بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نسبت‌های P بر E پایین برخی سهم‌ها، نقطه قوتی برای سرمایه‌گذاری / مقایسه شرایط کنونی با سال ۹۴، قیاسی مع الفارق

سهم شرکت‌هایی که قیمت محصولات آنها تابع قیمت‌های جهانی است ولی بازار فروش داخلی دارند، گزینه های مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری است.
کد خبر : ۱۸۴۸۳۵
به گزارش بورس‌نیوز، بازار سرمایه این روزها رمقی ندارد و ارزش معاملات نسبت به روزهای سوزان فصل تابستان، افت بسیاری کرده است. شاخص در محدوده ای خاص مرتبا در جا می زند و خبرها بیش از چند ساعت اثرگذار نیستند. برخی معتقدند شرایط این روزهای بازار مشابه سال ۹۴ بوده و پس از یک دوره رشد بازار باید منتظر خواب زمستانی بازار و یک دوره رکود باشیم.

جواد عشقی‌نژاد مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، در این خصوص بیان کرد: وضعیت کنونی بازار سرمایه تفاوت های عمده ای با وضعیت بازار در سال ۹۴ دارد و تشبیه این روزها به سال ۹۴، قیاسی مع الفارق و بدون مناسبت است.

وی افزود: قیمت های جهانی، نرخ ارز و نیز رابطه قیمت سهام با قیمت های ذاتی آنها با شرایط سال ۹۴ کاملا متفاوت است. در سال ۹۴، انتظار رکود بازار می رفت؛ ولی در حال حاضر احتمال رکود بسیار کمرنگ است.

عشقی‌نژاد اظهارکرد: در نظر داشته باشید که سود تحقق یافته اکثر شرکت ها نسبت به سال قبل رشد داشته و حتی با فرض محتاطانه، انتظار می رود وضعیت شرکت ها رو به بهبود باشد و شاهد رشد سودآوری شرکت ها در سال ۹۸ باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که "آیا ممکن است در ماه های آینده بازدهی بازار سرمایه به کمتر از بازدهی بازار پول برسد؟" گفت: این موضوع ارتباط مستقیم با وضعیت کلان اقتصادی کشور دارد. چالش اصلی در این زمینه، عدم یکپارچگی و ارتباط منطقی فعالیت های اقتصادی کشور بین بازار پول و بازار سرمایه است و یکی از عوامل بسیار مهم در این ماجرا، نرخ سود بدون ریسک است.

وی افزود: جهت تغییر نرخ سود بانکی حتی در حد چند صدم درصد، باید تمامی عوامل تاثیر پذیر از این تغییر، سنجیده شود. اینکه با افزایش نرخ سود بانکی، حجم نقدینگی و رشد افسارگسیخته نرخ تورم را مهار کنیم، راهکار نادرستی است و بدون شک این اقدام آثار و تبعات منفی بر بخش های مختلف اقتصادی از جمله بازار سرمایه بر جای خواهد گذاشت. (این اتفاق در سال گذشته هم رخ داد و اقتصاد ما هنوز از تبعات افزایش ۵ درصدی نرخ سود بانکی در مقطعی بسیار کوتاه، خلاصی نیافته است).

کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: افزایش نرخ سود بانکی، از جذابیت سرمایه گذاری در بسیاری از حوزه های مولد کاسته و جز تبدیل بانک ها به پارکینگی برای پول و خلق نقدینگی و افزایش نرخ تورم نتیجه ای در بر نخواهد داشت. چنین تورمی برای اقتصاد کشور، سم بوده در رشد اقتصادی و نرخ بیکاری و... اثرگذار است و در صورت عدم مدیریت صحیح، رکود در پی خواهد داشت. ولی حتما با مدیریت صحیح می توان از بروز رکود اقتصادی پس از یک جهش تورمی جلوگیری کرد و حتی به رشد اقتصادی دست یافت.

عشقی نژاد در معرفی گزینه های برتر جهت سرمایه گذاری اظهار داشت: نسبت های P بر E برخی سهم ها، نسبت های پایینی است و با توجه به روند رو به رشد سودآوری اکثر صنایع، این نسبت در بسیاری از سهم ها جذاب تر هم خواهد شد. سهم شرکت هایی که قیمت محصولات آنها تابع قیمت های جهانی است ولی بازار فروش داخلی دارند، گزینه های مناسب تری برای سرمایه گذاری است. در رده بعدی، سهم صنایع صادرات محور که درآمد ارزی دارند قرار میگیرد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر