بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
سه تفاهم‎نامه با محوریت تامین شناورهای فراساحلی مورد نیاز شرکت نفت فلات قاره و یک تفاهم‎نامه نیز با هدف استانداردسازی لوله‎های انعطاف‎پذیر نفت امضا شده است.
کد خبر : ۱۸۵۱۴۷

به گزارش بورس نیوز، این چهار تفاهمنامه عصر روز گذشته در حاشیه نمایشگاه بینالمللی صنایع دریایی کیش، میان مدیران‌عامل شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکتهای فعال در حوزه ساخت شناورهای فراساحلی از جمله شرکت بینالمللی برزین انرژی نوآور، شرکت پرتو تدبیر پارس، شرکت مروارید پارسیان کیش و شرکت Batservice-Contracting امضا شد.

از میان این تفاهمنامهها، سه تفاهمنامه با محوریت تامین شناورهای فراساحلی مورد نیاز شرکت نفت فلات قاره و یک تفاهمنامه نیز با هدف استانداردسازی لولههای انعطافپذیر نفت امضا شده است.

در این میان حمید بورد، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران، در حاشیه امضای چهار تفاهم‌نامه همکاری میان این شرکت و شرکتهای ایرانی گفت: سیاست و راهبرد وزارت نفت حداکثر بهرهمندی از توان سازندگان داخلی است که تفاهمنامههای ساخت شناورهای فراساحلی به منظور تحقق اهداف وزارت نفت به امضا رسیده است.

وی افزود: هماکنون تعداد شناورهای خارجی که در کشور فعالیت دارند در دو سال گذشته به حداقل ممکن رسیده است که امیدواریم با امضای این تفاهمنامهها همه شناورهای فراساحلی با مالکیت داخلی به فعالیت خود ادامه دهند.

بورد با بیان اینکه امضای تفاهمنامههای همکاری از سه ضلع سرمایه‌گذاری طرف بخش خصوصی، سازنده و بهرهبردار تشکیل شده است، تصریح کرد: شرکت نفت فلات قاره متعهد شده است برای سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت شناورهای فراساحلی در داخل، اشتغال‌زایی ایجاد کند.

بورد در ادامه به یک مورد از این تفاهمنامه که با هدف استانداردسازی لولههای انعطافپذیر نفت امضا شده است اشاره کرد و گفت: این تفاهمنامه در قالب یک نرمافزار مدیریت جامع و با هدف بهبود نگهداری خطوط لوله امضا شده است.

شناورها باید با پرچم و مالکیت ایرانی فعال باشند

در ادامه سلمان خسروی، رئیس امور قراردادهای شرکت نفت فلات قاره ایران در حاشیه مراسم امضای چهار تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت نفت فلات قاره و شرکت‌های ایرانی افزود: این موافقتنامهها به منظور اجرای دستورعمل اخیر وزیر نفت درباره استفاده از شناورهای عملیاتی و خدماتی با مالکیت و پرچم ایرانی به امضا رسیده است.

وی با بیان این‌که هم کنون ۸۵ فروند شناور عملیاتی در حوزه شرکت نفت فلات قاره فعال است، عنوان کرد: ۹۵ درصد شناورها در مالکیت شرکت‌های خارجی بوده که با تلاش‌های انجام شده این رقم در دو سال گذشته به میزان ۳۰ درصد کاهش یافته است.

خسروی در ادامه به جزئیات چهار تفاهم‌نامه همکاری با شرکت‌های ایرانی اشاره و تصریح کرد: شرکت بین‌المللی برزین انرژی نوآور از جمله شرکت‌های طرف قرارداد با فلات قاره است که متعهد به ساخت دو فروند شناور یدک‌کش تدارکاتی صنایع حفاری با عنوان HSTA است که برای بارگیری و صادرات نفت از آن استفاده می‌شود.

رئیس امور قراردادهای شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: هزینه ساخت هر شناور رقمی بالغ بر ۱۰ میلیون دلار است که شرکت ایرانی برزین انرژی نوآور قرار است در مدت زمان سه سال شناورها را بسازد و تحویل دهد.

وی با بیان اینکه دومین تفاهم‌نامه با هدف استانداردسازی لوله‌های انعطاف‌پذیر امضا شده است، افزود: این تفاهم‌نامه را شرکت پرتو تدبیر انرژی به منظور انتقال دانش و فناوری اجرا می‌کند و عمده دانش آن از طریق کشورهای اروپای غربی وارد شده است. این موافقت‌نامه هزینه سرمایه‌گذاری بالایی نداشته و مدت زمان عملیاتی شدن آن دو سال است.

خسروی تصریح کرد: سومین تفاهم‌نامه با شرکت کشتی‌سازی بوت سوئیس کیش امضا شده که طبق این تفاهم‌نامه قرار است شناورهای مسافربری چند منظوره که از جنس آلومینیومی است با همکاری یک شرکت نروژی ساخته و وارد سرویس شود.

رئیس امور قراردادهای شرکت نفت فلات قاره ایران با بیان این‌که این کشتی‌ها توانایی حمل ۸۰ مسافر و بار را به‌طور همزمان داراست، عنوان کرد: هزینه سرمایه‌گذاری برای ساخت هر کشتی رقمی بالغ بر ۵,۲ میلیون دلار است که هم اکنون قرارداد دو فروند کشتی با شرکت بوت سوییس کیش امضا شده است که مدت زمان قرارداد یادشده ۳ سال و ۹ ماه است.

وی گفت: شرکت مروارید پارسیان کیش ساخت دو فروند شناور AHDS تدارکات خدمات حفاری را به‌عهده دارد که مدت قرارداد آن سه سال و هزینه سرمایه‌گذاری این پروژه رقمی بالغ بر ۲۰ میلیون دلار است.

خسروی افزود: طبق آمارهای ارائه شده حجم صرفه‌جویی و کاهش هزینهها در زمینه خدمات دریایی و حفاری شرکت نفت فلات قاره در دو سال گذشته رقمی بالغ بر ۲۳۷ میلیون دلار است.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس کمیته حمل‌ونقل کمیسیون عمران مجلس گفت:

نارسایی و مشکلات حوزه کشتیرانی به دلیل تحریم

رئیس سازمان صمت استان البرز گفت:

صنعتی بودن 45 درصد اشتغال در البرز

ارسال نظر