بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
مدیر بیمه‌های اتومبیل شرکت بیمه کارآفرین در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

هیاهوی بسیار برای هیچ/ افزایش تعهدات بیمه‌ها در صورت افزایش حق بیمه شخص ثالث

با دریافت حق بیمه بالاتر، تعهدات بیمه‌ها افزایش یافته و باید در زمان بروز حادثه، خسارت بالاتری پرداخت کرد.
کد خبر : ۱۸۴۷۱۴
به گزارش بورس‌نیوز، زمزمه‌هایی از درخواست افزایش حق بیمه شخص ثالث برای سال آینده به گوش می‌رسد. لازم به ذکر است با افزایش قیمت خودرو شرکت‌های بیمه از صاحبان اتومبیل‌ها خواستند جهت خرید الحاقیه بیمه بدنه خودرو به نمایندگی‌ها مراجعه کنند تا در صورت بروز حادثه، به نرخ روز خسارت دریافت کنند؛ اما این موضوع فقط شامل بیمه بدنه خودرو بود و بیمه شخص ثالث نیازی به الحاقیه ندارد.

اروج گروسی مدیر بیمه‌های اتومبیل شرکت بیمه کارآفرین «وآفری» در این خصوص به بورس نیوز گفت: مبلغ حق بیمه شخص ثالث هرسال توسط شورای عالی بیمه تعیین‌شده و پس از تصویب توسط هیات دولت، اعمال می‌شود. مبلغ حق بیمه شخص ثالث هم بر اساس فرمولی تعیین می‌شود که در آن جمع مبلغ دیه و خسارت مالی لحاظ شده است.

وی افزود: اگرچه با افزایش قیمت خودرو، خسارت مالی پرداختی توسط بیمه‌ها هم افزایش می‌یابد ولی در فرمول تعیین مبلغ حق بیمه شخص ثالث، نقش نرخ دیه پررنگ‌تر است. بنابراین مبلغ حق بیمه شخص ثالث ارتباط مستقیمی با نرخ دیه دارد و در صورت افزایش نرخ دیه، حق بیمه شخص ثالث هم رشد می‌کند؛ اما افزایش قیمت خودرو اثر چندانی در فرمول تعیین حق بیمه شخص ثالث نداشته و ازاین‌رو افزایش قیمت خودرو فقط بار هزینه‌های بیمه‌ها را افزایش داده است.

این کارشناس صنعت بیمه تصریح کرد: افزایش احتمالی حق بیمه شخص ثالث، به معنای رشد سودآوری بیمه‌ها نیست چراکه با دریافت حق بیمه بالاتر، تعهدات بیمه‌ها هم افزایش‌یافته و باید در زمان بروز حادثه، خسارت بالاتری پرداخت کرد. رشته شخص ثالث، رشته سودآوری نیست و امیدواریم فرمول‌ها به نحوی تغییر کند که منافع شرکت‌های بیمه‌گر هم در آن لحاظ شود.

گروسی با اشاره به‌احتمال کاهش تقاضای بیمه شخص ثالث درنتیجه افزایش نرخ حق بیمه اظهار داشت: باوجود اجباری بودن بیمه شخص ثالث، تعداد بیمه‌های شخص ثالث صادرشده حدود ۱۸ میلیون است درحالی‌که طبق آمارهای رسمی حدود ۲۴ میلیون خودرو در کشور در حال تردد است. افزایش نرخ حق بیمه شخص ثالث می‌تواند منجر به کاهش تقاضای بیمه شخص ثالث شود و ازآنجاکه در صورت بروز حادثه، می‌توان از صندوق بیمه خسارتی را که خودروهای فاقد بیمه‌نامه ایجاد کرده‌اند، پرداخت کرد و جرائم تعریف‌شده هم بازدارنده نیست، حدود ۶ میلیون خودروی فاقد بیمه‌نامه در کشور تردد می‌کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر