم تا زمانی که ایران با تحریم روبه‌روست در هیچ توافقی برای تولید شرکت نمی‌کند.

وی با تاکید بر این که ایران باید از هر تصمیمی درباره سطح تولید مستثنا باشد، ‌تصریح کرد: پیشنهادهای زیادی درباره کاهش تولید مطرح است و اعضایی که می‌خواهند تولیدشان را کاهش دهند باید درباره آن تصمیم بگیرند.

وزیر نفت درباره میزان تولید و صادرات نفت ایران هم پاسخی نداد و گفت: این موضوع سبب می‌شود فشار آمریکا بر روی ایران افزایش یابد.

زنگنه به این پرسش که تولید اوپک چه میزان کاهش می‌یابد،‌ پاسخ داد: عددهای مختلفی بیان شده است و باید منتظر ماند و دید اعضای اوپک در نشست این سازمان (۱۷۵) چه تصمیمی درباره آن خواهند گرفت.

وی قیمت مناسب برای هر بشکه نفت را ۶۰ تا ۷۰ دلار عنوان کرد و درباره دیدار نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران هم اظهار کرد: اگر آقای هوک برای درخواست عضویت آمریکا در اوپک به وین آمده و به همین دلیل با اعضای اوپک ملاقات می‌کند این درخواست قابل بررسی است، اگر می‌خواهد از طریق اوپک فشار بیشتری به ایران وارد کند، ‌غیرحرفه‌ای است.

زنگنه تصریح کرد: اوپک سازمانی مستقل است و بخشی از وزارت انرژی آمریکا نیست که از واشنگتن دستور بگیرد.

از خروج قطر از اوپک خوشحال نیستیم

وزیر نفت درباره خروج قطر از اوپک هم گفت: ایران از خروج قطر از اوپک خوشحال نیست و از دلیل این تصمیم بی‌خبر است.

وی در واکنش به سوالی درباره خروج ایران از سازمان کشورهای صادرکننده نفت اظهار کرد: ایران از بنیانگذاران اوپک است و از این سازمان خارج نمی شود.

زنگنه درباره ملاقات با نواک، وزیر انرژی روسیه هم پاسخ داد: از این ملاقات برای تبادل دیدگاه دو کشور استقبال می‌کنم.

ضرورت فعالیت JMMC در چارچوب حیطه اختیارات

زنگنه درباره پیوستن ایران به کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) تصریح کرد: این تصمیم نیاز به بررسی دارد.

وی با بیان این که کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک سال گذشته فراتر از اختیارات این کمیته عمل کرده است،‌ درباره این که آیا ایران سال آینده به این کمیته می‌پیوندد پاسخ منفی داد.

وزیر نفت در پاسخ به این که آیا این کمیته باید فعالیت خود را متوقف کند، تاکید کرد: بهتر است این کمیته در حیطه اختیاراتی که اوپک به آن محول کرده است،‌ عمل کند.

زنگنه درباره آینده همکاری کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در برنامه کاهش تولید موسوم به بیانیه همکاری (Declaration of Cooperation) گفت: ‌بیانیه همکاری تنها برای همکاری است نه موضوعی فراتر از آن. این بیانیه نباید یک سازمان جدید یا موضوعی شبیه آن تلقی شود.

قرار است نشست اعضای اوپک پنجشنبه (۱۵ آذر ماه) و نشست تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک روز جمعه (۱۶ آذر ماه) برگزار شود.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر