بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸
مدیرعامل تأمین سرمایه سپهر گفت:

ویژگی های صنایع رو به رشد در بازار سرمایه

مدیرعامل تأمین سرمایه سپهر گفت: صنایعی در بازار رو به رشد تلقی می‌شوند که دو ویژگی داشته باشند، یکی ظرفیت رشد و دیگری مزیت رشد.
کد خبر : ۱۸۵۳۵۸

به گزارش بورس نیوز، سید حسین میری، در خصوص صنایع رو به رشد در بازار سرمایه ابراز داشت: صنایعی در بازار رو به رشد تلقی می‌شوند که دو ویژگی داشته باشند. یک ویژگی این که ظرفیت رشد داشته باشند و از حیث مزیت‌های نسبی کشور برخوردار باشند و در زمره صنایعی باشند که پتانسیل رشد دارند.

وی در خصوص دومین فاکتور صنایع پرمزیت بازار سرمایه ادامه داد: دومین فاکتور این است که اگر این صنایع مزیت رشد داشته باشند باید امکان تأمین مالی آنها نیز از طریق بازار فراهم باشد.

مدیرعامل تأمین سرمایه سپهر در خصوص این صنایع ابراز داشت: اگر این دو فاکتور را در نظر بگیریم می‌توان گفت که گروه پتروشیمی‌ها، نفت و معدنی‌ها از جمله صنایع پربازده و پر مزیت در اقتصاد کشور هستند. به این دلیل که ظرفیت نفتی کشور موجب تمایز گروه پتروشیمی‌ها و نفتی شده است و در حوزه معدنی نیز معادنی داریم که امتیازاتی برای این صنعت ایجاد کرده است که نسبت به دیگر صنایع، مزیت مناسبی دارد و بازار امکان تأمین مالی آن را نیز دارد.

میری در ادامه با اشاره به عوامل موثر بر روند بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سهام همیشه متأثر از دو عامل است. یکی واقعیت‌های موجود در بازار مانند وضعیت ای پی اس و شرایط اقتصادی شرکت‌ها و دومی انتظارات بازار مانند جو روانی.

وی گفت: این دو عامل بسیار در بازار تأثیرگذار هستند. عامل اول به شرایط درآمدی شرکت‌ها وابسته است که به نظر می‌رسد شرایط بدی تا آخر سال نداشته باشیم که بتواند تأثیر منفی بر بازار داشته باشد. شرکت‌ها با شرایطی مشابه قبل در حال حرکت هستند .

میری با اشاره به اینکه ممکن است برخی از صنایع صادرات محور، در این دوران با مشکلاتی مواجه شوند، تصریح کرد: البته شرکت‌ها بعد از این مدت طولانی یاد گرفتند که مساله تحریم را چگونه حل و فصل کنند. اما عامل دوم که این روزها خیلی بازار را متأثر کرده است و نباید پایدار باشد جو روانی حاکم بر بازار است. معمولا در زمانی که بازار رشد سریع دارد، بخشی از سرمایه‌گذارانی که تجربه ندارند بدون مطالعه وارد بازار می‌شوند و وقتی بازار دچار سکون می‌شوند همین گروه از بازار خارج می‌شوند و در نتیجه بازار منفی می‌شود.

مدیرعامل این شرکت تأمین سرمایه در ادامه بیان کرد: با در نظر گرفتن این دو پارامتر کنار هم، به نظر می‌رسد، در سه ماهه پایانی سال باید شرایط با ثباتی را در بازارسرمایه شاهد باشیم و به این ترتیب، سهم‌هایی که به لحاظ تحلیل بنیادی وضعیت خوبی دارند، شرایط بازار خوبی هم خواهند داشت و حرکت معقول و مثبتی را در پیش خواهند گرفت.

میری در این میان خاطرنشان کرد: اگر رونق بازار را مشمول دو تابع افزایش شاخص و رشد قیمت‌ها ببینیم؛ به آن «رونق معقول» می‌گوییم. این رونق، تابع تحلیل و شرایط واقعی شرکت‌ها است. هم اکنون نیز سهم‌های بسیار خوبی در بازار وجود دارد که پتانسیل درآمدزایی مناسبی دارند.

نقش بازار سرمایه در جزییات بودجه دولت

وی در خصوص نقش بازار سرمایه در جزییات بودجه امسال بیان داشت: چند مولفه با اهمیت مانند نرخ ارز و بودجه‌های عمرانی، در بودجه سالانه کشور، همواره شاخص‌های بورسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما نکته اینجاست که بازار در روزهای اخیر اثرات بودجه را پیش خور کرده است یعنی با اخباری که از بودجه منتشر شده و نرخ ارز و حجم بودجه‌های عمرانی را فاش کرده است اثرات آن در بازار ایجاد شده و امید می‌رود که بورس از مسیر رونق خود خارج نشود.

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه سپهر در پایان اشاره داشت: بازار سرمایه باید قاعدتا محلی باشد برای جمع‌آوری و هدایت سرمایه‌های افرادی که در جامعه به تنهایی قادر به اداره نقدینگی خود نیستند و مقدار سرمایه آنها به دلیل کوچک بودن مقیاس، ظرفیتی ندارند. به این ترتیب بازار سرمایه باید بتواند این نقدینگی‌ها را جمع‌آوری کند. دولت در سال‌های اخیر به این نقش بیشتر واقف شده و هر چه بتواند این پس‌اندازها و نقدینگی‌ها را به سمت تأمین مالی شرکت‌ها سوق دهد رونق اقتصادی سریعتر اتفاق می‌افتد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر