بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت:

بازی تکراری درباره نرخ انواع سوخت

هرسال در ماه‌های نزدیک به ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی، بازی تکراری درباره نرخ انواع سوخت و حامل‌های انرژی در کشور به راه می‌افتد.
کد خبر : ۱۸۴۹۵۱

به گزارش بورس نیوز، فرهاد فزونی درباره نرخ انوع بنزین اظهار کرد: هرسال در ماه‌های نزدیک به ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی، بازی تکراری درباره نرخ انواع سوخت و حامل‌های انرژی در کشور به راه می‌افتد. در این بازی رئیس‌جمهور پیشنهاد افزایش قیمت بنزین را به مجلس ارائه می‌دهد و از سوی دیگر مجلس در فرایند تصویب لایحه بودجه به رئیس‌جمهور اجازه می‌دهد قیمت بنزین را بالا ببرد. در نهایت اما نه مجلس شورای اسلامی و نه رئیس‌جمهور، هیچ‌کدام قیمت بنزین را تعدیل و متناسب با پیشنهادهای بخش خصوصی تغییر نمی‌دهند چراکه هر دو طرف درباره اثرات تورمی، اجتماعی و سیاسی این تصمیم نگران هستند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران درباره عملکرد دولت درباره نرخ سوخت بیان کرد: عملکرد دولت درباره نرخ سوخت از ابتدا تا امروز، به‌هیچ‌عنوان پاسخگوی مطالبات فعالان اقتصادی و تحلیلگران نبوده است. دولت عزم جدی برای تغییر قیمت بنزین ندارد درحالی‌که بارها مزایای این تصمیم را به دولت یادآوری کردیم و اعلام کردیم که تغییر روش تعیین نرخ سوخت چگونه می‌تواند از فشار اقتصادی بر زندگی طبقه متوسط و کم‌درآمد جامعه کم کند. دولت از تغییر نرخ سوخت در روزهای تعطیل و غیر تعطیل می‌گوید درحالی‌که این شیوه هیچ تناسبی با شرایط اقتصادی و مصرفی سوخت در ایران ندارد و دیگر کشورها چه توسعه‌یافته و چه درحال‌توسعه، با اتکا به تجربه انباشته آن را ادامه می‌دهند. 

وی ادامه داد: متأسفانه راهکارهایی که دولت ارائه می‌دهد، راهگشا نیست و بیشتر به فرافکنی و سنگ‌اندازی شباهت دارد. حتی دولت لحن درستی هم در طرح مسئله تغییر قیمت بنزین ندارد. رئیس‌جمهور می‌گوید چه اشکالی دارد بنزین را دونرخی کنیم؟ این سؤال از سوی رئیس‌جمهور درحالی‌ مطرح می‌شود که کسی به دونرخی بودن بنزین جز خود دولت ایراد نگرفته بود. این مسئله‌ای است که خود دولت ایجاد کرده و خود او هم باید آن را حل کند. از سوی دیگر گروه‌هایی در فضای سیاسی می‌خواهند به هر بهانه‌ای فشار بیشتری به دولت وارد کنند. در سال گذشته در لایحه بودجه 97 پیشنهاد افزایش قیمت بنزین از یک هزار تومان تا یک هزار و 500 تومان مطرح شده بود اما گروه‌هایی با اشاره به افزایش 50 درصدی قیمت دراین‌باره هیاهو کردند.

فزونی در پایان گفت: عدم‌تغییر روش تعیین نرخ سوخت در کشور در حالی ادامه دارد که بر اساس قانون برنامه ششم توسعه دولت موظف است تا سال 1400، بنزین، گازوییل و دیگر حامل‌های انرژی را بیش از قیمت فوب خلیج‌فارس عرضه کند. این تکلیف دولت عملی نمی‌شود مگر اینکه از همین حالا تغییر قیمت را آغاز کنیم هرچند این الزام مورد توجه قرار نگرفته است. دولت و مجلس، هیچ‌کدام نمی‌خواهند به دلیل افزایش قیمت بنزین موردانتقاد قرار بگیرند. آن‌ها نگران محبوبیت و رأی مردم‌اند درحالی‌که جامعه از عدم‌تغییر قیمت انواع سوخت متضرر می‌شود.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قم گفت:

تداوم توزیع بنزین یورو ۴ در قم

رئیس دفتر رئیس جمهوری خبر داد:

احیای کارت سوخت جلوگیری از قاچاق است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:

دلایل دولت برای حذف کارت سوخت

ارسال نظر