بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶
عضو هیئت مدیره «چکاوه» در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

جهش قیمت ۳۴۰ درصدی «آخال» / رکود به بازار کاغذ بسته‌بندی رسید

افزایش قیمت آخال، ناشی از افزایش نرخ ارز، ممنوعیت واردات آخال و مهمتر از همه رشد شدید تقاضای آخال در بازار داخل بود.
کد خبر : ۱۸۴۶۲۰
به گزارش بورس نیوز قیمت کاغذ و مقوا در سال جاری افزایش چشمگیری داشته و بسیاری از صنایع تولیدی بابت افزایش هزینه بسته بندی محصولات خود گلایه دارند. گفته می شود قیمت برخی جعبه های مقوایی بسته بندی، امسال جهش قیمت ۴۰۰ درصدی داشته است.

امیر سامان اسفندیاری عضو هیئت مدیره شرکت صنایع کاغذسازی کاوه در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: از ابتدای سال جاری با افزایش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه صنعت کاغذسازی به شدت افزایش یافت. تقریبا 60 درصد از بهای تمام شده کاغذ را آخال (ضایعات کاغذ) تشکیل می دهد. هر کیلوگرم آخال در ابتدای سال 750 تومان بود و در مهرماه این رقم به 3300 تومان رسید. این افزایش قیمت ناشی از افزایش نرخ ارز، ممنوعیت واردات آخال و مهمتر از همه رشد شدید تقاضای آخال در بازار داخل بود. ظرفیت تولید کاغذ بسته بندی در کشور ناگهان افزایش یافت و از 600 هزار تن به 2 میلیون تن در سال رسید. این افزایش ظرفیت و خرید آخال توسط شرکت های جدیدالورود به این صنعت، موجب شد آخال تولید داخل جوابگوی تقاضای بازار نباشد و از آنجا که در آن نقطه واردات آخال هم ممنوع بود، قیمت ها روند صعودی به خود گرفت. علاوه بر آخال، سایر مواد اولیه تولید کاغذ بسته بندی هم افزایش قیمت داشته است. مثلا نشاسته افزایش قیمت نزدیک به 100 درصدی، و A.K.D یا پودر جاذب رطوبت افزایش قیمت تقریبا 250 درصدی داشته است.

وی افزود: اگر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ در مهرماه وارد عمل نمی شد، قطعا روند صعودی قیمت آخال هنوز هم ادامه داشت. طبق پیگیری های سندیکا و وزارت صنعت و معدن و تجارت، امکان واردات آخال فراهم شده که البته در شرایط فعلی واردات هم مشکلات خاص خود را دارد.

فعال صنعت کاغذسازی در پاسخ به این سوال که "آیا با توجه به کاهش نرخ ارز، کاغذ بسته بندی ارزان نخواهد شد؟" گفت: به رغم کاهش نرخ ارز در بازار آزاد، به دلیل عدم خوشبینی تولیدکنندگان و فروشندگان مواد اولیه صنعت به تداوم روند کاهشی نرخ ارز، هیچ کاهش قیمتی در مواد اولیه مورد استفاده در صنعت کاغذ بسته بندی ایجاد نشده است. البته رکود به بازار کاغذسازی هم رسیده و ممکن است رکود بازار به تدریج قیمت ها را کاهش دهد؛ اما فعلا انتظار کاهش قیمت کاغذ بسته بندی به علت کاهش نرخ ارز نمی رود.

عضو هیئت مدیره «چکاوه» در رابطه با تاثیر رشد قیمت کاغذ بسته بندی بر سودآوری شرکت های فعال در این حوزه اظهار داشت: افزایش قیمت کاغذ بسته بندی به معنای جهش سودآوری شرکت های تولیدی نیست؛ زیرا که بهای تمام شده تامین مواد اولیه و بخشی از هزینه های سربار هم رشد چشمگیری داشته است.

وی در خاتمه تصریح کرد: اگر چه قیمت کاغذ بسته بندی افزایش شدیدی داشته، ولی در کوتاه مدت صنایع تولیدی قادر به جایگزین کردن محصول دیگری به جای کاغذ برای بسته بندی محصولات خود نخواهند بود. اما در صورت تثبیت نرخ بازار ارز و همچنین وجود عزم و اراده جدی برای تامین آخال مورد نیاز صنعت، بسیاری از مشکلات برطرف شده و هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان کاغذ بسته بندی با آرامش خاطر بیشتری به فعالیت خواهند پرداخت.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت اتفاق افتاد؛

انتصاب ناظر ارشد اجرای ماده 9

با ارسال نامه به رئیس کل بانک مرکزی؛

ارز اختصاصی برای واردات چند کالا تغییر کرد

ارسال نظر