بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷
سازمان خصوصی‌سازی جنجالی‌ترین واگذاری تاریخ یعنی آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال را با هدف وصول مطالبات خود از خریدار قبلی روی میز فروش گذاشت.
کد خبر : ۱۸۴۹۳۶
به گزارش بورس نیوز، سازمان خصوصی‌سازی در جدیدترین فراخوان واگذاری سهام و دارایی به‌منظور وصول مطالبات خود از خریدار قبلی نسبت‌ به واگذاری و انتقال سهام شرکت مجتمع آلومینیوم المهدی و دارایی‌های طرح آلومینیوم هرمزال با مشخصات و شرایط مصوب اقدام می‌کند.

براساس این گزارش میزان سهام قابل واگذاری شرکت مجتمع آلومینیوم المهدی ۷۳,۶ درصد، میزان دارایی قابل واگذاری دارایی‌های طرح آلومینیوم هرمزال ۱۰۰ درصد تعیین شده است.

شرایط پرداخت وجه معامله به‌صورت ۳۴۰ میلیارد تومان به‌عنوان حصه نقدی معامله، پرداخت باقی‌مانده ثمن معامله به‌صورتی تعیین شده است که خریدار، تمام اقساط مربوط به این معامله را که خریدار قبلی تعهد کرده اما سررسید آن فرانرسیده است، تقبل و پرداخت می‌کند.

همچنین خریدار کلیه وجوه ریالی و ارزی پرداختی خریدار قبلی، بابت اقساط قرارداد واگذاری و سایر تعهدات مالی مندرج در قرارداد را پس از حسابرسی ویژه توسط سازمان خصوصی‌سازی، ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ نتیجه حسابرسی به این سازمان پرداخت می‌کند. خریدار متعهد است بابت حسن انجام این تعهد یک فقره چک به‌مبلغ یک هزار میلیارد تومان به سازمان خصوصی‌سازی تحویل دهد.

همچنین در سایر شرایط این فراخوان آمده است که خریدار متعهد است اقساط قرارداد تسهیلات دریافت‌شده از بانک صنعت و معدن را در سررسیدهای مقرر طبق جدول پیوست پرداخت کند.

متقاضیان می‌توانند حداکثر تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه مورخ ۲۷ آذر ۹۷ نسبت به ارائه تضمین خرید به ارائه پیشنهاد اقدام کنند و سازمان خصوصی‌سازی در رد یا قبول هر یک از پیشنهادهای واصله مختار است.

به گزارش آنا، سازمان خصوصی‌سازی می‌توانست این حجم از واگذاری را از طریق بورس انجام دهد.

براساس این گزارش پیش از این، جنجال‌های بسیاری بر سر نحوه ارزش‌گذاری و واگذاری سهام شرکت به خریداران قبلی به‌وجود آمده بود و عده‌ای وجود انحصار در این واگذاری و حتی برخورداری از رانت‌های ویژه را عامل حیف و میل شدن اموال در واگذاری بلوک کنترلی سهام شرکت آلومینیوم المهدی می‌دانستند.

خریدار و شرکت را بشناسید

به گزارش آنا، شرکت فروآلیاژ گنو (سهامی خاص) مالک یک درصد از سهام بانک تجارت است. ضمن اینکه علی‌محمدی مالک شرکت معادن فاریاب از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ کرومیت، فروکروم منگنز در خاورمیانه و ایران است. شرکت نوین آلیاژ سمنان که در زمینه تولید فروآلیاژهای کم‌کربن، متوسط کربن و پرکربن و انواع بوته‌های ریخته‌گری فعالیت می‌کند نیز متعلق به وی است.

براساس این گزارش، شرکت آلومینیوم المهدی در تیر ماه ۱۳۶۹ با برآورد اولیه هزینه سرمایه‌ ۱,۵ میلیارد دلار و با هدف تولید ۱۱۰ هزار تن آلومینیوم در سال، قابل افزایش به ۳۳۰ هزار تن در‌ بندرعباس‌، تأسیس شد. تا پایان سال ۱۳۸۱ تعداد ۱۲۰ دیگ ساخته و راه‌اندازی شد؛ به طوری که ظرفیت تولیدی مجتمع به ۵۵ هزار تن در سال رسید.

تعداد ۱۲۰ دیگ دوم فاز یک طی سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ ساخته و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۴ مجتمع به ظرفیت اسمی پیش‌بینی‌شده فاز یک (۱۱۰ هزار تن) دست یافت. در خرداد ماه سال ۱۳۸۵ عملیات اجرایی فاز دوم (هرمزال) با سرمایه‌گذاری اولیه ۸ هزار میلیارد ریال (متشکل از ۴۰۰ میلیون یورو ارزی و ۲۰۰ میلیارد تومان ریالی) و با هدف راه‌اندازی ۲۲۸ دیگ آغاز شد. با تلاش متخصصان داخلی و همکاری پیمانکار خارجی، طی مدت ۴۰ ماه در مهر ماه ۱۳۸۸ فاز دوم راه‌اندازی شد.

هرمزال به دلیل تأمین نشدن برق مورد نیاز تاکنون نتوانسته به ظرفیت کامل تولید خود دست پیدا کند. شرکت آلومینیوم المهدی هرمزال در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده شمش خالص آلومینیوم در کشور محسوب می‌شود و ظرفیت تولید آن حدود ۲۵۷ هزار تن در سال است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
چوب حراج بر اموال مردم
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
بزرگترین تولید کننده های فلز استراتژیک آلومینیوم در کشور را با قیمتهای مجانی هدیه کردند ! سازمان بازرسی کجاست ؟ ! مجلس کجاست ؟!
................
راه نجات ایران = برگشت صنایع و معادن تاراج رفته …………………………………………………………………… فروش مجانی صنایع و معادن ثروتساز کشور تحت نام خصوصی سازی و در واقع چوب حراج بر اموال مردم ، عامل اصلی مشکلات اقتصادی و کسری بودجه دولت است . راه نجات اقتصاد و زندگی مردم هم برگشت صنایع و معادن تاراج رفته ارزشمند و پولساز به دولت (مردم) است .
پژوهشگر اقتصاد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳
…………………………………..
طی این چند سال ، تاراج اموال عمومی به نام خصوصی سازی چه نفعی برای کشور داشته است ؟ ! نتیجه و در واقع فاجعه خروجی اینکه دست دولت از صنایع و معادن ثروتساز خالی شده است . مجبور است طلب پیمانکاران ، بیمه ها و بانکها را ندهد . حتی از بانک مرکزی و آستان قدس استقراض نماید . نتیجه این کسری بودجه دلت هم میشود : ( تورم ) .
......................................................
مثال :
.................................................................................

وزیر نفت ، مهندس زنگنه: یک پالایشگاه ها 300 هزار بشکه ای، 6 میلیارد دلار قیمتش است.
( 21 آذر 97 )
یعنی قیمت یک پالایشگاه میشود شصت هزار میلیارد تومان !!! ... درست شنیدید : (( شصت هزار میلیارد تومان !!! )) 60000000000000 تومان !!! ... با دلار ده هزار تومانی .
.......................................... با دلار پنج هزار تومانی هم میشود : سی هزار میلیارد تومان !!!

بروید ببینید پالایشگاهها و پتروشیمیها یا همین ایرلکو ، المهدی و .... با چه اعدادی توسط کارشناسان محترم !!دادگستری ، قیمت گذاری و به بخشهای ویژه هدیه شده اند . حت اعداد بعضا به یک دهم قیمت روز هم نمیرسد .
این موضوع شاه کلید اصلی مشکلات اقتصادی ایران ، کسری بودجه و تورم است .
…………..
محمد ش دولتیان
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
خصوصی سازی منحرف و پر از تبانی ، اقتصاد ایران را به باد داد .
صحنه سازی برای تاراج اموال مردم
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
صحنه سازی برای تاراج ( خصوصی سازی ) .........................
برای مدتی مثلا یک یا دو سال مجموعه مورد نظر برای واگذاری را زیان ده و فاقد کارایی نمایش میدهند ! چگونه ؟ مثلا فروش را کم میکنند . در بسیاری موارد خریدار محصول ، خریدار آینده شرکت است . به فرض ذوب آهن قرار است معدن ذغال ... یا معدن ... را تصاحب نماید . مدتی از آن معدن کمتر خریداری میکند . .... به همین علت پس از واگذاری که فروش شرکت قربانی به تعادل میرسد ، مثلا سه برابر سال قبل میشود ، مدیران نمایشها و مصاحبات تبلیغاتی به راه میاندازند که فروش و بهره وری پس از واگذاری این مجموعه سرطانی زیانده به شدت افزایش داشته است . ظاهرا هم چنین است اما عاقلان دانند و تبانی کنندگان دو طرف !