بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
از شانگهای تا فرانکفورت؛

وضعیت بد بازارهای سهام و بورس در جهان

از شانگهای تا فرانکفورت، 8 بازار سهام در بازار خرسی به سر می‌برند. بازارهای سهام و بورس در جهان وضعیت بدی را می‌گذرانند که بعضی از آن‌ها در بدترین شرایط نسبت به سال 2008 قرار دارند.
کد خبر : ۱۸۵۲۵۸

به گزارش بورس نیوز، از شانگهای تا فرانکفورت، 8 بازار سهام در بازار خرسی به سر می‌برند. بازارهای سهام و بورس در جهان وضعیت بدی را می‌گذرانند که بعضی از آن‌ها در بدترین شرایط نسبت به سال 2008 قرار دارند. سی‌ان‌ان سری گزارش‌هایی درباره این وضعیت بازارهای مالی و بورس منتشر کرده است.

طبق این گزارش، بازارهای جهان سال 2018 را به بدی گذراندند. چشم‌انداز خوبی هم برای این وضعیت وجود ندارد.

از شانگهای تا توکیو، از فرانکفورت تا میلان برخی از شاخص‌های بزرگ‌ترین سهام‌های دنیا در بازار خرسی به سر می‌برند و نسبت به بالاترین رقم چند وقت اخیر خود، 20 درصد کاهش‌یافته‌اند.

عملکرد ضعیف در سراسر بازارهای جهانی توسط معجونی از ریسک‌ها و خطرات به وجود آمده است.

پیتر هریسون، مدیر اجرایی Schroders در یادداشتی این وضعیت را تحلیل کرده است: تقریباً تمام بازارها، هم بازار سهام و هم بازار اوراق قرضه، ارزش خود را در سال جاری ازدست‌داده‌اند. این کاهش تحت‌فشار افزایش نرخ بهره، تحولات سیاسی مانند برگزیت و چالش تجاری بین امریکا و چین به وجود آمده است.

نشانه‌های رشد اقتصادی ضعیف دنیا هم به نگرانی بازارهای مالی افزوده است. صندوق بین‌المللی پول در پیش‌بینی‌هایش رشد اقتصادی جهان در سال 2019 را 0.2 درصد کاهش داشته است. این صندوق می‌گوید: تنش‌های تجاری باعث کاهش رشد اقتصادی در هر دو کشور چین و امریکا شده است.

نیل شیرینگ، اقتصاددان ارشد Capital Economics معتقد است: چشم‌انداز اقتصاد در سال آینده چالش‌برانگیزتر خواهد بود و این موضوع پیامدهای زیادی برای بازارهای مالی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: ما انتظار داریم تعادل سال آینده بازار بورس شدیدترین کاهش را تجربه کند.

در این گزارش، وضعیت بازارهای خرسی جهان آورده شده است.

*چین خرسی

تنش‌های تجاری به سهام سراسر جهان ضربه زده است، اما بازار چین بیشترین آسیب را متحمل شده است. تکنولوژی شنزن کامپوزیت، بزرگ‌ترین بازنده در میان برترین بازارهای جهانی بوده است. او از بالاترین رقم خود در ژانویه 34 درصد کاهش‌یافته است.

شاخص شانگهای کامپوزیت کاهش‌یافته و از ماه ژوئن وارد بازار خرسی شده و الان هم حدود 27 درصد کاهش را تجربه کرده است.

هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ که با وابسته به شرکت‌های بزرگ چین است، به دنبال بورس شانگهای از سپتامبر وارد قلمروی بازار خرسی شده است.

جنگ تجاری روی بازار سهام سنگینی می‌کند. اما اقتصاد چین با وضعیت بدهی‌ها و نگرانی درباره حباب بازار مسکن و ثبات ارز هم مواجه است.

*دیگر نقاط آسیا

بازارها در کره جنوبی و ژاپن هم تقلا می‌کنند. شاخص KOSPI در سئول با توجه به وضعیت سامسونگ، بزرگ‌ترین شرکت تشکیل‌دهنده آن، 21 درصد کاهش‌یافته است. این شاخص از ابتدای سال 24 درصد کاهش‌یافته است. تنش‌های تجاری و نگرانی‌ها در مورد اقتصاد این کشور، تعادل بازار را بهم زده است.

Nikkei 225 ژاپن تا به الان سعی کرده است از ورود به بازار خرسی اجتناب کند، اما این شاخص هم 17.5 درصد از اوج چند هفته پیش خود سقوط کرده است. اما شاخص TOPIX این کشور در آستانه ورود به بازار خرسی است.

*افت اروپا

DAX فرانکفورت بیش از 22 درصد از ژانویه سقوط کرده است. خودروسازان آلمان به دلیل ترس از جنگ تجاری و انجام استانداردهای جدید انتشار گازهای گلخانه‌ای، زیان‌های زیادی را متحمل شده‌اند.

سهام دایملر، صاحب مرسدس بنز، امسال 34 درصد کاهش‌یافته است. سهام بی‌ام‌و هم 18 درصد کاهش را تجربه کرده است. این در حالی است که فولکس‌واگن هم وضعیت خوبی ندارد و کاهش 12 درصدی را ثبت کرده است.

بازار سهام اصلی در میلان ایتالیا 25 درصد از نقطه اوج خود کاهش‌یافته است. این کاهش هم از نگرانی درباره هزینه‌های برنامه‌های پیشنهادی دولت پوپولیستی این کشور ایجادشده است. IBEX اسپانیا هم بیش از 20 درصد افت کرده است.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در پی آغاز گفت‌وگوی نمایندگان امریکا و چین؛

بالارفتن قیمت نفت با مذاکرات تجاری آمریکا و چین

سی‌ان‌ان گزارش داد؛

مذاکرات دور جدید چین و آمریکا

ارسال نظر