بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله‌و‌پروفیل در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

جهش 231درصدی حجم صادرات لوله و پروفیل/ کاهش 20درصدی نرخ در هفته‌های اخیر

امیدواریم به جای صادرات ورق فولادی به سمت صادرات محصولات تکمیل تر و با ارزش افزوده بالاتر همچون مبلمان شهری و قطعات پالایشگاهی و تجهیزات ایمنی راه ها و صدها محصول ساخته شده دیگر حرکت کنیم.
کد خبر : ۱۸۴۹۵۴
جهش ۲۳۱ درصدی حجم صادرات لوله و پروفیل/ صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر به جای ورق فولادی، راه گریز از تحریم

به گزارش بورس‌نیوز، نرخ بسیاری از کالاها همچون لوله و پروفیل، جهش یافت و با نزولی شدن نرخ ارز انتظار می رود نرخ این محصولات هم تعدیل شود.

امیرحسین کاوه دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص تاثیر کاهش نرخ ارز بر روند قیمت محصولات این صنعت بیان کرد: قیمت لوله‌و‌پروفیل تابعی از نرخ ورق فولادی شرکت فولاد مبارکه است و اگر نرخ ورق فولادی کاهش یابد، قطعا قیمت لوله و پروفیل هم کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در هفته های اخیر قیمت لوله و پروفیل حداقل ۲۰ درصد کاهش یافته و در صورت افت قیمت محصولات فولادی، روند کاهشی قیمت لوله و پروفیل در بازار ادامه خواهد داشت.

وی افزود: البته آن دسته از تولیدکنندگان لوله و پروفیل که در ماه های قبل اقدام به خرید ورق فولاد با قیمت بالا کرده‌اند؛ اینک با زیان مواجه شده اند. 

کاوه ضمن ابراز ناخرسندی از ابطال معاملات در هفته گذشته اظهار داشت: هفته گذشته، معاملات محصولات فولادی در بورس کالا ابطال شد و انتظار می‌رود مسئولان بورس‌کالا به گونه‌ای عمل کنند که عرضه‌کنندگان توجیه شوند تا عرضه مطابق مقررات بورس‌کالا انجام شود و در صورت ابطال معاملات، در فاصله کوتاهی عرضه دیگری انجام شود تا وقفه‌ای در روند عرضه ایجاد نشود.

وی اضافه کرد: مواد اولیه مورد نیاز صنعت (ورق فولادی) توسط شرکت فولاد مبارکه اصفهان تولید می‌شود و ورق تولیدی مبارکه از کیفیت مطلوبی برخوردار است؛ در گذشته بخشی از نیاز صنعت لوله‌و‌پروفیل به ورق فولادی از طریق واردات تامین می‌شد و سالانه یک میلیون تن ورق فولادی وارد می‌شد ولی با توجه به افزایش نرخ ارز و مشکلات نقل و انتقال ارز و غیره واردات ورق فولادی محدود شده و از این رو تعادل بازار ورق فولادی بهم خورده است. 

کاوه اظهارکرد: این موضوع فشار وارده به شرکت فولاد مبارکه را بیشتر کرده؛ البته با توجه به طرح سبا فولاد شرکت فولاد مبارکه، ظرفیت تولید ورق فولادی در کشور افزایش خواهد یافت و انتظار می رود عرضه ورق فولاد در بازار داخل تقویت شود.

فعال صنعت لوله و پروفیل در رابطه با وضعیت صادرات صنعت گفت: در ۷ ماهه نخست سال جاری وزن صادرات لوله و پروفیل نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۳۱ درصدی داشته است. با توجه به محدودیت های صادرات محصولات فولادی در شرایط تحریم، صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر برای کشور مزیت تلقی می شود. ضمن اینکه امیدواریم به جای صادرات ورق فولادی به سمت صادرات محصولات تکمیل تر و با ارزش افزوده بالاتر همچون مبلمان شهری و قطعات پالایشگاهی و تجهیزات ایمنی راه ها و صدها محصول ساخته شده دیگر حرکت کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این ظرفیت در داخل کشور وجود دارد و امیدواریم تا جای ممکن از خام‌فروشی فاصله بگیریم و زنجیره تولید تکمیل‌تر شود و کل زنجیره از شرایط موجود بهره‌مند گردد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بررسی و مقایسه آمار این فولادساز اصفهانی در دی‌ماه؛

درآمدهای عملیاتی سقف 20هزار میلیارد ریال را زد/ رشد 10 الی 25درصدی نرخ محصولات

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:

رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی

با ثبت ۶۱۰ هزار قرارداد آتی در هفته گذشته؛

طلای سرخ در بورس کالا خوش درخشید

ارسال نظر