بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
تامین مالی طرح توسعه «زکشت» احتمالا از محل افزایش سرمایه و نیز سود تحقق یافته در شرکت صورت خواهد گرفت.
کد خبر : ۱۸۵۱۸۷
به گزارش بورس‌نیوز، سهم شرکت تازه وارد کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت پس از چند روز از عرضه اولیه هنوز با فشار تقاضا مواجه است. این شرکت ۲۰ میلیارد تومانی که ظرفیت تولید روزانه ۵۰ تن شیر خام را دارد، مشتریانی از شرکت های تراز اول لبنی کشور از جمله کاله آمل، دومینو و پگاه دارد.

خدیجه ابراهیمی سرپرست واحد برنامه ریزی و توسعه موسسه خیریه همدانیان؛ سهامدار عمده شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت؛ در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص نرخ شیرخام و افزایش قیمتی که در این چندماه اعمال شده، بیان کرد: معمولا حاشیه سود بین صنعت دامپروری و لبنی در دوره های مختلف متغیر است و اگر حاشیه سود هر یک از این دو صنعت افزایش یابد، حاشیه سود صنعت دیگر کاهش خواهد یافت. در سال های گذشته گاه حاشیه سود شرکت های دامپروری بیشتر بوده و گاهی هم کفه حاشیه سود به نفع شرکت های لبنی سنگین تر بوده است.

وی افزود: افزایش نرخ ارز، نرخ نهاده های دامی را افزایش داد و بهای تمام شده شیر خام رشد داشت. ضمن اینکه بخشی از نهاده های دامی هم از بازار داخل تامین می شود که این اقلام هم متناسب با افزایش نرخ ارز و تورم، افزایش قیمت داشته اند. بنابراین نرخ فروش شیر خام هم تحت تاثیر قرار گرفت و نرخ مصوب شیر خام متناسب با افزایش بهای تمام شده اصلاح شد و اینک نرخ پایه هر کیلوگرم شیرخام طبق اظهارات مدیریت بازار 2 هزار تومان تعیین شده است. البته شرکت های لبنی به منظور ترغیب دامداران به تولید شیر با کیفیت بالاتر، در زمان خرید شیر از دامداران در صورتی که شیر خام از لحاظ میزان چربی و پروتئین و... از استاندارد تعیین شده مرغوب تر باشد، نرخ بالاتری نسبت به قیمت پایه می پردازند.

فعال صنعت دامداری و دامپروری در پاسخ به این سوال که "چطور حجم تولید شیر خام در کشور افزایش یافته، ولی حجم تولید صنعت لبنی افزایش نداشته است؟" گفت: به هر حال افزایش نرخ ارز می تواند سبب جذابیت بیشتر صادرات شود؛ اگر چه صادرات لبنیات به صورت رسمی ممنوع شده، اما ممکن است شیر خشک به شکل غیر رسمی صادر شده باشد. 

ابراهیمی در مورد روند فعالیت «زکشت» و نقاط قوت این شرکت اظهار داشت: یکی از مهمترین نقاط قوت شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت، دارا بودن ۱۶۳ هکتار زمین کشاورزی مجهز به سیستم آبیاری مکانیزه بارانی و قطره ای است. معمولا محصولات کشاورزی مورد نیاز دام در زمین ها کشت می شود و به همین علت بهای تمام شده شرکت نسبت به سایر رقبا کمتر است. 

وی در مورد طرح های توسعه شرکت عنوان کرد: طرح افزایش ظرفیت گله و سایر فعالیت های شرکت در دست بررسی است ولی هنوز جزییات این طرح مشخص نیست. حدود ۳ هزار راس دام در این شرکت وجود دارد که نیمی از آنها دام های مولد شیرده هستند. افزایش ظرفیت گله در شرکت های دامداری نیاز به اخذ مجوز دارد و توانسته ایم مجوز افزایش سطح دام مولد تا سطح ۳۲۰۰ راس دام را اخذ کنیم. بخشی از افزایش ظرفیت گله مولد با زاد و ولد گله انجام خواهد شد و بخشی هم احتمالا با خرید دام مولد زنده انجام خواهد شد. تامین مالی طرح توسعه نیز احتمالا از محل افزایش سرمایه و نیز سود تحقق یافته در شرکت صورت خواهد گرفت.

ابراهیمی در خاتمه تصریح کرد: در نیمه نخست سال افزایش بهای تمام شده در صورت های مالی نمایان شد؛ ولی تاثیر افزایش نرخ فروش محصول در نیمه دوم سال بیشتر نمود خواهد داشت که البته این موضوع در مورد تمامی شرکت های دامپروری مصداق دارد. بنابراین قطعا در نیمه دوم سال بیش از نیمه نخست سال سود شناسایی خواهد شد. با این وضعیت به آینده خوشبین هستیم؛ ضمن اینکه طبق اساسنامه شرکت، عایدی سهامدار عمده صرف امور خیریه خواهد شد و این موضوع را امتیازی برای «زکشت» تلقی می کنیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر