بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴
وزیر انرژی قطر اذعان کرد:

تمرکز قطر بر روی صنعت گاز

درباره خروج قطر از اوپک گفت: ما بر اساس سیاست‌های‌مان در بخش انرژی این تصمیم را گرفتیم؛ این که قطر دارای منابع غنی گاز است و به نفع ماست که روی توسعه صنعت گاز متمرکز شویم.
کد خبر : ۱۸۴۵۴۳

به گزارش بورس‌نیوز، سعد الکعبی دقایقی پیش هنگام ورود به هتل کمپینسکی درباره خروج قطر از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اظهار کرد: ما بر اساس سیاست‌های‌مان در بخش انرژی این تصمیم را گرفتیم؛ این که قطر دارای منابع غنی گاز است و به نفع ماست که روی توسعه صنعت گاز متمرکز شویم.

وی افزود: حضور قطر در اوپک هیچ ارزش‌افزوده‌ای برای این کشور به همراه نداشته، در حالی که توسعه هر چه بیشتر صنعت گاز ارزش افزوده زیادی برای این کشور به همراه خواهد داشت.

وزیر انرژی قطر با بیان این که تصمیم درباره خروج این کشور از اوپک از سوی مقام‌های عالی‌رتبه این کشور گرفته شده است،‌ افزود: البته پیشنهاد خروج از اوپک از سوی اینجانب که سال‌های زیادی در صنعت گاز فعالیت داشته‌ام،‌ ارائه شد و مقام‌ها نیز آن را پذیرفتند.

الکعبی درباره این که آیا تصمیم خروج این کشور از اوپک سبب نمی‌شود که دیگر کشورها در اقدامی تلافی‌جویانه از مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) خارج شوند، ‌افزود: کشورها برای تصمیم‌گیری درباره منابع انرژی خود مستقل هستند و می‌توانند تصمیم بگیرند در جی‌یی‌سی‌اف یا هر نهاد دیگری بمانند یا خیر.

وی با بیان این که قطر این تصمیم را بر اساس نیاز و راهبردهای خود گرفته است و کشورهای دیگر هم می‌توانند بر این مبنا تصمیم بگیرند، ‌تاکید کرد: با قاطعیت اعلام می‌کنم که تصمیم قطر مبنی بر خروج از اوپک به هیچ عنوان سیاسی نبوده است.

الکعبی با یادآوری این که تولید نفت قطر تنها ۶۰۰ هزار بشکه در روز است و خروج آن تاثیری در فعالیت و عملکرد اوپک ندارد، درباره این که آیا تصمیم برای خروج، ناگهانی گرفته شده است، گفت: ما از یک ماه گذشته در حال بررسی این موضوع هستیم.

وزیر انرژی قطر درباره این که آیا امکان بازگشت دوباره این کشور به اوپک وجود دارد، پاسخ داد: نمی‌توانم بگویم دیگر هرگز به این سازمان بر نمی‌گردیم. خروج قطر از اوپک به معنی پایان همکاری با کشورهای این سازمان نیست و ما به همکاری دوجانبه با کشورها ادامه می‌دهیم.

وی درباره این که چه برنامه‌ای برای توسعه بخش قطری میدان مشترک پارس جنوبی با ایران دارید،‌ اظهار کرد: برنامه بلندمدت قطر برای توسعه این میدان تدوین شده است. هدف قطر این است که تولید ال‌ان‌جی را در یک برنامه بلندمدت از سالانه ۷۷ میلیون تن به ۱۱۰ میلیون تن برساند.

الکعبی درباره دیدارهای خود در وین هم گفت: تاکنون با وزیران نفت کویت،‌ عمان و عراق دیدار کردم و قرار است دیداری هم با آقای زنگنه،‌ وزیر نفت ایران پیش از نشست اوپک داشته باشم.

وزیر انرژی قطر در عین حال گفت:‌ این کشور در نشست افتتاحیه حضور می‌یابد و پس از آن وین را به مقصد دوحه ترک خواهد کرد.

یکصدوهفتادوپنجمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت فردا در محل این سازمان در وین برگزار می‌شود و اعضای این سازمان با خروج قطر به ۱۴ عضو می‌رسد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر