بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران گفت:

رشد بازارسرمایه به دلیل افزایش نرخ ارز

شاخص کل بازار سرمایه رشد شش ماه اول سال را مدیون افزایش نرخ ارز است.
کد خبر : ۱۸۵۰۲۱

به گزارش بورس نیوز، علی سنگینیان درباره آینده بازار سرمایه اظهار کرد: شاخص کل بازار سرمایه رشد شش ماه اول سال را مدیون افزایش نرخ ارز است. بازار سرمایه با وقفه‌ای نسبت به دیگر بازارها به نوسان نرخ واکنش نشان داد و این وقفه فرصت سودآوری را فراهم کرد. به دلیل انتظار مثبت از درآمد شرکت‌های صادراتی شاخص کل بازار سرمایه تا شهریورماه رشد کرد اما در ادامه بروز و تشدید مشکلاتی مثل تحریم‌ها، کاهش میزان صادرات بعضی شرکت‌ها و محدودیت در نقل و انتقالات بانکی روند افزایش درآمد شرکت‌ها را با تردید روبه‌رو کرد.

وی افزود: در این مدت سؤال این بود که آیا روند کسب درآمد شرکت‌ها مثل شش ماه اول سال جاری ادامه پیدا می‌کند یا خیر؟ سرمایه‌گذاران نگران شدند که مبادا رونق دو فصل اول سال به دلیل تحریم‌ها در بازار سرمایه ایجاد نشود. به همین دلیل خوش‌بینی‌های بهار و تابستان در بازار سرمایه به بدبینی در پاییز تبدیل شد که درنهایت به توقف یا حتی رشد منفی شاخص کل اشاره داشت.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران بیان کرد: اکنون سوال این است که به چه اندازه و برای چه باید نگران بود؟ به‌طور طبیعی درآمد شرکت‌های صادرکننده نسبت به سال گذشته افزایش پیدا می‌کند چراکه آن‌ها باید ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما بفروشند که قیمت آن دو برابر نرخ سابق است. بنابراین روند درآمدزایی شرکت‌ها تا پایان سال جاری به روال سابق است. عامل نگران‌کننده اما حجم صادرات است. تحریم‌ها در عمل محدودیت‌هایی را در کشتی‌رانی، بیمه کشتی‌ها، بازگشایی ال سی و انتقال پول برای شرکت‌های ایرانی فراهم کرده که می‌تواند حجم صادرات ایران را کاهش دهد.

سنگینیان در پایان گفت: نکته اثرگذار دیگر بی‌ثباتی سیاست‌های دولت است. دولت به‌طور مداوم سیاست‌هایش در مورد قیمت ارز و خوراک یا واردات کالای اولیه را تغییر می‌دهد و همین باعث شده پیش‌بینی سودآوری شرکت‌ها دشوار به نظر برسد. عملکرد دولت به ابهام بازار دامن زده درحالی‌که پیش‌بینی مراجع اقتصادی داخلی و خارجی هم درباره رشد اقتصادی ایران خوش‌بینانه نیست. در این شرایط هرچند شاخص کل بازار سرمایه با گردش بر تک سهم‌ها و صنایع خاص روزهای سبز را می‌گذراند و رشد می‌کند اما درمجموع رونق شش ماه اول سال را تجربه نخواهد کرد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر