بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
عرضه اولیه 10 درصد از سهام شرکت ماشین‌های اداری ایران در نماد «مادیرا» و عرضه اولیه 10 درصد از سهام شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت به عنوان نهمین و دهمین عرضه‌ اولیه‌های فرابورس در سال 97 از مهم‌ترین رخدادهای آذرماه جاری بود.
کد خبر : ۱۸۵۲۷۴

به گزارش بورس نیوز، عرضه اولیه 10 درصد از سهام شرکت ماشین‌های اداری ایران در نماد «مادیرا» و عرضه اولیه 10 درصد از سهام شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت به عنوان نهمین و دهمین عرضه‌ اولیه‌های فرابورس در سال 97 از مهم‌ترین رخدادهای آذرماه جاری بود.

در معاملات دوشنبه 5 آذرماه 1397 نهمین عرضه اولیه امسال فرابورس ایران با عرضه 120 میلیون سهم شرکت صنایع ماشین‌های صنعتی ایران در بازار دوم فرابورس و کشف قیمت 3650 ریالی هر سهم این شرکت رقم خورد که این عرضه با استقبال چشم‌گیر سهامداران روبه‌رو شد.

بیست‌ و یکم آذرماه نیز شاهد انجام دهمین عرضه اولیه سال جاری در فرابورس بودیم که در جریان آن 20 میلیون سهم از کل سهام شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت که آذرماه سال 96 در بازار دوم فرابورس ایران پذیرش شده بود برای نخستین بار عرضه شد و از این طریق یک شرکت زراعی دیگر به تابلو بازار فرابورس آمد.

فروش قطعی هفتمین اختراع در بازار دارایی فکری فرابورس ایران از دیگر اتفاقات مهم ماه جاری بود که در جریان آن معامله یک اختراع جدید با عنوان «تولید ماست غنی‌شده با استرول‌های گیاهی برای کاهش کلسترول بدن» به ارزش 9 میلیارد و 100 میلیون ریال قطعیت یافت تا بدین ترتیب هفتمین اختراع از درگاه این بازار به فروش برسد.

از آنجا که از آغاز راه‌اندازی بازار دارایی فکری تا کنون در مجموع 11 اختراع، طرح صنعتی و علامت تجاری از مسیر این بازار به «فروش قطعی» رسیده یا «مجوز بهره‌برداری از آن برای مدت معین» صادر شده است، از این رو ارزش معاملات این بازار رقمی نزدیک به 82 میلیارد ریال است.

میزبانی فرابورس از دو عرضه بلوکی طی یک ماه

از سوی دیگر فرابورس ایران در آخرین ماه پاییز امسال میزبان دو عرضه بلوکی در بازار پایه شامل عرضه یکجای 7.8 درصد از سهام غیر مدیریتی شرکت بانک سامان و عرضه یکجای 5 درصد از سهام غیر مدیریتی شرکت فرآورده‌های غذایی و قند تربت جام در نماد «قجام 4» بود.

بدین ترتیب 11 آذرماه عرضه یکجای بخشی از سهام غیر مدیریتی شرکتِ هشت هزار میلیارد ریالی بانک سامان انجام شد که ارزش این معامله بلوکی رقم یک هزار و 187 میلیارد ریال بود.

همچنین 21 آذرماه 5 درصد از سهام غیر مدیریتی شرکت فرآورده‌های غذایی و قند تربت جام به صورت یکجا عرضه شد که ارزش کل این معامله به 53 میلیارد ریال رسید.

آذرماه فرابورسی از دریچه اعداد و ارقام

آذرماه جاری شاهد دادوستد 16 میلیارد و 102 میلیون ورقه به ارزش 82 هزار و 287 میلیارد ریال در مجموع بازارهای فرابورس بودیم که این میزان معامله در بیش از سه میلیون و 76 هزار دفعه رقم خورد. حجم، ارزش و تعداد معاملات ماهانه فرابورس در مقایسه با آذرماه سال 96 به ترتیب از رشد 108، 40 و 303 درصدی این متغیرها حکایت داشت. به طور متوسط نیز طی 19 روز معاملاتی آذرماه روزانه 895 میلیون ورقه به ارزش 4 هزار و 571 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

شاخص کل فرابورس ایران نیز در حالی نسبت به ماه گذشته با 6 درصد کاهش روبه‌رو شد و در ارتفاع یک هزار و 791 واحدی به استقبال معاملات آخرین فصل سال 97 رفت که بازدهی 63 درصد را از ابتدای سال جاری به ثبت رسانید.

سبزپوشی بازارها

بازارهای دوم و پایه فرابورس ایران معاملات آذرماه را با رشد حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات به پایان رساندند. بر این اساس در بازارهای دوم و پایه به ترتیب حجم مبادلات به میزان 129 و 209 درصد و ارزش دادوستدها نیز 234 و 323 درصد افزایش یافت.

از این رو در بازار دوم شش میلیارد و 838 میلیون سهم به ارزش افزون بر 24 هزار و 310 میلیارد ریال تغییر مالکیت یافت و بازار پایه نیز میزبان نقل‌وانتقال 7 میلیارد و 408 میلیون سهم به ارزش 14 هزار و 436 میلیارد ریال بود.

همچنین در بازار اول شاهد دست به دست شدن یک میلیارد و 518 میلیون سهم به ارزش 5 هزار و 973 میلیارد ریال و در بازار SME شاهد مبادله یک میلیون و 152 هزار ورقه به ارزش هشت میلیارد ریال بودیم.

بدین ترتیب بازار اول و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط افزایش 73 و 26 درصدی در ارزش مبادلات و کاهش 22 و 62 درصدی را در حجم دادوستدها تجربه کردند و در سمت مقابل، بازار ابزارهای نوین مالی با ثبت معامله 338 میلیون ورقه به ارزش 37 هزار و 551 میلیارد ریال در حالی که با افت ارزش مبادلاتی روبه‌رو شد، حجم دادوستدهای آن افزایش یافت.

اوراق بدهی و اوراق تسهیلات مسکن در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس با افت معاملات در ماه آذر روبه‌رو شدند و در سمت مقابل صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله افزایش 13 و 72 درصدی را در حجم و ارزش مبادلاتی به همراه داشتند.

طی 19 روز کاری ماه گذشته اوراق بدهی به میزان 37 میلیون ورقه به ارزش 31 هزار و 575 میلیارد ریال، ETF به تعداد 300 میلیون ورقه به ارزش بیش از 5 هزار میلیارد ریال و اوراق تسه در رقم 1.2 میلیون ورقه به ارزش یک‌هزار و 686 میلیارد ریال دادوستد شدند.

فلزات اساسی صدرنشین صنایع فرابورسی

در ماهی که سپری شد ارزش معاملات سهامداران در بازار سهام به 40 هزار و 758 میلیارد ریال رسید که از این رقم، گروه فلزات اساسی با معاملاتی به ارزش 7 هزار و 122 میلیارد ریال، 17 درصد از ارزش کل مبادلات را در اختیار گرفت و به لحاظ بیشترین میزان ارزش معاملاتی، صدرنشین شد.

بعد از فلزات اساسی، گروه‌های استخراج کانه‌های فلزی، محصولات شیمیایی و هتل و رستوران با اختصاص 15، 14 و 7 درصد از ارزش مبادلات خرد بازار سهام به ترتیب در جایگاه‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر