بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان:

جرایم مالیات واحدهای تولیدی بخشیده می‌شود

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به برنامه گسترده برای بخشودگی جرایم مالیات واحدهای تولیدی استان گفت:اگر اطلاعات حساب‌های بانکی به سازمان مالیاتی برسد بالای ۹۰ درصد طرح جامع مالیاتی تمام شده و می‌توان مالیات واقعی گرفت.
کد خبر : ۱۸۵۰۴۸
به گزارش بورس نیوز، بهروز مهدلو مدیرکل امور مالیاتی اصفهان، با اشاره به اینکه سال ۹۶ بالغ بر ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات در استان اصفهان وصول کردیم، اظهارداشت: حدود ۵۰ درصد آن مربوط به مالیات ارزش افزوده و نیم دیگر آن مالیات غیر مستقیم است.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه ۷۰ درصد از مالیات وصول شده مربوط به اشخاص حقوقی است، خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهای سازمان امور مالیاتی در سال جاری مربوط به حمایت از شرکت‌های تولیدی در استان بوده که با توجه به شرایط به وجود آمده در کشور و کمبود منابع و سرمایه در گردش، تولید با مشکلاتی همراه است بنابراین طبق مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی استان مقرر شد تا جرایم واحدهای تولیدی بخشیده و بدهی آنها تحت شرایطی تقسیط شود.

وی با اشاره به اجرای طرح جامع مالیاتی در کل کشور و استان اصفهان یادآور شد: تا زمانی که اطلاعات بانک‌ها به سازمان امور مالیاتی لینک نشود نمی‌توان طرح را تکمیل کرد و در این رابطه مشکلات زیرساختی، نرم‌افزاری و چگونگی اتصال با کلیدواژه‌های مشخص نیاز به زمان برای همکاری دارد.

مهدلو در مورد اینکه چه زمانی طرح جامع مالیاتی به نتیجه کامل خواهد رسید، گفت: این موضوع به مجموعه اقدامات باز می‌گردد که پروژه‌های متعددی داشته و امیدواریم ظرف ۲ تا ۳ سال آینده به نتیجه برسد.

*عدم همکاری مناسب بانک ها با سازمان امور مالیاتی

مدیرکل مالیاتی استان اصفهان با تأکید بر اینکه برخی دستگاه‌ها از جمله بانک‌ها به منظور ارائه اطلاعات همکاری ندارند، تصریح کرد: اصل کار و اطلاعات مهم و اساسی در اختیار بانک‌ها است. در کشورهای دیگر چگونه مالیات محقق می‌شود؟  اطلاعات بانک‌ها به مالیات وصل است. مثلاً فروشنده یک میلیارد تومان اظهارنامه مالیاتی می‌دهد اما گردش حساب ۱۰ میلیاردی داشته و با بررسی و کنترل سیستمی این عدم همخوانی مشخص شده و ریسک این مؤدی بررسی می‌شود اما در کشور ما بزرگترین مشکل این است که اطلاعات بانک‌ها و مؤسسات مالی به سازمان امور مالیاتی متصل نیست و به صورت موردی اطلاعات می‌گیریم.

مهدلو با ذکر مثالی افزود: در یک موضوع پولشویی از بانک خواستار دریافت اطلاعات هستیم همچنین در همین رابطه آقای تقوی‌نژاد و دادستان انتظامی عنوان کردند که برخی بانک‌ها اطلاعات نمی‌دهند و علیه آنها در مراجع قضایی پرونده تشکیل شده است.

وی با ابراز تأسف از عدم همکاری بانک‌ها گفت: حتی گاهی اوقات استعلام به بانکی می‌زنیم که اطلاعات حساب فلان شرکت یا شخص داده شود اما همکاری نمی‌کند چه برسد به آن که اطلاعات کل حساب را بدهند.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه اگر اطلاعات حساب‌های بانکی به سازمان مالیاتی برسد بالای ۹۰ درصد طرح جامع مالیاتی تمام خواهد شد و می‌توان مالیات واقعی گرفت، عنوان کرد: سال گذشته ۳ هزار و ۵۷۵ میلیارد تومان در ۸ ماهه وصولی داشتیم که هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن از طریق مالیات‌های مستقیم و ۱۷۰۰ میلیارد تومان آن غیرمستقیم بوده است.

این مقام مسئول مالیاتی خاطرنشان کرد: در ۸ ماهه امسال نیز ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات وصول شده که ۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد دارد. باید در این مدت ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اخذ می‌شد که ۷۰۰ میلیارد تومان کسری داریم.

وی یکی از اقدامات را متوجه فرارهای مالیاتی دانست و گفت: در این زمینه کار فوق‌العاده‌ای را شروع کردیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال از این محل بتوانیم درآمدهای مالیاتی را ۹۰ تا ۹۵ درصد محقق کنیم.

مهدلو به رواج شرکت‌های صوری در بخش مالیات اشاره کرد و یادآور شد: متأسفانه افراد سودجو به نام افراد کم بضاعت و بی‌بضاعت شرکت ثبت کرده که فاکتور چاپ و توزیع می‌کنند و با آنها خرید و فروش صورت می‌گیرد اما وقتی سراغ آنها می‌رویم عملاً دارایی نداشته بنابراین معوقات مالیاتی به جا می‌ماند که از ۵ میلیون تا ۴۰ میلیارد تومان برای این بخش ثبت شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر نیز بالای ۲ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی وجود دارد، تصریح کرد: برای جلوگیری از چنین رفتارهایی نیز شناسایی شرکت‌های صوری در دستور کار است و همکاری خوبی با مقامات قضایی صورت می‌گیرد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر