بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶
عضو کمیسیون امور داخلی مجلس با اشاره به گزارش تفریغ بودجه ۹۵ گفت: دولت میزان ۱۶هزارمیلیارد تومان و یک میلیارد و ۷۷۷ میلیون دلار درآمد حاصل از فروش نفت، گاز و خوراک پتروشیمی‌ها را به حساب صندوق توسعه ملی واریز نکرده است.
کد خبر : ۱۸۵۳۴۹

به گزارش بورس نیوز، احمد علیرضابیگی در نطق میان دستور خود با اشاره به قرارگیری در آستان فصل بررسی لایحه بودجه، گفت: قرار بود رئیس جمهور امروز لایحه بودجه 98 را تقدیم مجلس کند اما مقرر شد در جلسه آتی این اتفاق بیفتد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در خانه ملت بر همین اساس تصریح کرد: بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال 95 دیوان محاسبات، دولت مبلغ 16 هزار میلیارد تومان به همراه یک میلیارد و 777 میلیون دلار را از محل فروش نفت، گاز و خوراک پتروشیمی‌ها به حساب صندوق توسعه ملی واریز نکرده از این رو دولت باید تکلیف این عدم واریز را در لایحه بودجه مشخص کند و کمیسیون تلفیق آن را بررسی کند.

وی افزود: 65 هزار میلیارد تومان برای اشتغال جوانان در اختیار دولت قرار گرفته بود و بنا به گزارش دیوان محاسبات عملکرد 8 ماهه دستگاه‌های اجرایی صرفا 5 هزار میلیارد تومان بوده که کمتر از 10 درصد است؛ همچنین مجلس شورای اسلامی نیز مجوز برداشت 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی جهت اشتغال در مناطق روستایی و عشایری را به دولت داده بود که این منابع از سال گذشته در اختیار دولت بوده است.

علیرضابیگی در ادامه با بیان اینکه این موارد جزء حقوق موکلین ما است، عنوان کرد: آنها انتظار دارند بتوانند درآمدی از رهگذر این قوانین به دست آورند اما فریادرسی برای آنها نیست.

چرا همه چیز محرمانه است؛توتال آمد و رفت اما قرارداد آن شفاف نبود

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با طرح این پرسش که مبنای قانونی 200 هزار تومانی که به درآمدهای زیر 3 میلیون تومان به ادعای دولت در نظر گرفته و پرداخته شده چیست، اظهار کرد: در کدام بند از قانون بودجه 97 در این خصوص به دولت مجوز داده شده و این پول از کجا آمده و آیا مردم می‌توانند در مورد این پول در ماه‌های آتی حساب باز کنند؟ اینها موضوعاتی است که نشان می‌دهد دولت در موضوع شفافیت بودجه دارای کاستی است که باید مورد توجه مجلس باشد.

وی همچنین با اشاره به ماده 9 قانون برنامه ششم توسعه که دولت را مکلف به شفافیت و رعایت قانون برگزاری مناقصات و انجام معاملات از طریق سامانه الکترونیکی کرده است، گفت: دولت باید اقدامات خود را در این خصوص شفاف کند و بگوید چرا همه چیز محرمانه است؛ توتال آمد و رفت اما قرارداد آن شفاف نبود و این شرکت اخیرا به واسطه پرداخت رشوه 60 میلیون دلاری برای برنده شدن در قراردادی در پروژه توسعه میادین گازی پارس جنوبی، 500 هزار یورو محکوم شده و پیش از این نیز در ستاد ضد فساد آمریکا به پرداخت 398 هزار دلار محکوم شد.

علیرضا بیگی اضافه کرد: امروز این سوال مطرح است که این چه وضعی است که رشوه دهنده در اروپا و آمریکا محکوم می‌شود و یک شرکت در پرونده کرسنت در نروژ محکوم می‌شود اما در داخل کشور خبری از مجازات و محاکمه رشوه‌گیرندگان نیست و معرفی نمی‌شوند.

بازنشستگان لشگری و کشوری همسان سازی را مطالبه جدی خود می‌دانند

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس همچنین تصریح کرد: امروز کسی در رأس وزارت رفاه است که انتصاباتش بدون توجه به ابرچالش نظام جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد و مبنای انتصابات افکار حزبی و تأمین منابع برای انتخابات پیش رو است لذا این انتصابات خطای محض است و با این تفاسیر نمی‌توان امیدی به ترمیم وضعیت بازنشستگان داشت در حالی که بازنشستگان لشگری و کشوری همسان‌سازی را مطالبه جدی خود می‌دانند.

