بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳
کارشناس بازار سرمایه گفت: رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی و انتشار گزارش عملکرد ۹ ماهه شرکت‌ها می‌تواند محرک جدی برای رشد مجدد بورس باشد.
کد خبر : ۱۸۵۳۵۱

به گزارش بورس نیوز، علی کدیور با اشاره به مولفه‌های اثرگذار بر روند بازار سهام در سه ماه پایانی سال بیان کرد: روند بازار سهام طی هفته‌های اخیر بیش از هر موردی، تحت تاثیر روند بازارهای جهانی و تحولات بین‌المللی بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: ریزش چشمگیر قیمت جهانی نفت طی چند روز اخیر باعث شد تا صنایع مرتبط بورسی ما نیز در مسیر عرضه، تحرک بیشتری داشته باشند. با توجه به اینکه سهم قابل توجهی از ارزش بورس و فرابورس را این صنایع تشکیل می‌دهند شاهد افتی این چنین در شاخص کل بودیم.

کدیور در ادامه به عوامل اثرگذار بر روند بازار سهام اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین دلایل رشد شاخص بورس در نیمه نخست سال مربوط به رشد نرخ دلار در بازار آزاد بود. با توجه به افت چشمگیری که دلار طی یک ماه گذشته تجربه کرد، تقاضای سفته بازی در این بازار تا حد زیادی کاسته شد که این موضوع نظارت خوب بانک مرکزی را نشان می‌دهد.

وی در ادامه افزود: بسیاری از سهامداران گمان می‌کنند با فرض رشد مجدد نرخ دلار، شرکت‌ها می‌توانند سودآوری بیشتری داشته باشند. اما باید توجه داشت شرکت‌های صادرات محور و وابسته به دلار بر اساس ارز نیمایی معاملات خود را انجام می‌دهند و نوسان نرخ این ارز اثر قابل توجهی بر فعالیت این شرکت‌ها ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در خصوص اثر مثبت گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها این چنین توضیح داد: عملکرد مالی شرکت‌ها طی این مدت این احتمال را قوت می‌بخشد که منتظر گزارش‌های ۹ ماهه خوبی باشیم.

وی همچنین گفت: این امکان نیز وجود دارد که گزارش‌های پاییز به کیفیت گزارش‌های ۶ ماهه نباشد، اما همچنان این گزارش‌ها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته برتری بیشتری دارد.

علی کدیور در ادامه به محرک جدی برای بازار اشاره کرد و گفت: رشد قیمت جهانی نفت می‌تواند به عنوان یک محرک جدی برای رونق مجدد بورس عمل کند. اگر نفت بتواند بار دیگر به محدوده ۶۰ تا ۶۵ دلار برسد ، سهام شرکت‌های بورسی مرتبط، به ارزندگی بسیار زیادی می‌رسند.

وی در ادامه بیان کرد: به طور کلی بازارهای جهانی و رشد قیمت‌ها در این بازار در حال حاضر سیگنال بسیار خوبی برای بورس ماست که می‌تواند به رشد تقاضا در شرکت‌های بزرگ منجر شود.

P/E سیگنالی خوب برای ارزندگی

یکی از نکات جالب در عملکرد بازار طی این مدت افت نرخ سود اوراق با درآمد ثابت همزمان با کاهش قیمت سهام است. کدیور در این زمینه توضیح داد: همواره کاهش نرخ سود بدون ریسک عاملی برای افزایش P/E بازار بوده است. با این وجود در حال حاضر حتی با لحاظ کردن قیمت‌های جهانی، P/E بازار خیلی پایین تر از حد استاندارد است و این دلیل، محکی بر ارزندگی قیمت‌هاست.

این کارشناس در پایان تاکید کرد: شرایط کنونی بازار سهام فرصت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری به ویژه برای حقوقی‌ها به شمار می‌رود. با توجه به اینکه بورس در حال حاضر در انتظار یک تکانه برای آغاز رشد مجدد است، در نتیجه انتخاب یک پرتفوی مناسب می‌تواند سودآوری قابل توجهی به همراه داشته باشد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر