بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
کارشناس بازار سرمایه گفت:

تاثیر مثبت قیمت نفت بر صنایع وابسته

کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر قیمت نفت در آینده رشد کند، تاثیر مثبتی بر صنایع وابسته در بازار سرمایه خواهد داشت.
کد خبر : ۱۸۵۵۰۹

به گزارش بورس نیوز، محسن فاضلیان اظهار کرد: مسلما اگر قیمت نفت در آینده رشد کند، تاثیر مثبتی بر صنایع وابسته در بازار سرمایه خواهد داشت.

وی، در خصوص اثر تحولات بین‌المللی در حوزه رشد قیمت نفت و کامودیتی‌ها در بازار سهام افزود: متاسفانه اقتصاد نفتی کشور باعث شده که ارزش شرکت‌های مهم کشور تحت تاثیر نوسانات نفتی و مشتقات آن باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که ورود نقدینگی به سمت بازار سهام تا چه حد به پوشش ریسک بالا و امنیت سرمایه‌گذاری در بازار سهام ارتباط دارد، اظهار کرد: همان طور که در دوره‌های شوک ارزی گذشته در بازار سهام شاهد بودیم، این دوره هم با رخ دادن شوک ارزی از ابتدای سال ۱۳۹۷ شمسی شاهد افزایش بی رویه نسبت برابری ریال در برابر ارزهای خارجی بودیم.

وی با بیان اینکه شروع این اتفاق ناشی از خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای بوده است، افزود: بعد از جهش ناگهانی ارزهای خارجی و اثر آن بر قیمت تمام شده کالاهای مختلف شاهد افزایش قیمت فروش بعضی از محصولات شرکت‌های حاضر در بورس به دلیل وابستگی به مواد اولیه خارجی یا ناشی از ارزش صادراتی آن بوده ایم.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن ادامه داد: به همین دلیل بورس تهران نیز شاهد افزایش تقاضا برای خرید سهام این‌گونه شرکت‌ها شد؛ با ادامه روند افزایش نرخ ارز و به تبع آن در نظر گرفتن ارزش جایگزینی شرکت‌ها در موج بعدی ورود تقاضای سرمایه‌گذاری در بورس ناشی از این عامل شدت گرفت.

به گفته فاضلیان، علی رغم اینکه از ابتدای سال جاری شمسی شاهد ورود چند هزار میلیارد تومان پول تازه برای خرید سهام بورسی و فرابورسی بوده‌ایم، اما از سوی دیگر ارزش خالص دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری رو به کاهش نهاده است.

تمایل سرمایه‌گذاران به خرید دارایی‌های ریسکی تر

وی افزود: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به خرید دارایی‌های ریسکی تر پیدا کرده اند، اما باید بررسی شود آیا همه کسانی که هم اکنون در بازار، سرمایه‌گذاری کرده اند با ریسک‌های آن آشنایی کامل دارند یا خیر.

زمانی که بازار سهام سبزپوش می‌شود و همه صنایع با رشد تقاضا برای سرمایه‌گذاری مواجه هستند، رشد قیمت سهام زیانده، زنگ خطری برای ورود سهامداران تازه کار است و باید حتما صنایعی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند که در صورت بروز رخدادهای متفاوت در اقتصاد کلان کشور کمترین آسیب را ببیند.

فاضلیان سپس در پاسخ به این سوال که اثر گزارش‌های ماهانه و فصلی شرکت‌ها بر حرکت بنیادی بازار چیست، گفت: به نظر می‌آید اولین نتیجه ارزیابی این گزارش‌ها تحلیل فضای آینده خواهد بود. اگر در گزارش‌های فصلی شرکت‌ها شاهد کاهش مقداری فروش بوده و در مقابل به جهت افزایش قابل توجه نرخ فروش شاهد افزایش سودآوری شرکت‌ها باشیم، باید تحلیل کنیم که آیا این سودآوری در آینده هم ادامه دارد یا خیر.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: بدیهی است زمانی که شاهد کاهش فروش باشیم، باید ریسک وقوع رکود را تحلیل و صنایع را برای ورود به سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم که در صورت وقوع رکود، آسیب کمتری به آنها وارد شود.

سهامداران از مسیر تحلیلی و بنیادی خارج نشوند

وی همچنین در پاسخ به این سوال که سهامداران باید چه استراتژی‌هایی را مدنظر داشته باشند تا از مسیر تحلیلی و بنیادی معاملات خارج نشوند، گفت: رشد قیمت سهام در صنایع زیانده، همیشه زنگ خطری برای سرمایه‌گذاران تازه وارد است. سهام داران باید در انتخاب‌های خود به سمت صنایعی بروند که کمترین آسیب را در زمان بروز رخدادهای متفاوت، تجربه می‌کنند.

فاضلیان تاکید کرد: ورود مستقیم به سرمایه‌گذاری در سهام مورد توصیه به سهامدارانی که تازه وارد عرصه سرمایه‌گذاری شده اند نیست. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی که توسط شرکت‌های تامین سرمایه و شرکت‌های سبدگردان اداره می‌شوند، بهترین گزینه برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس به شمار می‌رود. البته بعد از آنکه این سهامداران تجربه‌های زیادی از سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به دست آوردند، می‌توانند به صورت مستقیم در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل تامین سرمایه سپهر مطرح کرد:

استفاده از معاملات الگوریتم در بازارگردانی

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه سپهر گفت:

ارزش سهام بسیاری از شرکت‌ها در کف قیمتی

رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی گفت:

انتظار روند صعودی از بازار سرمایه

ارسال نظر