وی در ادامه خطاب به رئیس جمهور بیان کرد: شما اکثریت الزامات FATF را از سال 95 انجام داده اید و امروز مشخص شده اجرای همین الزامات کشور را قفل کرده و با همین الزامات جلوی ورود طلا و ارز را گرفتید و اکنون برای به رسمیت شناختن این تخلفات اصرار بر تصویب CFT دارید از این رو شما مقصر اصلی از بین رفتن ارزش پول ملی هستید که امروز چهار پنجم آن از بین رفته و گرانی کمر مردم را خم کرده که حاصل سیاست‌های نادرست اقتصادی شما است اما باز هم آدرس غلط می‌دهید.

علیرضا بیگی ادامه داد: مردم اختیار چاه‌های نفت، جنگل‌ها، معادن و دریاها را به دولت داده اند تا از رهگذر کوشش و مجاهدت دولت رونقی در زندگی خود مشاهده کنند و به آینده امید داشته باشند اما امروز علامت‌های سوال جدی در حوزه کارآمدی دولت نزد افکار عمومی به وجود آمده است.

خجالت آور نیست جلوی چشم دولت 10‌ها میلیون لیتر سوخت از طریق لوله‌های متعدد زیر دریا قاچاق می‌شود؟

عضو کمیسیون امور داخلی مجلس در ادامه اظهار کرد: خجالت آور نیست جلوی چشم دولت 10‌ها میلیون لیتر سوخت از طریق لوله‌های متعدد زیر دریا قاچاق می‌شود؟ آقای زنگنه چرا کارت سوخت را به هم زدید آیا این کار عملا همدستی با قاچاقچیان تلقی نمی‌شود؟ چه اقدامی برای جلوگیری از تاراج ثروت ملت ایران صورت گرفته است؟ آقای روحانی پرونده خصوصی‌سازی در دولت شما سراسر ابهام است چنانچه واگذاری صنعت ماشین‌سازی تبریز به فردی فاقد اهلیت، با تخلفات بسیار و پرونده اخلال در نظام ارزی کشور از مصادیق بارز یک افتضاح بزرگ به شمار می‌رود که از قوه قضاییه خواستار رسیدگی به این موضوع هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه مجلس باید دولت را به ریل صحیح خدمتگذاری به مردم بازگرداند، عنوان کرد: امروز مجلس در برابر یک سوال جدی قرار دارد که آیا مجلس می‌خواهد سرمایه اجتماعی خود را حفظ کند یا خیر اما برخی موارد این سرمایه را مورد سوال قرار داده و برداشت عمومی این است که مجلس موافق شفافیت نیست چرا که آمریکا و اروپا حق دارند از گزارش منابع مالی ما مطلع شوند اما مردم نمی‌توانند از آرای وکلای خود آگاه باشند و مجلس با شفافیت آرا مخالفت کرده است.

برخی نمایندگان ورود به خط ویژه را حق خود می‌دانند در حالی که ورود ممنوع است

علیرضا بیگی در ادامه با بیان اینکه برخی نمایندگان ورود به خط ویژه را حق خود می‌دانند در حالی که ورود ممنوع است، اظهار داشت: باید احترام به حقوق مردم را از مقام معظم رهبری یاد بگیریم اما زمانی که وزیر در آستانه استیضاح در کمیسیون مربوطه حضور پیدا نمی‌کند می‌تواند با 196 رأی به وزارت کار و رفاه اجتماعی راه پیدا کند و این در حالی است که پرونده تخلفات وی بر اساس گزارش‌های کمیسیون صنایع در صحن مطرح و به مرجع قضایی ارسال می‌شود.

وی افزود: امروز بعد از گذشت 3 سال نتیجه قوه قضاییه و مجلس هنوز نتیجه پرونده سانحه قطار تبریز-مشهد اعلام نشده و مردم به ویژه بازماندگان حادثه به دنبال علت سهل‌انگاری دو قوه بوده و موضوع را از اینجانب پیگیری می‌کنند.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در پایان از قوه قضاییه به خاطر آرای صادره در خصوص مفسدان اقتصادی تشکر و خاطرنشان کرد: از سرعت عمل یک شعبه قضایی که پرونده تخلف شورای شهر تبریز را رسیدگی کرد سپاسگذاری می‌کنم.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اطلاعیه داد:

ثبت نام مالکان خودرو و موتورسیکلت فاقد کارت سوخت

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

ما در کشور عملا دیگر محاسبات ریالی نداریم

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اردبیل گفت:

توزیع نفت‌گاز یورو ۵ با برنامه‌ریزی کارشناسان منطقه

ارسال نظر